Gå til innhold

Hva ville dere valgt?

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

Alternativ pedagogikk handler om hvordan en legger opp til læring. Noen lærer mye bare ved å lese, mens andre må praktiserer emner for å forstå og beherske dem. En, av mange, alternative pedagogiske former er den Maria Montesorri grunnla.

http://no.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg ville ha sluttet med medisinene på dagen, konsentrert meg om studier og mosjonert regelmessig samt passet veldig på kostholdet. Visst er det en liten risiko, men den ville jeg ha tatt.

Å kutte epilepsimedisiner brått er å be om trøbbel og anfall. Og risikoen er ikke liten. Det er ikke ADHD eller noe sånn vi snakker om her, men en alvorlig nevrologisk sykdom som kan være farlig.

TS: Grand Mal vil si at du faller om i krampeanfall, og blir bevisstløs. Selv om anfallene ikke er farlige i seg selv, så skal du ikke spøke med dette. Hva om du plutselig får anfall på et sted hvor du risikerer å bli alvorlig skadet dersom dette skjer?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Å kutte epilepsimedisiner brått er å be om trøbbel og anfall. Og risikoen er ikke liten. Det er ikke ADHD eller noe sånn vi snakker om her, men en alvorlig nevrologisk sykdom som kan være farlig.

TS spurte "Hva ville du ha gjort". Og da svarte jeg.

Gjest Caylee
Skrevet

En del av de som har epilepsi får hjelp av ketogen diett.

Nevner denne dietten i tilfelle du ikke har hørt om den, men jeg har ikke noe fasit svar så dette burde du i så fall diskutere med legen din.

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=44637

Er det no lignende lavkarbo dietten? Har du noen flere siden fakta om dietten? Jeg spiser fisk og viltkjøtt men ikke vanlig kjøtt så lurte på om man må spise mye kjøtt?

Gjest Caylee
Skrevet

Men da er spørsmålet mitt fortsatt: Har du forsøkt å bytte medisiner? Eller rettere sagt, har du spurt legen din om dette?

Det finnes ganske mange epilepsimedisiner på markedet, og disse har forskjellige typer virkemiddel, som igjen har forskjellige typer bivirkninger. Selv om du hjernen din blir sløvet av en type, så er det ikke sikkert at den blir sløvet av en annen type.

Dessuten så er jo anfall slitsomt det også. Dersom du ender opp med å få anfall oftere, så vil jo dette slite på det også.

Det er ikke noe fler anternativ medisiner, legen har ialfalll ikke nevt noen. Og vi er 100prosent sikker på atlærevanskene kommer av medisinene, det kan godt hende at det er selve epilepsien også. Men mest sannsynlig medisinene. DE fleste medisiner har bivirkninger uansett, man aner jo ikke hva de andre medisinene kan forårsake

Gjest Caylee
Skrevet

Alternativ pedagogikk handler om hvordan en legger opp til læring. Noen lærer mye bare ved å lese, mens andre må praktiserer emner for å forstå og beherske dem. En, av mange, alternative pedagogiske former er den Maria Montesorri grunnla.

http://no.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori

Mener du foreksempel PP-tjenesten? Den er jeg i kontakt med. Så får ekstrahjelp på skolen men dessverre gjør ikke skolen alt PP- tjenesten har sagt at skolen skal hjelpe meg med. Men det er annen sak.

Skrevet

Spurte mamma i sta, hun sa jeg har sånn Grand Mal-anfall, så det er ikke den farlige typen.

Jeg trodde Grand Mal var den mest alvorlige varianten. Grand Mal betyr noe i retning av "stor sykdom". Og hvis det er den varianten med tap av bevissthet og førlighet, gjerne også med kramper, så er det desidert ikke noe du vil ha mer av. Ta pillene dine, med mindre legen gir sin velsignelse til at du slutter.

Gjest Caylee
Skrevet

Jeg trodde Grand Mal var den mest alvorlige varianten. Grand Mal betyr noe i retning av "stor sykdom". Og hvis det er den varianten med tap av bevissthet og førlighet, gjerne også med kramper, så er det desidert ikke noe du vil ha mer av. Ta pillene dine, med mindre legen gir sin velsignelse til at du slutter.

Ja dt er den typen, viste ikke at den var en av de farlige. ER litt redd forå få anfall i trappa eller no, så vet ikke helt.. kanskje begyne på den dietten

Skrevet

Ja dt er den typen, viste ikke at den var en av de farlige. ER litt redd forå få anfall i trappa eller no, så vet ikke helt.. kanskje begyne på den dietten

GM er rimelig kraftige anfall til tider.

Synes heller du og mamma skal først begge to få oppklart hva slags anfall du faktisk har,hva du kan/ikke kan/ikke burde gjøre.

Samme gjelder ved nedtrapping av medisiner,bytte av medisiner osv.

Alt burde gjøres i samhold med lege.

Vet ikke om du har vært på sykehus/sentre som er spesielt for mennesker med Epilepsi?

Det finnes en del medisiner der ute som kanskje ikke vil gjøre deg like trøtt ,så kanskje medisin bytte kunne ha vært noe?

Til slutt, uansett så er dette et forum og det blir bare en hel haug med "synsinger"

Ta med en voksen til en spesialist FØR du kutter ut medisinene dine.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er ikke ofte jeg er enig med deg, Mann 42, men for en gangs skyld så er jeg faktisk det. TS: gå på medisinene dine inntil legen sier at det faktisk er OK at du slutter.

Gran Mal er den typen du beskriver her, og dersom dette skulle utvikle seg til å bli et Status-anfall i tillegg så kan det bli katastrofalt dersom man ikke får akuttmedisiner raskt.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er ikke noe fler anternativ medisiner, legen har ialfalll ikke nevt noen. Og vi er 100prosent sikker på atlærevanskene kommer av medisinene, det kan godt hende at det er selve epilepsien også. Men mest sannsynlig medisinene. DE fleste medisiner har bivirkninger uansett, man aner jo ikke hva de andre medisinene kan forårsake

Selv om legen ikke har nevnt noen, så finnes det mange forskjellige typer epilepsimedisiner på markedet. Og selv om legen ikke tar det opp, så kan jo du og moren din ta opp om det er mulig å bytte medisiner.

Det er like mange forskjellige virkninger av epilepsimedisiner som det finnes folk med epilepsi, men ikke alle har de samme bivirkningene. Og før du vurderer å droppe medisinene, så burde du virkelig sjekke ut om et medisinbytte kan være noe.

Skrevet

dessuten, denne legen din, er det en spesialist på epilepsi eller er det en vanlig almennlege/fastlege?

Du burde som noen sier få med deg en voksen, og be om utredning av en spesialist med tanke på hvordan du skal løse dette, be dem om å utrede hvilke medisiner du kanskje kan bytte til, hvilken nytte kosthold kan gi, hvor kraftig epilepsi du faktisk har nå etc...

jeg tror ikke jeg hadde turt å slutte med medisinenen uten at en nevrolog/spesialist på epilepsi hadde sagt det ikke var noen risiko, tenk om du får et anfall mens du er i badekaret eller svømmer?

Skrevet (endret)

Beklager

Endret av Ida Eirin
Skrevet (endret)

quote name='Caylee' date='27 april 2010 - 19:52' timestamp='1272394374' post='8020888']

Er det no lignende lavkarbo dietten? Har du noen flere siden fakta om dietten? Jeg spiser fisk og viltkjøtt men ikke vanlig kjøtt så lurte på om man må spise mye kjøtt?

Endret av Ida Eirin
Skrevet (endret)

Beklager trippelpost

Endret av Ida Eirin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...