Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg ?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her er saken:

I april 2007 kjøpte jeg et produkt på nettet som kostet kr 2000. Jeg angret kjøpe og skulle få tilbakebetalt pengene. Det som bedriften da gjorde feil, var at de betalte meg tilbake to ganger, slik at jeg fikk 2000 kr for mye igjen.

Jeg merket det ikke der og da, for jeg hadde ganske mye penger på konto på den tiden. Men jeg fikk en mail fra dem en måned etterpå eller noe sånt, hvor de forklarte feilen og oppga et kontonr som jeg skulle betale tilbake de 2000 kr til.

Jeg logget meg på nettbanken med en gang og skulle betale. Da fikk jeg bare feilmeldinger om at kontonr var ugyldig. Jeg tok kontakt med de på mail og forklarte at kontonr de hadde oppgitt var ugyldig og ba dem om å sende meg et nytt kontonr. Jeg hørte ingenting og har ikke hørt fra dem siden.

Jeg glemte hele greien. Tenkte at det var tross alt ikke jeg som hadde gjort en feil, og jeg følte jeg hadde gjort det jeg kunne for å få betalt tilbake.

Nå idag, nesten nøyaktig 3 år senere får jeg et inkassovarsel i posten. Beløpet de krever tilbake av meg er nå på kr 5322 kr. (!)

Det er oppført slik:

4000 - opprinnelig beløp (her roter de noe voldsomt... de må da huske på at jeg sendte produktet i retur, så det er uansett bare 2000 kr jeg skyldte dem opprinnelig, og ikke 4000 kr)

Purreomkostninger kr 60

og renter kr 1262.

Det står videre at om jeg ikke betaler innen fristen vil saken gå til inkasso.

Hva gjør jeg? Jeg kan til NØD gå med på å betale de 2000 kr som jeg fikk for mye betalt av dem, ikke en krone mer. Det er ikke min feil at de har gjort en feil, og det er ikke min feil at de ikke har gitt lyd fra seg på 3 år.

Hvordan går jeg i såfall frem?

Hjelp.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du fortsatt e-posten hvor du etterlyser korrekt kontonummer?

I så tilfelle ville jeg tatt kontakt med dem via e-post, referert til denne (legg ved e-posten) og si at du beskrider kravet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Henvend deg til firmaet og legg frem saken. Det er kanskje litt optimistisk å tro at du fortsatt har mailene du sendte for 3 år siden, men har du dem så legger du dem ved.

Foreldelsesfristen er vel 3 år, så de har vel ryddet i gamle saker og sendt deg regning rett før fristen går ut?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Jeg hadde hatt mailen hadde det ikke vært for at epost-programmet jeg bruker automatisk sletter meldinger om kontoen blir for full. Så da er den nok borte :(

Jeg tenkte å skrive et brev hvor jeg legger frem saken og beskrider kravet. Men er litt usikker på om de egentlig har rett til å kreve de 2000 kr fra meg i det hele tatt?

Fikk lite lyst å betale de uansett nå. Men må jeg så må jeg. Uansett er det uaktuelt å betale over 5000 kr. Det er jeg som har rett her er det ikke?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Send dem en mail, som du beholder kopi av, hvor du redegjør for alt som hendte for 3 år siden, og skriv at du betaler de 2000 og anser saken som oppgjort. Så lenge det var under 3 år siden kan de fortsatt kreve grunnbeløpet, men de kan ikke legge på noe ekstra når det er de som har rotet.

Hvis de eventuelt skal prøve å få noe mer fra deg må de sende saken til forliksrådet, og de forventer nok heller ikke at du skal ha tatt vare på tre år gamle mailer.

Skrevet (endret)

Ta kontakt med forbrukerådet..de er veldig greie og hjelper deg. Da trenger du alt du har av dokumentasjon i saken. Og siden du har fått innkasso, så er det viktig at du skriver til dem at "jeg motsetter meg kravet". Da har de nemlig ikke lov til å kjøre saken videre med omkostninger osv, i påvente av at du skal lever inn klage og din side av saken. Her kan du gi deg selv litt pusterom mens du samler fakta og lager en klage, gjerne ved hjelp av forbrukerådet.

De kan heller ikke kreve dette av deg sånn helt uten videre. Igjen, sjekk med forbrukerådet om rettighetene dine.

Endret av Stor&Sterk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...