Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Hei Har prøvd å sette meg inn i utleiemarkedet for Oslo, men synes det er vanskelig, da det varierer mye med tanke på bydeler, størrelse, sentralitet og standard på leiligheten, samt evt. hvitevarer. Saken er den, at jeg har fått en kjæreste som også eier leilighet, som er noe større enn min. Jeg vurderer derfor å flytte inn hos ham i en prøveperiode før vi evt. kjøper noe sammen. Jeg ønsker da å få leieinntekter på min, slik at jeg kan bidra i den perioden jeg bor hos ham. Informasjon om boligen: Utrolig fin leilighet fra 1954, med nyoppusset bad og kjøkken fra 2004. Leiligheten holder en høy standard, og selv om den er bare 36 kvadrat, har den både kjøkken og disponibelt rom (soverom). Ligger på Hovin/ ikke langt unna Hasle torg. Busstopp 2 minutter i gangavstand, nærmere 10 min til T-bane. Jeg har 1,4 mill i lån på leiligheten (ca), samt 1700 kr i fellesutgifter. Har av den grunn ikke råd til å leie ut under markedstakst. Noen forslag til hvor mye jeg kan og bør ta som leie?
Vanya Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Har hørt mangt om utleiepriser. Ei venninne av meg bor på Nordstrand, i en kjeller (Kastellet) og betaler 6800 kr i måneden. Er ikke det unormalt dyrt for å bo så "langt" ute? Ellers har jeg venninner som bor på Grønland (en), Røa og Sinsen som leier. Prisene varierer til alt fra 5- 7500 har jeg inntrykk av. Alle leier relativt små leiligheter i størrelsen 28-40 kvadrat. Hva som er vanlig å betale, vet jeg ikke, men tror ikke det skal være vanskelig å få leid ut til en grei pris i det området der. Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Adressen min er ikke langt fra Øvre Grunerløkka og Grenseveien, mye mer sentralt enn Nordstrand, for en hårreisende pris! Jeg vurderer å ta alle hvitevarer er inkl. i leien, forresten, og legge opp til at leietaker betaler strøm selv. Håper på flere tilbakemeldinger.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 (endret) En venninne leier ut en tilsvarende leilighet (36 m2) - umøblert -midt på Frogner, og hun leier ut for kr 8.500,- Bydelen vil vel ha litt å si for prisen. Endret 23. april 2010 av gjestdeluxe
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 En venninne leier ut en tilsvarende leilighet (36 m2) - umøblert -midt på Frogner, og hun leier ut for kr 8.500,- Bydelen vil vel ha litt å si for prisen. Takk for svar. Det tar ca. 7 minutter til Oslo S med t-bane. Leiligheten ligger landlig til, i et avskjermet borettslag med fine grøntarealer og mulighet til uteplass. Vurderer å legge den ut for 7500 - 8000, det er ikke altfor urimelig?
Vanya Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 Bydelen vil vel ha litt å si for prisen. Definitivt, samt om leien dekker strømutgifter. Personlig synes jeg det virker mest fair at leietaker dekker dette selv, det virker som om mange som inkluderer dette i leien, legger på litt for å sikre seg. Så hvis TS ønsker å få høyest mulig pris, kan h*n jo gjøre det.
Tussilago_2 Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Jeg driver å ser sånn halvveis etter leilighet i Oslo og synes den prisen 7500-8000 hørtes ganske normal ut... (ikke hårreisende, men kommer selvfølgelig litt ann på om den ser ok ut, eller veldig slitt). Er vel ikke verre enn å prøve den prisen og se om du får mange interesserte???
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Jeg driver å ser sånn halvveis etter leilighet i Oslo og synes den prisen 7500-8000 hørtes ganske normal ut... (ikke hårreisende, men kommer selvfølgelig litt ann på om den ser ok ut, eller veldig slitt). Er vel ikke verre enn å prøve den prisen og se om du får mange interesserte??? Den er utrolig fin Nyoppusset bad og kjøkken for under 5 år tilbake i tid, lyse, fine farger og jeg tror nok jeg skal klare å få leid den ut til den prisen, ja.
Gjest Guffen Skrevet 25. april 2010 #9 Skrevet 25. april 2010 Jeg vil tro Hasle Torg ligger for langt unna Øvre Grunerløkka til at du kan dra noen veksler på det. Dette er også en strekning hvor leieprisene faller raskt. Man kan få 15000 for en god 36kvm toroms på beste Grunerløkka. 8000 synes jeg høres greit ut. Men mange forhold kan virke inn, så som planløsning, etasje, parkering, osv. Uteplass trekker opp, men er nok mer noe som gjør at leieren bor lenger enn at man kan ta høyere leie. På den annen side kan mai være en vanskelig måned å leie ut i. Husk også at det er endel tilfeldigheter i leiemarkedet. Hvem som akkurat ser etter leilighet der og da har stor betydning for etterspørselen. Det er ikke som boligmarkedet der det alltid er mange som er ute og kikker. Sjekk tilsvarende leiligheter på finn.no.
Nalla Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 Kanskje du allerede har gjort det, men husk å ta med slitasje på hvitevarene (gjerne sett i forhold til hva det vil koste når du må kjøpe nye) hvis du skal leie ut med det.
jogular Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Om du bor i det området jeg tror du gjør, så er det vel stort sett bare OBOS leiligheter der. Husk derfor å søke styret om lov til fremleie, før du setter inn annonse
Bintou Skrevet 26. april 2010 #12 Skrevet 26. april 2010 Jeg er interressert (dog jeg vet ikke når du vil leie den ut, jeg har sagt opp kontrakt som løper tom 1. august), men du skriver som anonym så jeg får ikke sendt deg PM.
Gjest Spinell Skrevet 26. april 2010 #13 Skrevet 26. april 2010 På Finn ligger denne leiligheten på 42 m2 ute for 9900/mnd. Hvis din er sammenliknbar med denne, kan du sikkert forlange 8500/mnd uten å bomme helt på markedet. Du må i alle fall sørge for ikke å tape på å leie ut. Derfor må du finne ut er hvor store renteutgifter du har per mnd, og legge til fellesutgiftene. Du må også ta høyde for en viss renteøkning i utleietiden, samt påregnelig slitasje/vedlikeholdsutgifter. Dette for å gå i null. I tillegg bør du ha en liten fortjeneste, også. Regneeksempel: Med et lån på 1,4 mill og en rente på 5% vil du betale 70.000 kr/år i renter. Dette utgjør 5833,33 kr/mnd. Legger du til felleskostnadene kommer du opp i 7533,33 kr/mnd. Renten er høyere enn dagens, men jeg har ikke tatt med slitasje og vedlikehold i beregningen, og heller ikke det faktum at du over tid heller ikke har leiligheten utleid 100% av tiden. Hvis du forlanger 7500/mnd har du m.a.o. stor sjanse for å gå i minus på leiligheten hver måned. (Du må også beregne skatt på utleie av bolig og skattefradrag for innbetaling av renter. Mange ting å ta hensyn til )
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #14 Skrevet 26. april 2010 Regneeksempel: Med et lån på 1,4 mill og en rente på 5% vil du betale 70.000 kr/år i renter. Dette utgjør 5833,33 kr/mnd. Legger du til felleskostnadene kommer du opp i 7533,33 kr/mnd. Renten er høyere enn dagens, men jeg har ikke tatt med slitasje og vedlikehold i beregningen, og heller ikke det faktum at du over tid heller ikke har leiligheten utleid 100% av tiden. Hvis du forlanger 7500/mnd har du m.a.o. stor sjanse for å gå i minus på leiligheten hver måned. (Du må også beregne skatt på utleie av bolig og skattefradrag for innbetaling av renter. Mange ting å ta hensyn til ) Husk også at så sant det er inflasjon kan du øke leieprisen hvert år. Det betyr at selv om du skulle gå litt i minus til å begynne med, vil dette lønne seg på sikt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #15 Skrevet 26. april 2010 … og alt av vedlikehold på leiligheten kan du trekke fra skatten av eventuell fortjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå