Gjest Neon Petra Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Sønnen vår er 12 år og har kun det siste året blitt glad i å ha venner på overnatting. Vi synes det er koselig å ha vennene hans på besøk i helgene, så vi sier vel egentlig aldri nei til det. Forrige helg var ei slik helg. Han hadde to jevngamle venner på besøk. De går i samme klasse, men jeg er usikker på når på året de har fødselsdag. Det kan hende de er bare 11, det har jeg ikke spurt om. I allefall, vi avtalte overnattingen med foreldrene til gjestene våre og alt virket ok. Guttene handlet seg snop, spilte playstation og så film. Vanligvis har vi leggetid kl. 22 på hverdager og 23.30 i helger. Men når han har overnattingsbesøk så lar vi dem egentlig styre det litt som de selv vil, så lenge vi voksne også er våkne. Det endte med at de gikk og la seg klokka to på natta, og de sovnet nok ikke med det første. De er i en alder der de synes det høres kult ut å "døgne", altså være våken helt til morgenen, men de klarer aldri å holde seg våkne så lenge selv om de prøver hardt. Vel, problemet nå er at moren til en av guttene er veldig opprørt. Hun mener vi mangler grenser, at vi lar ungene skli helt ut og at vi ikke passer på dem. Vi mener guttene blir passet på ved at vi er i huset og hører dem hele tida selv om de er i kjellerstua mens vi sitter oppe (ingen lukkede dører mellom oss). De går jo i sjette klasse, så vi ser dem ikke som småbarn lenger. Uansett, vi er nå redde for at dette skal gjøre at den aktuelle gutten ikke får lov å overnatte hos vår sønn mer. Det er synd, for de er gode venner. Vi har beklaget til moren, men vet ikke helt hva mer vi kan gjøre. Er det helt skrekkelig av oss å la gutter på den alderen få være så lenge oppe? Eller er det greit at de får lov til å slippe seg litt løs en gang i blant når det er skolefri? Jeg må innrømme jeg ble litt overrasket over morens reaksjon, og nå er jeg usikker på om vi har gjort en stor feil.
Gjest Dhanu Skrevet 24. april 2010 #4 Skrevet 24. april 2010 Datteren min er på din sønns alder, og vi har gjort akkurat det samme i minst ett år. Aldri har andre foreldre reagert på det. Syns det minner om hysteri. Hun er vel den type mor som kunne tenkt seg å sende med "Regelbok for håndtering av mine barn" på hvert besøk sønnen foretar?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2010 #5 Skrevet 24. april 2010 Min sønn har vært med på det en gang, og får ikke være med på det mer før han blir eldre.Men det er fordi han uansett ikke klarer å sove om morgenen. Derfor ender det med en sur, trøtt og grinete unge. Det gidder jeg ikke.
Wildy Skrevet 24. april 2010 #6 Skrevet 24. april 2010 Vi har ofte en haug med unger til overnatting her. Fin blaning av alder , alt fra 8 og opp til 16 ( mine jenter er 12 og 14). Og de får være oppe så lenge de vil. Spiller spill, ser film, skravler og fniser. Har aldri fått sure kommentarer fra foreldre på det, og synes slettet ikke vi har manglende grenser for ungene. Det er helg, og ja,de må "svi" for det med at de blir trøtte dagen etterpå, men det er tross alt ikke skoledag. I ukene er de i seng til halv ti, nettopp for å være menneske dagen etterpå. Hva med ungdosmskoler som arrangere LAN en helg? Er det også uansvarlig?
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2010 #7 Skrevet 24. april 2010 Men hvem er det egentlig som skal sette grenser for sine barn? Hvis mor til barn X ikke liker at hennes sønn / datter får holde det gående til kl Y på natten så har vel hun anledning til å mene det? Hun trenger selvsagt ikke å være ufin eller anklage andre for dårlig foreldring altså. Hvis det er viktig for Neon Petra at poden fortsatt pleier kontakt med barn X så må også grensene settes slik moren til X mener. Dvs. at istedenfor å få lov å holde det gående halve natten, hva om dere inngikk et kompromiss om at de må legge seg kl f.eks. 23 eller 24 og etter dette kan få skravle men dog i sengen? Jeg forstår ikke helt hvor Neon Petra vil med dette innlegget for hvis mor til X ikke vil at hennes barn er oppe halve natten så sender hun ikke sitt barn på overnatting dit mer. Jeg kan også godt forstå at hvis man har overnatting hver helg og ungene får være våkne på hvert overnattingsbesøk halve natten så er det hengetryner hver helg pga manglende søvn. Eller mener Neon Petra at mødre ikke har lov å bestemme slike grenser for sitt barn, bare Neon Petra?
Gjest Dhanu Skrevet 24. april 2010 #8 Skrevet 24. april 2010 Men, Blondie65, hvem er det som skal bestemme i Neon Petra sitt hjem? Hvis en hel gjeng kommer, så blir da hele gjengen begrenset av at en gutts mor vil ha styringen på andres overnattingsgjester. Vi har også ofte overnattingsbesøk, og da er det kun ett foreldrepar som sier i døra ved levering at "Ja, og så har vi hørt at jentene planlegger ditt og datt men det setter vi ned foten på". Når jentegjengen da har lagt planer og alle andre foreldre aksepterer planene, syns jeg dette er feil. Dersom jenta mi er invitert bort sammen med en gjeng andre, og jeg hører de planlegger noe hun ikke får være med på, så syns jeg faktisk løsningen er å si at jenta mi får komme neste gang, i stedet for å bestemme hva alle andres barn skal få lov til. Eller er jeg helt på jordet? For å si det sånn: Jeg er glad det kun er ett foreldrepar som holder på sånn i vår jentes omgangskrets. Ellers ville det blitt så mange hensyn å ta at jeg blir surrete i hue.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2010 #9 Skrevet 24. april 2010 (endret) Neon Petra bestemmer hjemme hos seg selv. Mor til barn X bestemmer over sitt barn. Dersom mor til barn X ikke liker at barn X er oppe halve natten så sender ikke mor til barn X til overnatting hos Neon Petra og det er ingen grunn til at Neon Petra skal bli fornærmet av den grunn (unntatt altså dersom Mor til barn X kaller Neon Petra for dårlig mor osv). Det jeg reagerer på er at Neon Petra ikke forstår og respekterer at Mor til barn X har andre grenser og derfor ikke vil vike på disse og at konsekvensen blir at barn X ikke får overnatte. Endret 24. april 2010 av Blondie65
Gjest gjestdeluxe Skrevet 24. april 2010 #10 Skrevet 24. april 2010 (endret) Er det helt skrekkelig av oss å la gutter på den alderen få være så lenge oppe? Eller er det greit at de får lov til å slippe seg litt løs en gang i blant når det er skolefri? Jeg må innrømme jeg ble litt overrasket over morens reaksjon, og nå er jeg usikker på om vi har gjort en stor feil. Jeg synes foreldrene skal sette en grense, også med venner på besøk. Grensen kunne for eksempel ha blitt satt ved midnatt senest, og med melding til de veldig tidlig på kvelden at det var grensen, slik at det ikke ble en overraskelse når den tiden kom og dere foreldre kom og passet på at de holdt den. Faren ved å slippe de løs som nå, er at vennene ser på dere som "hjemmet der vi får lov til å være så lenge oppe vi vil. Kult". På den annen side er det kjekt for din sønns venner å se at andre mennesker har litt andre regler enn de selv har hjemme, og det er jo fint å se, så finnes det ikke bare ett riktig svar for hvordan noe bør være. Endret 24. april 2010 av gjestdeluxe
Gjest Vilma Skrevet 24. april 2010 #11 Skrevet 24. april 2010 Enig med Blondie. Enhver forelder bestemmer over sitt barn, og vil ikke mor til barnet at han skal våke så sender hun han ikke på overnatting der det våkes. Det må enten ts respektere eller så får hun hive ungene i seng til rimelig tid. Verre er det ikke.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2010 #12 Skrevet 24. april 2010 Jeg vil også understreke at jeg ikke mener det er rett eller galt om unger er oppe halve natten - det har jeg ikke tatt stilling til. Men jeg mener at Mor til barn X har lov å mene og sette grenser for sitt barn på samme måte som Neon Petra har andre grenser for sitt barn. Ingen av dem er dårlig mor eller bør kalle den andre det av den grunn. Hvis jeg HAR en mening om selve grensen her så synes jeg KANSKJE at det er litt mye dersom det hver helg er overnatting med våkenatt. Det er ikke i blandt - det er hver helg.
Gjest SmallTalk Skrevet 24. april 2010 #13 Skrevet 24. april 2010 Jeg ser virkelig ikke hva som var problemet til denne moren, TS. Ikke var de ute på natterangel alene og ikke fant de på annet spikk. Når hun da tillater overnatting hos andre, så må hun nødvendigvis skjønne at det er forskjellig takhøyde også. Og så lenge de inne fant på noe faenskap, så ser jeg ikke problemet med at de var våkne så lenge de ville. Jeg som 12-åring hadde forresten ikke synes det var noe gøy om vil ble jaget til sengs kl 24. Litt av moroa med overnatting i den alderen var å se hvor lenge man klarte å være våkne.
Gjest Dhanu Skrevet 24. april 2010 #14 Skrevet 24. april 2010 Jeg syns vel ts virker mindre skråsikker og mer kompromissvillig enn det Blondie65 oppfatter henne som. Jeg mener det er helt greit at mor X ikke lar sønnen overnatte hos neon petra fordi hun ikke har samme grenser som henne. Men at mor X dermed skal få bestemme hvordan overnattingsbesøk hjemme hos neon petra skal foregå, syns jeg er feil. Jeg syns det er feil å sutre i ettertid, og også feil å si det i døra ved levering at "mine regler er sånn og sånn". Jeg syns det riktige for foreldre med strengere regler enn det "overnattingsforeldrene" har, bør klargjøre dette FØR de avgjør om de vil sende barnet sitt dit eller ikke. Hvis mor X mener sønnen hennes skal ha en leggetid uansett hvor han er, så er det helt kurant, men da bør hun klargjøre det på forhånd. Dette mener jeg rent prinsipielt. I praksis "gir" jeg meg. Når det "strengeste" foreldreparet sier i døra ved levering at barna ikke får bade i sjøen, så lar jeg dem ikke gjøre det selv om jeg vet de godt kunne tenkt seg det og jeg selv ikke har noe imot det. Men det betyr ikke at jeg er enig. Jeg mener at det strengeste foreldreparet da burde sagt til datteren sin at nei, de skal bade i sjøen og det får ikke du lov til, så du får heller dra neste gang. Da bestemmer de ikke hva jeg skal la barna gjøre hjemme hos meg.
Myrthel Skrevet 24. april 2010 #15 Skrevet 24. april 2010 Jeg har en datter på omtrent samme alder, og jeg ville nok blitt litt irritert om jeg fikk høre at datteren min hadde vært oppe halve natten... Dette fordi hun faktisk bare er et barn, som trenger mer søvn enn voksne og fordi dagen vår etter ville vært totalt ødelagt. Datteren min legger seg vanligvis ca 22 - 22.30 i helgene. Da er hun stup trøtt. Her er det også vanlig med overnattinger - men heldigvis har foreldrene til disse venninnene de samme oppfattninger av sengetid som meg.. Hadde min jente kommet hjem og fortalt om så frie tøyler, ville det nok blitt siste gang hun lå over der...(hvis ikke dette viste seg å kun være et engangstilfelle)
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2010 #16 Skrevet 24. april 2010 (endret) Jeg syns vel ts virker mindre skråsikker og mer kompromissvillig enn det Blondie65 oppfatter henne som. Jeg mener det er helt greit at mor X ikke lar sønnen overnatte hos neon petra fordi hun ikke har samme grenser som henne. Men at mor X dermed skal få bestemme hvordan overnattingsbesøk hjemme hos neon petra skal foregå, syns jeg er feil. Jeg syns det er feil å sutre i ettertid, og også feil å si det i døra ved levering at "mine regler er sånn og sånn". Jeg syns det riktige for foreldre med strengere regler enn det "overnattingsforeldrene" har, bør klargjøre dette FØR de avgjør om de vil sende barnet sitt dit eller ikke. Hvis mor X mener sønnen hennes skal ha en leggetid uansett hvor han er, så er det helt kurant, men da bør hun klargjøre det på forhånd. Jeg synes også det er feil å sutre i ettertid - Mor til barn X bør klarlegge hva som gjelder før overnattingen finner sted. "Hva mer kan vi gjøre" spør Neon Petra men hun vil jo ikke gjøre det Mor til barn X vil - det er det som må til. Hvis Neon Petra skal ha barn X på besøk må hun følge Mor til barn Xs regler - hvis ikke kommer ikke barn X. Det er ikke rom for kompromiss eller overbevise Mor til barn X om noe annet. Det er grunn til å si at det er synd for barn X om det ikke får overnatte mer - men Neon Petra kan ikke forvente annet dersom hun ikke vil endre sin egen holdning. Jeg sier igjen ikke at hun skal dette - bare at det ikke lar seg gjøre å spise karameller og bli venner og alt blir så kjekt og greit. Her er de uenige, og hvis verken Mor til barn X eller Neon Petra er villige til å inngå kompromiss så blir det ikke anderledes. Jeg har ikke dermed sagt at Neon Petra skal vike eller la seg diktere hvordan ting skal være i eget hus. Da blir det jo fort katolske tilstander: Skal vi se, ja nå skal vi legge oss dere og først ut er Barn X, nå er klokken 22. Barn Y kan begynne å gjøre seg klar for det er kl 22:30. Dere andre kan ha det gøy i 2 timer til. Det går ikke, selvsagt. Endret 24. april 2010 av Blondie65
Fluffe Skrevet 24. april 2010 #17 Skrevet 24. april 2010 Til tråstarter. jeg har vært på The gathering(verdens nest største dataparty) der 5500 mennesker er i vikingeskipet fra ons-søndag. Der er det VELDIG mange 11-14(og så klart myyyye eldre folk) år gammle barn som drar med venner og ikke har med foreldre. Disse barna bastemmer helt selv hvor lenge de vil være oppe.Så jeg tviler på at det å la barna være så lenge oppe hjemme akuratt kan være så stor sak At en forelder blir sur forde dere lot de få en skikkelig venne kveld syntes jeg bare blir direkte lattelig. Husker selv hvor stas det var å få lov til å sovne når jeg ville. Man følte seg nesten litt voksen akuratt den natten.. Dere gjorde ingenting galt i mine øyne. Når en unge kommer hjem til DERE burde de følge deres regler. Ellers blir det bare ett stor dilemma om hvilken regler som skal følges osv
Gjest annemor30 Skrevet 24. april 2010 #18 Skrevet 24. april 2010 Det er 16 års grense på gathering bare til info!!!!!
Fluffe Skrevet 24. april 2010 #19 Skrevet 24. april 2010 (endret) Det er 16 års grense på gathering bare til info!!!!! bare til info så må du ha underskrift av foreldrene hvis du er under 16. ikke kom med tulleinfo hvis du ikke har peiling eller hvis du trenger bevis(hentet fra gathering.org) Hvor gammel må man være for å delta på The Gathering? Det er ikke satt noen aldersgrense på The Gathering, men du må være gammel nok til å ta vare på deg selv. Hvis du reiser med familie eller venner, burde dette gå greit, uansett alder, men vår generelle regel er at du må være gammel nok til å ta vare på deg selv. Politiet krever at alle under 16 år har med seg et samtykkeskjema fra foreldre/foresatte. Endret 24. april 2010 av mirandaa
Gjest Neon Petra - ts Skrevet 24. april 2010 #20 Skrevet 24. april 2010 Kjekt med så mange svar! Skal prøve å få svart på det som er kommet opp, vær litt overbærende med meg om jeg glemmer noe. - Det er ikke overnatting hver helg, men kanskje hver tredje helg. Og det er ikke de samme ungene som er på overnatting hver gang, det varierer. Vår sønn takler fint å være oppe lenge når det er kun ei natt og ikke hele tida, så vi synes det er greit for hans del å gjøre det sånn. - Vi skjønner at andre har andre regler, og det er selvsagt greit. Om foreldrene gir beskjed på forhånd at "sånn og slik er ikke greit for vår sønn" så respekterer vi det. Det er ikke noe problem for oss hvis denne gutten skal overnatte hos oss en gang til at vi da sender dem i seng klokka 12. Problemet her er at moren til gutten er veldig opprørt, vi har beklaget og "lagt oss flat", men hun er fortsatt kjempeopprørt, og vi er redd dette går utover barnas vennskapsforhold. Derfor lurte jeg på hva mer vi kan gjøre? For sånn som det er nå tviler jeg sterkt på at denne gutten vil få lov å overnatte hos oss igjen. - Vi er ikke grenseløse her hos oss, langt ifra. Noen vil nok mene at vi er altfor strenge på enkelte områder. Men vi synes også det er fint å kunne slippe løs fra reglene i blant, og da under trygge forhold. Det tror jeg er bra for barnas utvikling. Men selvsagt så utvikler barn seg i forskjellig tempo, så jeg har full forståelse for at andre har ulike regler og grenser enn oss. Vi er jo også selv strengere på noen ting enn enkelte andre her. Så kort oppsummert er kjernen i problemet her at moren til denne gutten er så veldig opprørt og ikke ser ut til å klare å gi slipp på det som har skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå