snute Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Vi har er sønn på 21 måneder. Fram til han var ca 14- 15. mnd sov han stort sett hele natten i sin egen seng. I vinter har han vært mye syk og har i perioder sovet mye i vår seng. Nå har dette imidlertid gått litt for langt og vi ønsker at han sover hele natten i sin egen seng. Kan legge til at han er veldig grei å legge om kvelden, men det er vanskelig å roe han ned igjen når han våkner om natten, og vi har valgt "minste motstandsvei" litt for lenge nå...Noe som har noen god tips til hvordan vi bør gå fram
Gjest Trebarnsmamma Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Hva er grunnen til at dere vil ha ham ut av deres seng? Hvis problemet f.eks. er at det er for lite plass, kan det jo løses ved å sette en seng inntil dobbeltsenga. Hvis dere virkelig vil ha ham ut av dobbeltsenga, er den eneste løsningen å følge ham tilbake til hans egen seng hver gang han kommer (eller, hvis han har sprinkelseng og roper på dere: ta ham på fanget, trøst, legg ham tilbake i sprinkelsenga). Det har ikke noe for seg å forklare det når han er våken, dere må vise ham i praksis i situasjonen at senga hans er et godt og trygt sted å være. Bruk glade stemmer, positive ord (si ikke "nei, du må ligge i senga di!", si "nå skal du få ligge så godt i senga di og hvile deg, vennen min"). Det blir mye mindre og dårligere søvn på dere alle en periode mens dere hjelper ham tilbake i egen seng. Om den perioden blir kort eller lang, vet ingen. Det er dere som bestemmer om dere gidder/orker å ta dette opplegget nå, eller om dere synes det er enklest at han sover hos dere. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Man skal ikke undervurdere minste motstands vei... Vi har kapitulert fullstendig og har nå drasset begge barna (1 og 3) inn på vårt eget soverom, rett og slett for å få bedre nattesøvn for alle. Vi har løpt inn og ut og opp og ned trapper i et års tid nå, og jeg fatter ikke hvorfor vi har orket.
snute Skrevet 24. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. april 2010 Takk for svar. Er usikker på om vi orker, og det er jo derfor vi har utsatt dette. Grunnen til at vi vil ha han tilbake i hans egen seng hele natten, er at han ligger så utrolig urolig mange netter, noe som gjør at vi voksne sover dårlig. Uansett godt å høre at flere er i samme situasjon. Vet at mange har barna i dobbeltsengen, men får jo ofte høre at det er "feil".
Soon Skrevet 24. april 2010 #5 Skrevet 24. april 2010 (endret) Jeg tenker litt sånn at jo lenger dere lar han ligge hos dere, jo værre blir det å avvenne. Vi har en sønn på 8 mnd, som vi har bysset i søvn frem til nå...men nå har vi begynt "kampen" med å få han til å sovne av seg selv i egen seng - og det har gått over all forventning. Etter bare 4 dager har vi sett store fremskritt, og han han sovnet fortere og lettere uten mye byssing og mye styr - så jeg ville bare satt igang. Å begynne i en helg hvor begge foreldrene er hjemme kan være ideelt, da kan man bytte litt på. Man må jo bare begynne en gang. Edit: og som en annen her sa; gjør senga hans til noe positivt, fortell han hvor heldig han er som har en egen, god seng å sove i etc. Masse lykke til Endret 24. april 2010 av Soon
Gjest Trebarnsmamma Skrevet 24. april 2010 #6 Skrevet 24. april 2010 Jeg tenker litt sånn at jo lenger dere lar han ligge hos dere, jo værre blir det å avvenne. Dette er det mange som mener, men min erfaring er at det avhenger mer av personlighet enn av noe annet. Mange barn har dessuten en periode med urolig nattesøvn, og hvis gutten er i den fasen akkurat nå, vil det bli vanskelig å få ham tilbake i egen seng nå - mens det kan være enklere om et par måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå