Gå til innhold

MIni Cooper D


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg vurderer å kjøpe meg en nyere Mini Cooper D, men er usikker på om jeg skal kjøpe bensin eller diesel. Noen erfaringer på hva som passer denne bilen best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig TS mener den "vanlige" Cooperen, den som ikke er "S" eller "One"?

Såvidt jeg vet kommer den i 109hk diesel eller 120 hk bensin. .Vet ikke hva jeg selv ville gått for.

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker en Mini Cooper så versågod, det er en fantastisk bil som er så mye mer enn summen av dens deler, den har en sjel som fanger oppmerksomheten til de fleste og den har god engelsk kvalitet.

Men hvorvidt du skal kjøpe diesel eller bensin må du beste selv utifra hva du trenger. Diesel koster som kjent mindre enn bensin, men ulempen er at det tar lengre tid før en dieselmotor blir varm. Om du for eksempel bare skal har 10 minutter til jobben vil du ikke dra full nytte av diesel og du vil i tillegg komme til en tid med de fleste dieselmotorer hvor de trenger å løpes ut i ti - tyve minutter på motorveien.

Dette problemet kan være løst med en godt partikelfilter, jeg vet ikke om den nye Minien har dette.

Du burde også prøvekjøre begge for motorene oppfører seg forskjellig og du kan selv se om du liker den ene bedre enn den andre. Jeg selv valgte en Polo TDi til tross for at jeg må en tur på motorveien en gang iblandt, rett og slett fordi motoren presterte så mye mer i bunnen av gira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva slags behov du har. Om du ikke kjører fryktelig langt i året, så ville jeg personlig gått for bensin. Dieselforbruket har ikke så utrolig mye å si med mindre du kjører ganske langt i året. Bensinmotorene er så utrolig mye finere å kjøre, de er mye mer stillegående, mindre vibrasjoner og du slipper "ketshup"-akselerasjon.

Kjører du langt, og bor et sted der det er LPG-fyllestasjon for biler, så kan du jo forsåvidt bygge om til gassdrift også. Det koster rundt 15-20 000,- og du fyller til 4-5,-/l. Dette er kun et alternativ med en bensinmotor, men om du har mulighet til å fylle LPG like godt som bensin, så blir det på sikt et mye rimeligere alternativ enn diesel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg skal forøvrig kjøre rund 15000 km i året, da høres det kanskje ut som om jeg bør gå for bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kjøring/hvor mye kjøring skal til for at man bør velge diesel fremfor bensin? Jeg er også veldig i tvil om hva slags drivsstoff jeg bør velge når jeg skal kjøpe ny bil. Har nå en 96-mod honda som jeg synes bruker altfor mye drivstoff (bensin). Brukes mest på kortere turer, med "langkjøring" på 2 t t/r 1 gang i uken ca. Nyere bilere bruker kanskje uansett mindre drivstoff uansett type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kjøring/hvor mye kjøring skal til for at man bør velge diesel fremfor bensin? Jeg er også veldig i tvil om hva slags drivsstoff jeg bør velge når jeg skal kjøpe ny bil. Har nå en 96-mod honda som jeg synes bruker altfor mye drivstoff (bensin). Brukes mest på kortere turer, med "langkjøring" på 2 t t/r 1 gang i uken ca. Nyere bilere bruker kanskje uansett mindre drivstoff uansett type?

For å være helt ærlig, så har det ikke noe å si om du kjøper diesel eller bensin hvis forbruket er alt som bryr deg. Forbruket jevnes mer og mer ut hvert år mellom bensin og diesel. En gjennomsnittlig sjåfør kjører ikke særlig økonomisk heller, så lærer du deg det er du langt på vei (selv med en gammel Honda). Det bør være et mål å bruke maks det forbruket fabrikanten oppgir.

Min erfaring med diesel vs bensin er at jeg gir mye mer gass med TDIen. Jeg blir gal av å vente på å få de ekstra hestekreftene som kommer når turboen slår inn. For ikke å snakke om hvis jeg må kjøre forbi noen eller får det travelt ut på motorveien. Med en bensinmotor kan du starte på lavt turtall og øke til du har tilstrekkelig hastighet - du får flere hestekrefter desto mer gass du gir. En dieselmotor må ha riktig turtall når du starter forbikjøringen, så må du gire midt i forbikjøringen fordi dieselmotoren får astmaanfall på høye turtall og deretter gi full gass for å lade turboen igjen. Med bensinmotoren vet jeg eksakt hvor mye jeg har til rådighet og da trenger jeg heller ikke gi bånn gass for å oppnå samme hastighet.

Oppsummert: Kjøp det du foretrekker. Begge motorene har sine ulemper og fordeler. Du sparer mer på å kjøre økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...