Gå til innhold

På apoteket fikk jeg feil informasjon kan jeg bytte?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg skulle kjøpe en kjemisk peeling uten korn noe jeg sa til dama som jobbet på apoteket.

-Hun forklarte at de hadde en peeling som ikke inneholdt korn.

Jeg sa at jeg hadde lest bakpå og at jeg fikk et intrykk av at den inneholdt mye korn.

-Nei den inneholder ikke noe korn i det hele tatt.

Er du helt sikker spurte jeg nok en gang

-Det står ingridienser som tyder på at den inneholder korn ja. Men jeg har den selv og den er helt myk finner ikke noen korn i den. Så den inneholder ikke korn i hele tatt svarte butikk dama.

Det ble til at jeg kjøpte peelingen enda den egentlig var litt for dyr fordi de ikke hadde noen prøvetuber og det var den eneste jeg følte jeg var sikker på at ikke inneholdt korn.

Dere har sikkert skjønt det allerede den peelingen inneholdt virkelig mye korn.I dag når jeg skulle bruke denne peelingen og tok litt i hånda kjente jeg med en gang at det var mye skarpe korn i den. Jeg har mye kviser og er plaget med eksem og vil derfor ikke ha peeling med korn. Jeg er veldig irritert på apotek dama og meg selv fordi de sto egentlig ingridienser på pakken som gjorde meg ganske sikker på at kremen inneholdt korn.

Denne peelingen kostet 320 kr og pakken var forseglet skal jeg prøve og bytte den? Det jobber veldig mange på det apoteket så det ville nok blitt pinlig men jeg synes det er veldig frekt av apotek dama og nekte for at produktet inneholder korn og si at hun har det selv noe hun tydligvis ikke har. Jeg synes også en burde kunne stole på de på apoteket.

Tror dere jeg får pengene tilbake eller tror dere det hele bare blir fryktelig pinlig og dama på apoteket nekter for at hun ga feil informasjon om produktet osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har krav på pengene tilbake. Bare fortell at du spesifikt ba om en uten korn, og husk å ta med kvitteringen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener du har krav på pengene tilbake. Bare fortell at du spesifikt ba om en uten korn, og husk å ta med kvitteringen.

Ts

Jeg har kviteringen men jeg har kastet eska peelingen lå i. Spent på om de gjør seg vanskelige eller det går greit.

Skrevet

I utgangspunktet har du krav på å få beløpet refundert når du har fått betydelig feilinformasjon om produktet. Men her blir vel problemet fort å bevise at du faktisk har fått denne informasjonen fra eskpeditøren. Det kan jo uansett hende at de har en kundevennlig innstilling, og bytter bare på bakgrunn av din historie. Verd å prøve, med andre ord :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Tips til neste gang: Apoteket er ikke stedet å gå for å få kjøpt hudpleie som er egnet for problem hud. Prøv en hudpleier neste gang. :)

Skrevet

Klart du skal ha pengene tilbake. Bra du har kvitteringen. De kan ikke forvente at du har tatt vare på emballasjen. Du kunne da ikke vite at hun som ekspederte deg ikke visste hva hun snakket om? Dessuten kan de uansett ikke selge peelingen videre når forseglingen er brutt. Hvis de ikke tror på deg, så er det isåfall ekstremt dårlig service, og da bør du be om å få snakke med daglig leder som sikkert ikke aksepterer slik oppførsel fra de ansatte!

Skrevet

Det lureste er å snakke med apoteket og forsøke å bli enige.

I utgangspunktet har ikke produktet en mangel. Men det regnes som mangel dersom du "bygget på selgers fagkunnskap" når du kjøpte produktet, og det gjorde du.

Det kan være uenighet om hva dere snakket om. Da vil du normalt ikke kommme noen vei siden det er du som har bevisbyrden. Det svekker også din sak at produktet hadde riktig påtrykt informasjon. Du har som kjøper en undersøkelsesplikt.

Gå til apoteket og forsøk å bli enig med dem. Kommer du ingen vei, så glem hele greia. Du får neppe medhold i en tvist.

Skrevet (endret)

Apoteket kan da ikke forvente at en kunde skal kunne tyde innholdslisten. Noe annet hadde vært om det sto "med korn" på fremsiden. Et apotek har ansatte som skal kunne hjelpe deg til å finne riktig produkt, nettopp fordi kunden gjerne ikke har forutsetninger til å vite hva produktet inneholder (listen er jo "gresk" for de fleste) og hva de forskjellige ingrediensene gjør. Dessuten må det kunne gå greitt å gå på apoteket og gjøre impulskjøp, nettopp fordi man har "eksperter" der. Og hvis de ikke er eksperter, så skal det ikke være kundens problem. Man må kunne stole på at de ansatte vet hva de snakker om, spesielt når de protesterer vilt på det TS tror om produktet. Jeg mener heller at hvis det er ord mot ord, så skal det komme kunden til gode. Rett og slett fordi det er god kundeservice og "kunden har alltid rett"!

Endret av Jade
Skrevet

Apoteket kan da ikke forvente at en kunde skal kunne tyde innholdslisten. Noe annet hadde vært om det sto "med korn" på fremsiden. Et apotek har ansatte som skal kunne hjelpe deg til å finne riktig produkt, nettopp fordi kunden gjerne ikke har forutsetninger til å vite hva produktet inneholder (listen er jo "gresk" for de fleste) og hva de forskjellige ingrediensene gjør. Dessuten må det kunne gå greitt å gå på apoteket og gjøre impulskjøp, nettopp fordi man har "eksperter" der. Og hvis de ikke er eksperter, så skal det ikke være kundens problem. Man må kunne stole på at de ansatte vet hva de snakker om, spesielt når de protesterer vilt på det TS tror om produktet. Jeg mener heller at hvis det er ord mot ord, så skal det komme kunden til gode. Rett og slett fordi det er god kundeservice og "kunden har alltid rett"!

Kunden har ikke alltid rett. Hvorfor skulle hun det ?

I dette tilfellet tar du også feil. Trådstarter presiserer at hun oppfattet etiketten slik at produktet inneholdt korn. Derfor spurte hun.

Dersom apoteket ønsker det kan de ta varen i retur. Dersom kunden spør på en høflig måte er det stor sjans for at det går bra. I motsatt fall er det lite kunden kan gjøre etterosm ord står mot ord og bevisbyrden er på kundens side.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei Ts her.

Jeg har ikke klaget på peelingen enda men skal dit på mandag.

Det var et impuls kjøp ja, jeg skulle kjøpe medisn og måtte trekke en kølapp og vete og vente. Jeg pleier egentlig og kjøpe det meste av krem til ansikte hos hudpleier og hudlege men savnet en peeling. Hudlegen min har også sagt at jeg godt kan bruke en peeling hvis den er kjemisk men jeg måtte ikke bruke en med korn fordi da ville alt bare bli verre(pga bakterier eksem og kviser). Og mens jeg sto der og ventet så jeg på veldig mye, deriblandt peelingene.

Synes det var veldig rart at apotek dama bare avfeide hele spørsmålet om det var korn i peelingen med at hun hadde denne peelingen selv. En ser jo at jeg har problemer med ansiktshuden i form av både kviser og eksem og da kan en jo ikke bruke hva som helst, så da burde hun hvert ekstra nøye på produkter hun anbefaler. Særlig noen på apoteket burde vite dette, er nesten litt skremt.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Synes det var veldig rart at apotek dama bare avfeide hele spørsmålet om det var korn i peelingen med at hun hadde denne peelingen selv. En ser jo at jeg har problemer med ansiktshuden i form av både kviser og eksem og da kan en jo ikke bruke hva som helst, så da burde hun hvert ekstra nøye på produkter hun anbefaler. Særlig noen på apoteket burde vite dette, er nesten litt skremt.

De aller færreste av de som jobber på apoteker vet sånt. De kan svare på medisinbruk, forkjølelse, allergi, sårbehandling osv, men hudpleie kan de ikke. Jeg er med andre ord ikke overrasket.

Når det er sagt, så tror jeg at La Roche-Posay har en kjemisk peeling uten korn i sortementet sitt.

Skrevet

Nei, kunden har selvsagt ikke alltid rett, men driver man med god kundeservice, så har kunden alltid "rett". I hvertfall i et slikt tilfelle da jeg mener at selgeren har lurt kunden. Selgeren gir inntrykk av at hun vet noe om et produkt. Ja hun sier at hun eier produktet selv. Og da bør hun jo vite om det inneholder korn eller ikke! Jo, apotekansatte vet kanskje ikke noe om hudpleieprodukter, men da bør de da heller ikke selge det og late som om de kan noe om det! Hvis en butikkansatt gir deg feil informasjon om et produkt, så har kunden blitt lurt!

Og så lurer jeg på hvilken ingrediens/info du TS så på pakningen som ga deg mistanke om at det var korn i peelingen?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Nei, kunden har selvsagt ikke alltid rett, men driver man med god kundeservice, så har kunden alltid "rett". I hvertfall i et slikt tilfelle da jeg mener at selgeren har lurt kunden. Selgeren gir inntrykk av at hun vet noe om et produkt. Ja hun sier at hun eier produktet selv. Og da bør hun jo vite om det inneholder korn eller ikke! Jo, apotekansatte vet kanskje ikke noe om hudpleieprodukter, men da bør de da heller ikke selge det og late som om de kan noe om det! Hvis en butikkansatt gir deg feil informasjon om et produkt, så har kunden blitt lurt!

Og så lurer jeg på hvilken ingrediens/info du TS så på pakningen som ga deg mistanke om at det var korn i peelingen?

Det var meg du svarte?

Jeg er ikke uenig med deg. Absolutt ikke. Jeg bare konstanterer at de på apoteket faktisk ikke vet at en person med acne og problemhud ikke skal ha en peeling med korn i, og at dette kan gjøre mer skade enn nytte.

At hun i det hele tatt ikke kan svare på om det er korn i en peelingkrem hun visst nok har brukt selv, er horribelt! Og at hun ignorerer kunden sin påpekning om at det ikke kan være korn i peelingen er ihvertfall horribelt.

Jeg håper ikke hun på apoteket kan like lite om legemidler enn om hudpleie. Jeg håper f.eks ikke at hun ville anbefalt Ibux til en person som presiserer at han/hun må ha en smertestillende uten salisylsyre i.

Skrevet

Ja, jeg er med på at en apotekansatt ikke skal kunne hudpleie. Men vite hva produktene de selger inneholder, bør være et minstekrav. Og hvis de ikke vet, ihvertfall innrømme det! (Svarte både deg og koala, egentlig)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den første peelingen jeg rakk og lese på utelukket jeg fordi den inneholdt mandelskall.

Den neste peelingen som jeg endte opp med og kjøpe var det vel heller at noen av de syrene som jeg tror pleier og være i kjemisk peeling ikke kom med på innholdsfortegnelsen...

Så syntes jeg stoffene

(acrylates c10-30 alkyl acrylate crosspolymer)og (polyethylene)hørtes ut som korn jeg da, nå søkte jeg opp bilder på google og jeg tror det er polyethylene som er synderen :rødme:.

Søk på bilder av polyethylene på google! Bla også igjenom de første sidene...

Hadde jeg derimot rukket og lest det med litt større skrift før jeg fikk hjelp av apotek dama så hadde jeg lest veldig mye bla bla bla men også microkulor og smøres lett på huden og da hadde det jo vært ganske opplagt. På en annen side så leste jo apotek dama på innpakkningen hun og..

Skrevet

Uansett bør du snakke med apoteket og forklare situasjonen. Skjønner ikke helt motivasjonen for å gå ut med historien på nettet før du har gitt apoteket en mulighet til å rydde opp i dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

De aller færreste av de som jobber på apoteker vet sånt. De kan svare på medisinbruk, forkjølelse, allergi, sårbehandling osv, men hudpleie kan de ikke. Jeg er med andre ord ikke overrasket.

Når det er sagt, så tror jeg at La Roche-Posay har en kjemisk peeling uten korn i sortementet sitt.

Det er to yrkesgrupper i apotek: Farmasøyter og apotekteknikere. Farmasøyter holder seg som regel mest bak skranken, og svarer på spørsmål relatert til reseptbelagte legemidler.

De man møter i selvvalget er hovedsaklig apotekteknikere, og hudpleie inngår som en del av pensum i deres utdanning. Man skal kunne forvente at en apotektekniker vet det TS spør om. De kurses flere ganger i året av representanter for Vichy, La-Roche-Posay, og andre varemerker som føres i apotekene,for å kunne veilede kundene best mulig.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det er to yrkesgrupper i apotek: Farmasøyter og apotekteknikere. Farmasøyter holder seg som regel mest bak skranken, og svarer på spørsmål relatert til reseptbelagte legemidler.

De man møter i selvvalget er hovedsaklig apotekteknikere, og hudpleie inngår som en del av pensum i deres utdanning. Man skal kunne forvente at en apotektekniker vet det TS spør om. De kurses flere ganger i året av representanter for Vichy, La-Roche-Posay, og andre varemerker som føres i apotekene,for å kunne veilede kundene best mulig.

De kurses i produktene de selger, ja. Men de eier ikke kunnskaper om hud utover dette.

Skrevet

Men om et produkt de selger inneholder korn eller ikke, har jo ikke noe med hud å gjøre, det har med produktet å gjøre. Det er ikke normalt å ikke vite om en peeling en selv eier og bruker inneholder korn eller ikke, men påstå at den har det! Det er ikke kundens feil; "fordi hun burde visst at apotekansatte ikke har peiling på produktene sine selv om de egentlig skal ha det". Hvis en apotekansatt ikke skal ha kunnskaper om det de selger, så får de bare plassere de bak kassen, og si; beklager, vi tilbyr ikke hjelp utover betaling på produktene du kjøper.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det var da fælt, da. Jeg påstår ikke at det er kunden sin feil at hun ikke fikk det produktet hun var ute etter. Jeg påstår at de på apoteket ikke kan en dritt om hud og hva de forskjellige hudtypene skal unngå.

Jeg har jo sagt at det er skremmende at hun på apoteket ikke engang kunne svare på om det var korn i en peeling hun visstnok hadde prøvd selv, men det forundrer meg ikke det minste at hun ikke vet at peeling med korn er noe en person med acne skal unngå. Dette fordi det faktisk ikke er noe de lærer.

De blir kurset i produktene de selger, dvs hvilke produkter som passer til de forskjellie hudtypene. Men utover dette, så kan de minimalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...