Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Bare lurer på hvordan røyking gjør det vanskeligere å bli gravid? Forstyrrer røyking hormonene liksom? Mannen og jeg prøver, men jeg røyker ikke.. Jeg bare tenker i forhold til passiv røyking liksom..
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 hei, jeg sluttet selv å røyke (etter 8år!) da vi begynte med prøvingen. det var tre hovedårsaker til dette; - jeg ønsket å legge "forholdene" best mulig til rette for en eventuell graviditet (og øke sjansene for at det skulle klaffe) - sluttet jeg å røyke før jeg ble gravid, slapp jeg å gjøre dette når jeg faktisk ble gravid (noen stresser feks. ved røykeslutt, noe jeg ikke ville påføre barnet i magen). - jeg hadde en suuuper sterk motivasjon for å slutte, nemlig graviditet, så dette var min sjanse! en annen fordel var at da folk trodde jeg hadde sluttet å røyke pga. graviditet, ble det avkreftet da jeg kunne ta meg ett glass vin (selvsagt utenom lutealfasen, fra EL-mens). når det gjelder fakta om røyking og prøving kan du lese mer om det her Røyking kan redusere fruktbarheten. Man finner stoffer fra tobakken både i væsken der egget ligger og modnes, så vel som i sædvæsken. Flimmerhårene i egglederne hos kvinner som røyker blir også ødelagte. Det medfører at egget ikke kommer frem dit det skal og risiko for svangerskap utenfor livmor øker. Sædcellene hos menn som røyker beveger seg dårligere enn hos ikke-røykende menn. Flere undersøkelser har funnet at misdannelser og kreft forekommer hyppigere hos barn hvis fedre røyket året før barnet ble født. (Nylander 2002) Det er antagelig klokt at mannen slutter å røyke før dere prøver å unnfange et barn. Husk at det tar 74 dager å danne nye sædceller! (fra samme nettsted som linken) personlig tror jeg ikke det har så veldig mye å si for prøvingen om man røyker, men det var definitivt det "sparket bak" jeg trengte for å slutte. når man skal slutte er det viktig med riktig motivasjon som gjør at du vil slutte, så jeg måtte bare gripe sjansen når den kom. det viktigste er uansett at man ikke røyker under graviditeten kan også legge til at vi prøvde å bli gravide i ett år før det klaffet (om det "økte sjansene" kan man jo diskutere), så jeg kunne feire ett år som røykfri samme perioden som vi fikk positiv test :rødme: den dag idag savner jeg ikke røyken og er glad jeg sluttet! lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Jeg røyker 10 stk dagen. Mannen gjør det ikke. Siden dette kan ta evigheter, så skyver jeg røykeslutt bare foran meg.... Ble gravid veldig fort sist høst- da røkte jeg (mistet den gangen). Sluttet to minutter etter at jeg leste av graviditetstesten den gang Mem så mistet man vel motivasjonen etter dette, da...?
Strix Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Jeg røyker 10 stk dagen. Mannen gjør det ikke. Siden dette kan ta evigheter, så skyver jeg røykeslutt bare foran meg.... Ble gravid veldig fort sist høst- da røkte jeg (mistet den gangen). Sluttet to minutter etter at jeg leste av graviditetstesten den gang Mem så mistet man vel motivasjonen etter dette, da...? Det burde kanskje være en tankevekker. Jeg sier IKKE at røyking er årsak til aborten ettersom ca. 1 av 4 svangerskap ender i SA. Men som brukeren over viser så bedrer det på ingen måte vilkårene heller. Og røyking generelt er jo ikke det minste positivt for helsa di.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå