Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Hei! Har hørt at de ikke bruker å bade babyen etter fødsel lenger, stemmer dette? Før var jo det noe av det første de gjorde etter babyen var født. Om det stemmer at de ikke gjør det, hva er grunnen? Og hvor lenge gikk det før du badet din baby etter fødselen? Noen tanker om dette? Var det ubehagelig eller greit?
wahaj Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 For de skal ha det talget på som beskyttelse (mener jeg å huske). Han ble badet første gang 2 dager etter fødselen, han hylskreik og jeg følte meg litt usikker, så var ikke så veldig koselig. Men da vi kom hjem og hadde badet han den 3, gangen likte han det, og da var det mye koseligere
cogito Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 Grunnen er at det ikkje er bra å vaske borte det kremaktige belegget på ein nyfødd baby med det same. Det er der for å beskytte huden. Me fekk eit par dagar etter fødsel spørsmål frå ein barnepleiar på sjukehuset, om me ønskte ein "demonstrasjon" for korleis me bada babyen. Så det var første gongen han vart bada. Me bada han sjølv ein gong til på sjukehuset før me reiste heim. Synst det var veldig greitt å få "lære" det på sjukehuset, før me reiste heim. Dei første gongene eg bada han, var eg nok ganske anspent fordi eg var så opptatt av å halde han heilt riktig.
Norbertine Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 Lillegutt ble ikke badet på sykehuset, og jeg hadde hørt/lest at babyer ikke skulle bades før navlestumpen falt av, så det tok vel en uke eller så.
Concertina Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 På mor&barn-vennlige avdelinger så tørker de knapt av barnet før det legges på brystet og der blir babyen en times tid etter fødselen før det blir veid og målt og stelt. Vi fikk vist bading av en pleier 2 dager etter fødsel, jeg har badet babyer før, men mannen hadde aldri gjort det slik at det var greit for han å se hvordan det gjøres. Nå skal det sies at hun tappet i altfor kaldt vann og ungen hylvrælte fra første stund... Var en smule nervøs første gangen vi badet henne hjemme, men det gikk supert siden vannet var varmt nok!
PiriPiri Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 (endret) Jeg fødte på mor-barnvennlig avdeling. Da barnet ble født ble det lagt på magen min med en gang slik at det skulle finne puppen selv. Først når vi skulle forflytte oss fra fødesenga til neste rom så tok de babyen og tørket den forsiktig (ikke badet), målte og veide. Vi badet han på sykehuset (for å lære dette) dagen etter fødsel. Men man bader ikke av den hvite talgen. Husk babyen har ligget i vann inni magen uten at det hvite belegget datt av da. Så da vi hadde badet babyen sa barnepleier at vi bare skulle tørke forsiktig og ikke gni av de hvite flekkene her og der. Veldig kjekt å lære badegrep og navlestell på sykehuset Endret 23. april 2010 av PiriPiri
SummerJoy Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 (endret) Jeg fødte min baby halv 8 på morgenen, og da tørket de bare såvidt av henne. Hun hadde talg og litt størknet blod på hode helt frem til det kom en jordmor og banket på døren vår rundt 17 tiden samme dag, (vi bodde på barselhotel) og spurte om hun skulle vise oss hvordan vi vasket babyen. Så først da ble den vasket. Jeg syntes ikke det gjorde noe helt til svigermor kommenterte det, og spurte om ikke babyen skulle vaskes siden hun hadde blod på seg. Tror ikke hun mente noe stygt med det, men jeg syns det var litt pinlig - akkurat som hun syntes det var ekkelt. Og jeg visste godt at blodet mest sannsynlig var mitt. Forstår jo henne også da. Endret 23. april 2010 av SummerJoy
Gjest Vilma Skrevet 24. april 2010 #9 Skrevet 24. april 2010 Han kom ren inn til meg morgenen etter den andre natten, så jeg regner med de hadde badet han da. Neste bad fikk han når han kom hjem.
Smusse Skrevet 24. april 2010 #10 Skrevet 24. april 2010 Datteren min ble lagt opp på magen min uten at de hadde tørket av henne noe og så ble hun stelt etter en times tid omtrent. Badet ble hun først etter et par dager på sykehuset og da var det jeg og mannen min som fikk gjøre det. Med en jordmor som kyndig veileder heldigvis Datteren min hadde litt blod i håret helt til vi kom hjem fra sykehuset, men syntes aldri at det var noe ekkelt. Hun ble født med mye hår og blodet stivnet jo og ble kjempehardt. Måtte til slutt pille det løst mens hun ammet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #11 Skrevet 24. april 2010 Huff, jeg høres kanskje ekstremt prippen ut jeg nå, men størknet blod og diverse guff som stivner i huden? På min egen unge, JA, helt greit, men jeg tror dessverre jeg hadde syntes at det var "ekkelt" på andres babyer, og kanskje reservert meg litt for å "snuse for mye på".. Er det bare meg som er rar??????
Jerle Skrevet 24. april 2010 #12 Skrevet 24. april 2010 Det er som andre sier her fordi talget som sitter på babyen ikke skal vaskes bort. Vi fikk demonstrert bading av babyen den dagen vi skulle hjem med nr. 1, men det var kun for å lære. Før det var hun kun tørket av, men hadde der vært blodflekker på henne så hadde jeg vasket det bort med en klut. Når vi fikk nr. 2 ble det kun tørking med våt klut, og første bad ble tatt når vi kom hjem.
Gjest Helene_Mari Skrevet 24. april 2010 #13 Skrevet 24. april 2010 Lukter de ikke vondt hvis de ikke blir vasket? Og får du ikke sånt gørr på klærne?
Aftensol Skrevet 24. april 2010 #14 Skrevet 24. april 2010 Jeg fikk hun også rett opp til meg uten at de tørket av hun eller noe, vi badet hun vel etter 3-4 dager, da var vi fremdeles på sykehuset og fikk vist hvordan vi skulle gjøre det av en barnepleier. Til deg over: Det tørker veldig raskt, så man får ikke noe gørr på klærne sine nei... Småen ble født med ganske mye hår, og hadde stivnet blod og gørr i håret en stund.. Det gikk ikke vekk med de første badingene rett og slett. Og ja, jeg syntes det var ekkelt, men så er jeg veldig rar på hva jeg mener er ekkelt og ikke (kan nevne at jeg brekker meg hvis jeg ser eller tar i lo fra tørketrommelen )
Reveal Skrevet 24. april 2010 #15 Skrevet 24. april 2010 Lukter de ikke vondt hvis de ikke blir vasket? Og får du ikke sånt gørr på klærne? Har du først fått en baby blir du fort vant til at det (bokstavelig talt) tidvis stinker dritvondt (de bærsjer jo). Dessuten kan jeg garantere deg "bøttevis" av gørr i månedene (årene) som kommer: gulp, tiss, bæsj, spy, snørr, sikl etc etc.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #16 Skrevet 24. april 2010 Nei de lukter faktisk ikke vondt, selv om de ikke blir badet med en gang. Jeg har alltid synes at babyer lukter søtt, altså søtt som i sukker.
LadyB Skrevet 24. april 2010 #17 Skrevet 24. april 2010 Uff, jeg synes heller ikke dette hørtes så koselig ut..... hvorfor har de funnet ut av det er så farlig å bade dem rett etter fødsel da? de gjorde det jo før? og det har jo gått bra med de fleste av oss!
Concertina Skrevet 24. april 2010 #18 Skrevet 24. april 2010 Uff, jeg synes heller ikke dette hørtes så koselig ut..... hvorfor har de funnet ut av det er så farlig å bade dem rett etter fødsel da? de gjorde det jo før? og det har jo gått bra med de fleste av oss! Det er bedre for babyen å få ligge på brystet til mor og venne seg til verden enn å bade rett etter at babyen er født, både for tilknytningen og ammingen. Og for det andre så er babyhud veldig sårbar og det talglaget som det blir født med trekker inn i huden og gir beskyttelse (føder man på overtid så er det ikke sikkert babyen har allverdens med talglag, jeg fødte 9 dager over og snuppa hadde ikke allverdens, men hun fikk veldigveldig tørr hud etter noen timer).
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #19 Skrevet 24. april 2010 Jeg mener ikke at babyen skal rett i badekaret, den må selvfølgelig får komme til mammaen sin først.. Men når det har gått noen timer, evnt kanskje dagen etter så hadde det vært fint med et lite bad? Er det noen som har opplevd at besøkende har reagert på at barnet ikke er badet? Ikke vil holde, susse på o.l? Jeg tror jeg hadde reservert meg litt om jeg skulle holde en nyfødt som var full i "ting og tang fra moren", blod og gørre.. Men det kan jo være at man ikke tenker over det når man er i situasjonen ..
SummerJoy Skrevet 24. april 2010 #20 Skrevet 24. april 2010 Lukter de ikke vondt hvis de ikke blir vasket? Og får du ikke sånt gørr på klærne? Min luktet litt spesielt, men ikke vondt. De lukter vel mest av fostervann. Litt søtaktig. Jeg prøvde å vaske hodet med en klut siden hun hadde blod der, men det er vanskelig å få av med mindre man gir de et bad siden det er så størknet. Babyene er jo tullet inn i tepper og har klær på seg så man får ikek gørr på seg nei. Det på hodet er jo også størknet så det smitter ikke av. Hehe, for noen detaljer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå