Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Jeg er i ferd med å fullføre et fire måneders AMO-kurs på en fagskole her i byen som jeg dessverre er svært misfornøyd med. Det begynnte bra, vi hadde gode forelesere som evnet å få med seg klassen, men etter ca 1 måned ble to av dem byttet ut og etter det har ting sklidd mer og mer ut. Etter påske har det stort sett bare vært kaos og svært lite læring. Vi er flere på kurset som har ønsket å gå på det og som gjerne vil lære mest mulig. Vi skal snart ta eksamen og flere av oss føler oss overhodet ikke klare for det. Det er flere fag vi ikke har fått bøker i, og siden et par av disse fagene faktisk er fag det er mye lesing i der det bare helt håpløst. Vi har flere ganger tatt opp problemene med skolen, men de gjør ingenting med det vi klager på, de bare feier det under teppet og bagatelliserer ting. Hvilke klagemuligheter har vi? Greit nok at det er et AMO-kurs betalt av NAV og at vi alle har fått dagpenger/arbeidsavklaringspenger mens vi har gått her, men vi føler vel på en måte at NAV har kastet bort et halvt år for oss med dette kurset. Sannsynligvis ville jeg vært tjent med å heller bruke tiden på mer aktiv jobbsøking enn å sette det litt på "vent" for å gå på dette kurset...
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 I og med at du ikke har betalt for å gå på kurset har du vel strengt tatt ikke noen rettigheter om du ønsker å få økonomisk kompensasjon. NAV-kurs har ofte svært varierende kvalitet; du bør i hvert fall gi tilbakemelding til NAV om at dere er misfornøyd med kurset.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #3 Skrevet 24. april 2010 Jeg er ikke ute etter økonomisk kompensasjon, skjønner at det ikke akkurat er aktuelt. Jeg er mer opptatt av å hindre at andre opplever det samme som klassen min. Jeg kjenner en som har gått et annet AMO-kurs på samme skole, så jeg tror det er veldig avhengig av forelesere/lærere. Sånn som jeg ser det er noe av problemet på skolen at de kun har noen få fast ansatte, de fleste lærerne jobber freelance og blir hentet inn ved behov. Dette gjør at det blir lite kontinuitet i ting og jeg tror ikke de får samme forhold til faget og jobben som om de hadde jobbet der fast. Jeg føler at ting blir litt vel tilfeldige... TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #4 Skrevet 24. april 2010 Jeg kjenner en som har gått et annet AMO-kurs på samme skole, så jeg tror det er veldig avhengig av forelesere/lærere. Jeg kjenner en som har gått et annet AMO-kurs på samme skole, og hun var veldig fornøyd, så jeg tror det er veldig avhengig av forelesere/lærere. TS ....ble en liten skriveleif der:-)
Gjest Cho Skrevet 24. april 2010 #5 Skrevet 24. april 2010 Siv Jensen ( ) sa i går noe som stemmer utrolig godt om NAV: ledelsen bryr seg ikke om mennesket, de bryr seg om hvem som skal ta regningen (fritt gjengitt). Så lenge NAV har den ledelsen de har nå, tror jeg ikke det er rom for forbedring i det hele tatt, verken ift. AMO-kurs, saksbehandling eller andre ting. En venninne av meg for eksempel, ble satt til å vaske hele NAV-kontoret, rett etter at vaskebyrået hadde vasket det, i to uker, for kurslederne "hadde ikke annet å tilby deltakerne". Jeg har funnet ut at jeg må bite tennene sammen, finne ut selv hva jeg har krav på, skaffe meg det selv, og så prise meg lykkelig den dagen jeg er sterk nok til å klare meg på egenhånd. Sikkert ikke det rådet du ville ha her, men min erfaring er at er man misfornøyd, da får man bare bite det i seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #6 Skrevet 24. april 2010 En venninne av meg for eksempel, ble satt til å vaske hele NAV-kontoret, rett etter at vaskebyrået hadde vasket det, i to uker, for kurslederne "hadde ikke annet å tilby deltakerne". Øh.. Hæ? Hva slags dustekurs er dette?!
Gjest Cho Skrevet 24. april 2010 #7 Skrevet 24. april 2010 Øh.. Hæ? Hva slags dustekurs er dette?! Jeg vil ikke utlevere henne for mye, men det var et arbeidsavklaringskurs, hvor deltakerne skulle bli vant til å gå på jobb, og få støtte til å komme seg ut i arbeidslivet igjen. Nesten som en jobbklubb, bare med litt mer oppfølging. Needless to say, det kurset ødela mye av selvtilliten hun hadde bygget opp, og hun følte seg helt uverdig og i veien da hun ble satt til å vaske ting som allerede var rene. Men sånn er det med NAV, er det noe som ikke stemmer, så tar det uendelig mye tid og ressurser (fra din side) å rette det igjen. NAV er ikke stedet for å klage, NAV er stedet hvor man tar det man får, finner det man har krav på selv, og så kommer man seg videre så fort man bare klarer. NAV er et sort hull.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #8 Skrevet 24. april 2010 Siv Jensen ( ) sa i går noe som stemmer utrolig godt om NAV: ledelsen bryr seg ikke om mennesket, de bryr seg om hvem som skal ta regningen (fritt gjengitt). Så lenge NAV har den ledelsen de har nå, tror jeg ikke det er rom for forbedring i det hele tatt, verken ift. AMO-kurs, saksbehandling eller andre ting. En venninne av meg for eksempel, ble satt til å vaske hele NAV-kontoret, rett etter at vaskebyrået hadde vasket det, i to uker, for kurslederne "hadde ikke annet å tilby deltakerne". Jeg har funnet ut at jeg må bite tennene sammen, finne ut selv hva jeg har krav på, skaffe meg det selv, og så prise meg lykkelig den dagen jeg er sterk nok til å klare meg på egenhånd. Sikkert ikke det rådet du ville ha her, men min erfaring er at er man misfornøyd, da får man bare bite det i seg. Det er vel egentlig min erfarig med NAV også, men samtidig blir jeg litt forbanna og har lyst til å ta tak i dette da jeg på en måte føler at de leker litt med livene til folk når de holder på som de gjør. Det er ikke akkurat økonomisk gunstig å være arbeidsledig (det skal det selvsagt ikke være, mistforstå meg rett ), og man vil jo helst fortest mulig ut i jobb igjen. Jeg føler at jeg mangler litt formell kompetanse og når tilbudet om et fire måneders fagskolekurs med eksamen og vitnemål kom så hoppet jeg på da jeg tenkte at det ville forbedre sjansene mine i arbeidsmarkedet. Det jeg også har reagert på er at det ikke er gjort noen form for sortering av kursdeltakerne på forhånd, vi har svært forskjellig bakgrunn, noen har jobbet med det vi lærte om på kurset i 20 år, noen kom fra andre bransjer. Denne mangelen på sortering har også vært et problem. TS
Gjest Cho Skrevet 24. april 2010 #9 Skrevet 24. april 2010 Det er vel egentlig min erfarig med NAV også, men samtidig blir jeg litt forbanna og har lyst til å ta tak i dette da jeg på en måte føler at de leker litt med livene til folk når de holder på som de gjør. Det er ikke akkurat økonomisk gunstig å være arbeidsledig (det skal det selvsagt ikke være, mistforstå meg rett ), og man vil jo helst fortest mulig ut i jobb igjen. Jeg føler at jeg mangler litt formell kompetanse og når tilbudet om et fire måneders fagskolekurs med eksamen og vitnemål kom så hoppet jeg på da jeg tenkte at det ville forbedre sjansene mine i arbeidsmarkedet. Det jeg også har reagert på er at det ikke er gjort noen form for sortering av kursdeltakerne på forhånd, vi har svært forskjellig bakgrunn, noen har jobbet med det vi lærte om på kurset i 20 år, noen kom fra andre bransjer. Denne mangelen på sortering har også vært et problem. TS Jeg har vært forbanna, og jeg har hatt lyst til å ta tak i det mange ganger. Men problemet er at de som lager reglene, de som styrer og ordner, de er untouchable for oss "vanlige mennesker". De gjemmer seg bar saksbehandlerne som er overarbeidet og stresset til tusen, og ingenting blir noen gang gjort. Hele ledelsen må byttes ut, regelverket må endres, og man må få inn folk som faktisk har som mål å hjelpe mennesker, i stedet for å spare mest mulig penger. Jeg har gått på mange kurs selv, en salig blanding av nordmenn og innvandrere som nesten ikke kan norsk, forskjellige lærere hver dag, motstridende beskjeder og tull med utbetalinger. Skulle jeg ha tatt tak i alt som var galt, hadde jeg ikke gjort annet, og jeg hadde nok fortsatt ikke vært ferdig. Jeg kan ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til, og jeg håper at du klarer å gjennomføre på tross av store feil og mangler. Hvor lenge har du igjen av kurset?
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #10 Skrevet 24. april 2010 Det er eksamen i slutten av mai og etter det skal vi ut i praksis i åtte uker. Jeg forsøker så godt jeg kan, men frustrasjonen har bygd seg opp over tid blant flere av kursdeltakerene. Det føles så meningsløst å møte opp kl 9 på morningen for å få beskjed om at vi kan jobbe med jobbsøk siden læreren ikke har noe opplegg for dagen. Dette har skjedd minst en gang i uka siden påske. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå