Gå til innhold

Hva ville dere valgt?

Fremhevede innlegg

Gjest Caylee
Skrevet (endret)

Jeg har et valg og det er å enten slutte med medisiner mot epilepsi å kanskje få epilepsi anfall å da kanskje bli bedre på skolen fordi det er stor sannynlighet at det er grunnen til at jeg sliter på skolen eller forsette på medisinene og ikke få epilepsi anfall men da slite på skolen. Hva hadde dere valgt?

Endret av Caylee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte får du anfall og hvor store er de?

Gjest Caylee
Skrevet (endret)

Hvor ofte får du anfall og hvor store er de?

Jeg har ikke fått anfall snart 5 år. Siden det er snart 5år siden jeg begynte på medisinene og det var da det begynte å gå dårlig på skolen også. Jeg hadde ikke ofte anfall, de kom ofte på natta eller kvelden men ikke ofte. Men det var kjempe ekkelt. For meg føltes det ut som de varte kjempe lenge men egentlig bare i 3-4 minutter

Endret av Caylee
Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er de alternativene som finnes?

Hva med alternative medisiner? Eller alternativ pedagogikk? Og hva er sjansen for tilbakefall?

Gjest Caylee
Skrevet

Det er de alternativene som finnes?

Hva med alternative medisiner? Eller alternativ pedagogikk? Og hva er sjansen for tilbakefall?

Det er ikke noen alternative medisiner dessverre. Det er stor sjanse for at jeg får det hvis jeg slutter. Legen har sagt at man bare må ta sjansen på det. Men anfall er jo utrolig ekkelt men jeg vil jo oppnå de karakterene jeg egentlig fortjener også. Hva er foresten alternativ pedagogikk?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kan du ikke snakke med noen på epilisisenteret? En telefon med en lege der? De kan kanskje hjelpe deg bedre siden de sitter på den rette kompetansen.

Skrevet

Jeg ville droppet medisinen dersom denne var årsaken og konsekvensene av anfallene ikke er helsefarlige.

Skrevet

Det er ikke noen alternative medisiner dessverre. Det er stor sjanse for at jeg får det hvis jeg slutter. Legen har sagt at man bare må ta sjansen på det. Men anfall er jo utrolig ekkelt men jeg vil jo oppnå de karakterene jeg egentlig fortjener også. Hva er foresten alternativ pedagogikk?

Hva slags anfall får du, da? Jeg mener, epilepsi kan være så mangt, fra et kortvarig bortfall av bevistthet, til grand mal med kramper og så videre. Jeg kjente en fyr som hadde epilepsi for noen år siden. Det ytret seg ved at han noen ganger plutselig rullet øynene bak i hodet og satt helt urørlig i alt fra noen sekunder til flere minutter. Det kunne skje midt i en setning. Så rullet plutselig øynene frem igjen, og han fortsatte samtalen akkurat der han hadde sluppet. Det virket ikke som om han var klar over at han hadde vært borte.

Så vidt jeg vet, er det enkelte typer anfall som i seg selv er skadelige for hjernen, og de bør man for en hver pris unngå. Andre er mer harmløse. Så diskuter det med legen din.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Har du vært i kontakt med Statens Senter for Epilepsi, angående tips og råd rundt dette? Det er i grunnen bare disse eller nevrologen din som kan svare på om dette er lurt eller ikke. Og eventuelt komme med forslag til andre ting du kan gjøre. Det kan f.eks hende at et medikamentbytte er hensiktsmessig.

Hvordan mener du forresten at medikamentene påvirker skolegangen din? Er det pga sløvhet eller konsentrasjonsproblemer? Eller er det noe annet?

Jeg antar at du ikke har Status (SE), og da er i grunnen ikke anfallene farlige i seg selv, men det er jo ikke bra å få anfall som kunne vært unngått dersom man hadde brukt medisiner.

Er du forresten sikker på at du har epilepsi lenger? Er det lenge siden du var på EEG? Meg bekjent så er det en viss mulighet for å vokse av seg epilepsi.

Men som sagt, det er bare legen din som kan svare på dette. Alt annet blir synsing fra oss her inne.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Så vidt jeg vet, er det enkelte typer anfall som i seg selv er skadelige for hjernen, og de bør man for en hver pris unngå. Andre er mer harmløse. Så diskuter det med legen din.

Status epilepticus kan være dødelig dersom anfallene ikke blir stoppet. De kan føre til store skader på hjernen og i værste fall død.

Gjest Caylee
Skrevet

Hva slags anfall får du, da? Jeg mener, epilepsi kan være så mangt, fra et kortvarig bortfall av bevistthet, til grand mal med kramper og så videre. Jeg kjente en fyr som hadde epilepsi for noen år siden. Det ytret seg ved at han noen ganger plutselig rullet øynene bak i hodet og satt helt urørlig i alt fra noen sekunder til flere minutter. Det kunne skje midt i en setning. Så rullet plutselig øynene frem igjen, og han fortsatte samtalen akkurat der han hadde sluppet. Det virket ikke som om han var klar over at han hadde vært borte.

Vet ikke hva tyen heter men det er sånn at jeg rister fram og tilbake, kroppen bare rister selvom jeg ikke vil det. Vær gang jeg hadde epilepsi kunne jeg se på alt rundt meg men jeg klarte ikke å snakke, veldig ekkelt.

Gjest Caylee
Skrevet

Har du vært i kontakt med Statens Senter for Epilepsi, angående tips og råd rundt dette? Det er i grunnen bare disse eller nevrologen din som kan svare på om dette er lurt eller ikke. Og eventuelt komme med forslag til andre ting du kan gjøre. Det kan f.eks hende at et medikamentbytte er hensiktsmessig.

Hvordan mener du forresten at medikamentene påvirker skolegangen din? Er det pga sløvhet eller konsentrasjonsproblemer? Eller er det noe annet?

Jeg antar at du ikke har Status (SE), og da er i grunnen ikke anfallene farlige i seg selv, men det er jo ikke bra å få anfall som kunne vært unngått dersom man hadde brukt medisiner.

Er du forresten sikker på at du har epilepsi lenger? Er det lenge siden du var på EEG? Meg bekjent så er det en viss mulighet for å vokse av seg epilepsi.

Men som sagt, det er bare legen din som kan svare på dette. Alt annet blir synsing fra oss her inne.

Tja, legen sier at hjernen ikke klarer å oppfatte ting så fort som andre. Jeg sliter foreksempel mye i matte, ting går liksom ikke så fort inn hvis du skjønner. Jeg har ikke sånn type man vokser fra seg. Det er i en del av hjernen min forklarte legen, noe medfødt. Så kan godt hende jeg får epilepsi anfall hvis jeg slutter på medisinene. Problemet er at legen sier jeg skal bestemme men det er jo veldig vanskerlig derfor lurte jeg på hva dere ville gjort ;)

Gjest Caylee
Skrevet

Kan du ikke snakke med noen på epilisisenteret? En telefon med en lege der? De kan kanskje hjelpe deg bedre siden de sitter på den rette kompetansen.

Vurderer kanskje det men tror ikke de kan hjelpe så mye

Skrevet

Status epilepticus kan være dødelig dersom anfallene ikke blir stoppet. De kan føre til store skader på hjernen og i værste fall død.

Det var det jeg tenkte på.

Skrevet

Tja, legen sier at hjernen ikke klarer å oppfatte ting så fort som andre. Jeg sliter foreksempel mye i matte, ting går liksom ikke så fort inn hvis du skjønner. Jeg har ikke sånn type man vokser fra seg. Det er i en del av hjernen min forklarte legen, noe medfødt. Så kan godt hende jeg får epilepsi anfall hvis jeg slutter på medisinene. Problemet er at legen sier jeg skal bestemme men det er jo veldig vanskerlig derfor lurte jeg på hva dere ville gjort ;)

I ditt tilfelle ville jeg valgt å høre på legen min. Som Small Talk sa, det er former av epilepsi som er ødeleggende for hjernen, og der anfallene påfører nye hjerneskader. Sett opp mot det, så er trøtthet og treghet og konsentrasjonsvansker peanuts.

Gjest Caylee
Skrevet (endret)

I ditt tilfelle ville jeg valgt å høre på legen min. Som Small Talk sa, det er former av epilepsi som er ødeleggende for hjernen, og der anfallene påfører nye hjerneskader. Sett opp mot det, så er trøtthet og treghet og konsentrasjonsvansker peanuts.

Spurte mamma i sta, hun sa jeg har sånn Grand Mal-anfall, så det er ikke den farlige typen.

Endret av Caylee
Skrevet

Spurte mamma i sta, hun sa jeg har sånn Grand Mal-anfall, så det er ikke den farlige typen.

En del av de som har epilepsi får hjelp av ketogen diett.

Nevner denne dietten i tilfelle du ikke har hørt om den, men jeg har ikke noe fasit svar så dette burde du i så fall diskutere med legen din.

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=44637

Gjest SmallTalk
Skrevet

En del av de som har epilepsi får hjelp av ketogen diett.

Nevner denne dietten i tilfelle du ikke har hørt om den, men jeg har ikke noe fasit svar så dette burde du i så fall diskutere med legen din.

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=44637

Jeg er enig i denne. Og sånn generelt så kan man si at kosthold har sinnsykt mye å si for å forbygge nye anfall.

Et nært familiemedlen har Status, og lever på en ganske nazi diett for å redusere risikoen for anfall. Alt av ekstremt raske karbohydrater er fy, som f.eks druesukker, maisdextose, malt og en masse mer. Vanlig rørsukker går faktisk an, men det pusher ikke blodsukkeret like raskt som druesukker og mye annet gjør.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Men da er spørsmålet mitt fortsatt: Har du forsøkt å bytte medisiner? Eller rettere sagt, har du spurt legen din om dette?

Det finnes ganske mange epilepsimedisiner på markedet, og disse har forskjellige typer virkemiddel, som igjen har forskjellige typer bivirkninger. Selv om du hjernen din blir sløvet av en type, så er det ikke sikkert at den blir sløvet av en annen type.

Dessuten så er jo anfall slitsomt det også. Dersom du ender opp med å få anfall oftere, så vil jo dette slite på det også.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Jeg ville ha sluttet med medisinene på dagen, konsentrert meg om studier og mosjonert regelmessig samt passet veldig på kostholdet. Visst er det en liten risiko, men den ville jeg ha tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...