Frk Johansen Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Jeg har en litt kraftig sønn på 9 som nå ikke vil spille fotball. Greit nok tenker jeg, han er helt passe flink i forhold til de andre, ikke noe stort ball-talent men helt på det jevne. Så sier jeg "hva skal du drive med da?" Og får til svar ingenting... Han har tidligere gått på svømming men sluttet der også etter noen få år. Jeg føler han må gjøre noe og har foreslått taekwondo, orientering, friidrett, håndball etc men får bare nei til svar. Han har mange spesielle gutter i klassen, endel ramp som han (heldigvis) ikke trives med, dermed har han heller ingen skikkelig kamerater i klassen men henger litt med nabogutten i gata på skateboard og sykling. Er det noen som har noen forslag til hvordan man skal klare å motivere en 9 åring til å drive med en form for idrett? Han vil heller gå tur i marka med meg enn å være med på organisert idrett så nå gjør vi det, jeg synes det er hyggelig men skulle så gjerne sett at han drev med noe form for idrett sammen med andre barn. Tur i marka med mor er trening nok det, men så var det dette som fellesskapet med andre gir.
onyx Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Nå er det ikke alle som trives i idrettsmiljøet, kanskje spesielt ikke lagidretter. Hvis han liker å være i marka kan du kanskje foreslå orientering? Dere kan jo eventuelt starte sammen og kanskje han vil trives sammen med andre etterhvert.
Gjest Beate Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Hva med å si til ham på en hyggelig måte litt av det du har sagt her nå? Kanskje legge mest vekt på at du vil at han skal være sammen med andre barn, men også si at du derfor har bestemt at han MÅ begynne med noe, men kan selv få velge hva. Så kan dere jo gå gjennom litt sammen hva han liker og finne noe. Vi har gjort det sånn, vi har en på 12 som er litt kraftig. Han trener fotball og hadde lyst til å slutte. Vi sa det var greit, men at han måtte gå ferdig semesteret/det vi har betalt for, og så finne seg noe nytt. "Lediggang" er intet alternativ Dette har han godtatt, og valgte etter en stund i tenkeboksen å fortsette med fotballen.
Frk Johansen Skrevet 23. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2010 Nå er det ikke alle som trives i idrettsmiljøet, kanskje spesielt ikke lagidretter. Hvis han liker å være i marka kan du kanskje foreslå orientering? Dere kan jo eventuelt starte sammen og kanskje han vil trives sammen med andre etterhvert. Vi pleier å ta disse turorienteringene som blir lagt ut for byen vår, vanligvis er dette søndagsutflukter for hele familien men vi burde kanskje prøvd enda mer aktivt og meldt han inn i en o-klubb. Jeg har nevnt det men han vil ikke, men det er jo noe med forsiktig press også så ser de at det er ok forhåpentligvis.
onyx Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 Orientering er jo noe som hele familien kan gjøre sammen og det er jo fint. Hva med å snakke med en klubb om å være med på et par treninger/møter for å se hvordan det er før han/dere melder dere inn? Ellers kan du sikkert utøve litt lett press, men siden ikke alle barn, eller voksne for den del, er glade i idrettsklubber etc, så ikke press for hardt. Det kan bli en veldig negativ opplevelse i seg selv. Det kan jo hende det finnes treningsformer han vil like å drive med på egenhånd også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 Idrett passer ikke for alle, men kanskje han har lyst til å begynne i korps eller noe annet musikkrelatert? Jeg skjønner at det er aktiviteten som er viktig for deg, og selv om musikk ikke gir like mye trening som idrett gjør, er det ikke "bortkastet". Når det kommer til aktivitet, og bruk av lunger blir oppsettet omtrent slik: Å spille et blåseinstrument i en time, tilsvarer en times fotballtrening... Å marsjere mens man spiller i 1 time, tilsvarer nesten 2 timer med fotballtrening. Å spille klassisk gitar (sittende) i 1 time, tilsvarer samme aktivitet som ca 30 minutter fotballtrening. Å spille gitar i rockeband (stående) i 1 time, tilsvarer ca 1,5 t på fotballbanen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Hva med speideren? Det er jo ikke en idrett, men jeg gikk selv i speideren og har mange flotte minner fra den tiden. Og det er på ingen måte en stillesittende aktivitet. Vår tropp var hvertfall masse på tur, både i skogen, på fjellet og på ski om vinteren. Hvis han liker å gå på tur, og kanskje er litt naturinteressert, er det gjerne et godt alternativ.
Frk Johansen Skrevet 23. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2010 Han spiller blåseinstrument i korps og trives med det, men for meg er det viktig at han driver med noe skikkelig fysisk også. Han er så liten at det lille de marsjerer ser jeg kun på som basis bevegelse i løpet av en dag. Han trenger kondis, han trenger å bli sliten en gang i uka fysisk føler jeg.
Pinkyh Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Hva med skateklubb? Du sier han skater og sykler litt med nabogutten, så kanskje han heller vil drive med skating eller bmx? Vet ikke hvor du bor, men vet at det finnes flere slike klubber rundt om kring.
Frk Johansen Skrevet 23. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 23. april 2010 (endret) Jeg vil anta at han vil trives i speidern. Jeg er selv gammel speiderjente og det var toppen. Dessverre er det ingen aktive speidergrupper her hvor vi bor nå. Det er skategruppe i byen i nærheten og vi har kjørt forbi skatere der, men når jeg sier "dette ser vel gøy ut!" så får jeg bare et skuldertrekk tilbake med beskjed om at han skater det han trenger i gata... Endret 23. april 2010 av Frk Johansen
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 Det at sønnen din går turer i marka, sykler og skater burde få en bjelle til å ringe i hodet på deg. Han er ikke kraftig fordi han er lat, han er kraftig fordi det er slik han disponert fra naturens side(LES: DIN OG DIN KONES GENER). Selv var jeg en spinkel gutt som liten og avskydde selv fotball. Mest fordi jeg var drittdårlig i det, men også fordi lag idrett ikke var det helt store for meg. Jeg var (og er enda) suveren alene, og liker ikke å bero min lykke på andres prestasjoner. I mitt hode er man sin egen lykkes smed. Denne mentaliteten (som hverken mine foreldre dyrket eller prøvde ta fra meg) gjorde meg tidlig selvstendig, og til et sterkere menenske enn mine venner under oppveksten, mener jeg nå i senere år når jeg har reflektert over nettopp dette. Husk: Kroppen er veldig spesiell. Han vokser seg nok mest sannsynlig til å bli en sterk mann! Og det er bare bra. Han får god trening av kjernemuskulatur gjennom skating, GOD muskulær trening og cardio av turer og syklingen bidrar nok til ytterligere utholdenhet. La barn være barn! La det aktiviseres på den måten DE vil. Hvis ikke søker dem trygghet og komfort på gutte og pikerommene sine. Han er NI år for svingende..! Så det sosiale: Ikke alle barn stortrives i store mengder med andre. Noen er flokkdyr, andre har én god venn, andre har søsken, andre ingenting. Det er flott at du prøver å sosialisere han, men la han nå styre dette selv. Han har jo en bestis. Om han hadde isolert seg på rommet sitt i ukesvis bør du selvfølgelig iverksette tiltak som å snakke med klasseforstander og andre foreldre. Tips til idrett: Det virker for meg at han liker aktivitet der han ikke tar seg helt ut på kort tid. Derfor har han valgt skating, sykling og turgåing som sine favoritter. Naturlig forklaring på dette er jo at han er kraftig. Ingen barn føler for å utsette seg for fysisk ubehag. Selvsagt ikke, og selvsagt skal det ikke stilles krav til dette, men det er jo sunt å lære dem å imøtekomme utfordringer. Helt klart. Foreslå fekting. Han er "ensom ulv", sosialiseres med andre og intensiteten kan reguleres fra meget passiv til eksrem aktiv. Du sier selv at han får trent nok, egentlig, og at det heller er det sosiale du er engstelig for. Hva med korps? Han kan sitte inne med mye kreativitet. Og det sosialisere mye med turer o.l.
Mixelite Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 Er det en trialklubb der hvor du bor? Kanskje til og med en som leier ut sykler, slik at det ikke blir den store kostnaden. Motorsykkel er noe som fenger mange, spesielt gutter, og trial gir utmerket morsjon og trener koordinasjon og konsentrasjon samtidig
Harlekin Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 Hvorfor må man være så veldig sosial, da? Sålenge det virker som han trives slik han er? Jeg likte meg best i mitt eget selskap da jeg var liten, med tegning, lesing og andre hobbier. Jeg drev ikke med organisert aktivitet (hvorfor må man det?), men var med foreldrene mine på fjellturer og lekte ellers i nabolaget.
Gjest Bella Skrevet 23. april 2010 #14 Skrevet 23. april 2010 Han spiller i korps: Bra for lungekapasitet, musikkferdigheter, notelesing, fellesskap og det å skjønne at man er en del av en større helhet. Sosialt sammen med jevnaldrende. Han skater og sykler med venn/venner: Sosialt sammen med jevnaldrende og god trening for muskler og utholdenhet. Han går turer i marka med deg: Sosialt sammen med en voksen, god trening og fine opplevelser. Han går på skolen: Sosialt sammen med jevnaldrende, pluss mosjon i gym- og svømmetimer, og kanskje også i friminutter? Hvor er det egentlig du tenker at din sønn får for lite trening, enten du tenker sosialt eller fysisk? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå