Gå til innhold

Utleie av leilighet - hvor fører jeg opp dette i Selvangivelsen?

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Om man leier ut sin leilighet (bor ikke der selv, og utleien er hele året), fylles disse inntektene inn i et eget skjema RF 1189 - som må sendes som papirvedlegg?

Regner man månedlig leieinntekt x 10 mnd (og skatter 28% av det), eller fører jeg opp månedlig leieinntekt x 12 måneder (og skatter 28% av det)?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om man leier ut sin leilighet (bor ikke der selv, og utleien er hele året), fylles disse inntektene inn i et eget skjema RF 1189 - som må sendes som papirvedlegg?

Regner man månedlig leieinntekt x 10 mnd (og skatter 28% av det), eller fører jeg opp månedlig leieinntekt x 12 måneder (og skatter 28% av det)?

Når du fyller ut RF-1189 regnes du å ha næringsdrift. Da skulle du enten sendt inn selvangivelsen 31.3. eller du sender inn via www.altinn.no innen 31.5. Du bør starte arbeidet på altinn i god tid, det er en del styr her når du er førstegangsbruker, og det fort ei uke fra første forsøk til du er klar til arbeid. Slik er det når sikkerhet har høyprioritet og passord kommer pr post...

I RF-1189 tar du med alle leieinntekter som er forfalt i 2009 (enten disse er betalt eller ikke), og du trekker fra utgifter du har hatt (fellesutgifter, kommunale utgifter, forsikring etc).

Nettoen etter disse fratrekkene fører du i posten "annen næringsinntekt". RF-1189 og rettledningen til dette forklarer godt. Og trenger du enda mer informasjon bør du kontakte en god regnskapsfører (som næringsdrivende får du veldig liten og noen ganger feilaktig(!) hjelp ved skattekontoret).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...