Sunni Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Jeg her en venninne som er lystløgner/mytoman. Hun har hvert det helt siden jeg ble kjent med henne i tenårene, og er det nå i voksen alder med et lite barn. Jeg har aldri konfrontert henne med det, fordi det er vanskelig, og fordi jeg ville være den hun alltid kunne kommme tilbake til når hun hadde løyet seg opp i vanskelige situasjoner. Nå har hun fått et barn, som hun er alene med. Hun har løyet seg bort fra barnets far, og snurret seg inn i et vannvittig kaos av løgner. Nå har hun faktisk talt ingen rundt seg som kan hjelpe henne eller være sammen med henne. Jeg begynner å bli oppriktig bekymret for henne og ikke minst barnet. Hun har ikke familie, hun har ikke venner... Så er det noen som har erfaringer fra lystløgnere? Fins det hjelp? Hva kan jeg gjøre uten at hun støter meg også bort. ....
Gjest strykebrett Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 Jeg syns du bør ta det opp med henne på en rolig måte og anbefale at hun skaffer seg hjelp. Antageligvis skammer hun seg over sin egen oppførsel, men vet ikke helt hvordan hun skal komme seg ut av det. Du kan jo kanskje ringe hjelpetelefonen til mental helse eller sende dem en mail for å høre om hva du bør gjøre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #3 Skrevet 24. april 2010 Antageligvis skammer hun seg over sin egen oppførsel, men vet ikke helt hvordan hun skal komme seg ut av det. Ikke nødvendigvis, dessverre. Jeg og min venninne har en bekjent som er lystløgner, han fortalte de utroligste historier og baktalte andre bekjente over en lav sko. Han ble konfrontert, og han svarte med å true med å melde oss til politiet og å saksøke oss for ærekrenkelser. :gjeiper: Vi har ingen kontakt nå, og han overser oss totalt om han skulle treffe på oss ute. Dette er min erfaring, men din venninne kan jo være enklere å omvende, TS?
Mann 42 Skrevet 24. april 2010 #4 Skrevet 24. april 2010 Jeg her en venninne som er lystløgner/mytoman. Hun har hvert det helt siden jeg ble kjent med henne i tenårene, og er det nå i voksen alder med et lite barn. Jeg har aldri konfrontert henne med det, fordi det er vanskelig, og fordi jeg ville være den hun alltid kunne kommme tilbake til når hun hadde løyet seg opp i vanskelige situasjoner. Nå har hun fått et barn, som hun er alene med. Hun har løyet seg bort fra barnets far, og snurret seg inn i et vannvittig kaos av løgner. Nå har hun faktisk talt ingen rundt seg som kan hjelpe henne eller være sammen med henne. Jeg begynner å bli oppriktig bekymret for henne og ikke minst barnet. Hun har ikke familie, hun har ikke venner... Så er det noen som har erfaringer fra lystløgnere? Fins det hjelp? Hva kan jeg gjøre uten at hun støter meg også bort. .... Det er ikke så godt å si hvordan hun ville reagere på det dersom du konfronterer henne. Det er ganske sannsynlig at hun blir rasende og distanserer seg fra deg. Selvsagt kan det også være at hun oppfatter at hun har et problem. Men det er ikke sikkert. Det kan utmerket godt være at hun oppfatter løgnene som noe hun gjør for å komme ut av vanskelige situasjoner eller lignende, eller for å ta igjen for reelle eller innbilte fornærmelser eller konflikter. Og noen mennesker er verdensmestere i projeksjon. Så det kan godt være at hun vil komme til å oppfatte det som at du er mot henne, akkurat som alle andre som har vendt seg fra henne over åra. Så konfrontasjon er en risikabel strategi dersom du vil at hun skal søke hjelp e.l. Sannsynligheta er stor for at hun vil oppleve seg sviktet, og bryte kontakten. Det vil kanskje være bedre å holde venninnekontakten, og være en støtte for henne og barnet hennes. Hun må selv innse at det er en sentral del av hennes væremåte å lyve for folk, og at det skaper problemer for henne. For å sitere Laurence Fishburne: "No-one kan be told what The Matrix is. You have to see it for yourself." En liten geekout der, men du tar poenget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå