Smørblomsten Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Noen som vet hvor man kan bestille egenprodusert bildeplakat/collage??? Har nemlig tenkt å lage en diger plakat med hele 70-80 bilder hulter-til-bulter. Japan Photo har bare plakat i str 50x70 cm og med plass til bare 12 bilder på det meste. Jeg vil ha en plakat som er ca 70x100 cm stor og hvor jeg selv kan plassere et visst antall bilder. Hvem andre??? Håper noen vet
Pupsilure Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Jeg har ikke sjekket hva de kan lage, men du kan titte på den selv. Her.
aluminium Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Mitt beste tips om du har brukt Photoshop før, er å lage seg en selv, og bestille en posterfremkalling fra f.eks. Japan Photo, eller Colormailer som jeg selv bruker. Da får du det akkurat som du vil, og kan trikse med plassering, størrelse, rammer osv.
Frøken Mitzi Skrevet 24. april 2010 #4 Skrevet 24. april 2010 Her kan du iallfall bestille i store størrelsar: http://www.japanphotoxxl.no/ Collagen kan lønne seg å lage sjølv, anten i Photoshop, eller til dømes Picasa 3, som kan lastast ned gratis. Du finn det om du googlar.
Smørblomsten Skrevet 24. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2010 jeg har Photoshop, men er ikke så sikker på hvordan jeg lager en plakat med ørten bilder inni!?!?
aluminium Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 Du kan prøve deg litt frem. Gå til "New" og skriv inn hvor stor plakaten skal være, husk å velge cm som enhet, ikke pixler eller annet. Da får du et tomt dokument som du kan dra bilder over i. Når du skal legge inn et nytt bilde åpner du det bildet, trykker på "V" på tastaturet ditt. Da får du opp en liten sort pil, og det er bare å dra bildet over i plakatdokumentet ditt. Vil du ha rammer o.l kan du velge Edit>Stroke for å legge på en ramme. Merk at plakaten din som Photoshop lager vil ha ganske stor oppløsning, og dette krever at du har store bilder også. Har du ikke det, så er det bare å redusere størrelsen, men pass på at du ikke ødelegger lengde/bredde-forholdet. Desto større oppløsning du har, desto bedre blir kvaliteten når du sender til trykk... Det er bare å spørre dersom det er noe annet du lurer på!
Smørblomsten Skrevet 25. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2010 (endret) Du kan prøve deg litt frem. Gå til "New" og skriv inn hvor stor plakaten skal være, husk å velge cm som enhet, ikke pixler eller annet. Da får du et tomt dokument som du kan dra bilder over i. Når du skal legge inn et nytt bilde åpner du det bildet, trykker på "V" på tastaturet ditt. Da får du opp en liten sort pil, og det er bare å dra bildet over i plakatdokumentet ditt. Vil du ha rammer o.l kan du velge Edit>Stroke for å legge på en ramme. Merk at plakaten din som Photoshop lager vil ha ganske stor oppløsning, og dette krever at du har store bilder også. Har du ikke det, så er det bare å redusere størrelsen, men pass på at du ikke ødelegger lengde/bredde-forholdet. Desto større oppløsning du har, desto bedre blir kvaliteten når du sender til trykk... Det er bare å spørre dersom det er noe annet du lurer på! tusen takk (sålangt!) Skal prøve meg frem! Er bare så redd for å legge ned mye jobb i Photoshop for så å oppdage at de jeg skal fremkalle hos beskjærer plakaten?!?!? PS: jeg skal ha så mange som 60-70 bilder inn i en plakat som skal bli 70x100 cm. I photoshop vises "nytt dokument" i bare 12,5% visning, men hvordan få plass til så mange bilder!? Endret 25. april 2010 av Smørblomsten
Jade Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 Uansett hvor du skal printe plakaten, så lag en litt god marg rundt bildene (noen cm), tilfelle noen tar noen millimeter utfallende. Sjekk også at der du skal bestille faktisk har den størrelsen du ønsker.
aluminium Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 tusen takk (sålangt!) Skal prøve meg frem! Er bare så redd for å legge ned mye jobb i Photoshop for så å oppdage at de jeg skal fremkalle hos beskjærer plakaten?!?!? PS: jeg skal ha så mange som 60-70 bilder inn i en plakat som skal bli 70x100 cm. I photoshop vises "nytt dokument" i bare 12,5% visning, men hvordan få plass til så mange bilder!? Trykk "Z" eller bruk zoom-knappen i verktøypaletten. Som sagt blir oppløsningen på posteren din ganske stor, så da blir det lav prosent for at det skal være mulig å se hele på skjermen på en gang... De som fremkaller beskjærer ikke. Gjør de det så ringer du tilbake og kjefter på dem. Hvordan skal man fremkalle noe når man ikke har anelse om hvordan det blir seende ut fordi de som printer gjør som de vil med beskjæring? Som sagt, Colormailer har jeg brukt en del, og de kan absolutt anbefales!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå