Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Ser at det er noen tråder her om lavkarbo-kosthold og slanking. Har lest en del om Atkins-dietten og South Beach-dietten, og lurer på hva slags erfaring dere har med disse? Eller til lavkarbo generelt? Jeg trener ganske mye, og føler jeg "mister piffen" dersom jeg ikke får i meg noe særlig karbohydrater. Er derfor nødt til å få i meg en del bananer for nødvendig, rask energi dersom jeg skal trene hardt. Jeg spiser ikke så mye brød lenger, fordi jeg opplever det som tungt fordøyelig. Noen som har liknende erfaringer? Blir veldig glad for svar! Dersom dere har positive erfaringer; del gjerne en god lavkarbo-oppskrift! Trenger litt inspirasjon siden man fort blir lei av egg;)
Wiggins Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Ser at det er noen tråder her om lavkarbo-kosthold og slanking. Har lest en del om Atkins-dietten og South Beach-dietten, og lurer på hva slags erfaring dere har med disse? Eller til lavkarbo generelt? Jeg trener ganske mye, og føler jeg "mister piffen" dersom jeg ikke får i meg noe særlig karbohydrater. Er derfor nødt til å få i meg en del bananer for nødvendig, rask energi dersom jeg skal trene hardt. Jeg spiser ikke så mye brød lenger, fordi jeg opplever det som tungt fordøyelig. Noen som har liknende erfaringer? Blir veldig glad for svar! Dersom dere har positive erfaringer; del gjerne en god lavkarbo-oppskrift! Trenger litt inspirasjon siden man fort blir lei av egg;) Labkarbo og ketose har blitt moteopplegg, uten at de nødvendigvis har så mye fornuftig for seg. Med lite karbohydrater vil kroppen ha vanskelig for å opprettholde glykogenlageret. Glykogenlageret er kroppens høyoktan drivstoff, og lagres hovedsakelig i leveren. Dette veier ca. 3 kg, det er derfor mange ser en rask vektnedgang til å begynne med når de begynner med lavkarbo. Uten glykogenlager har du selvsagt ikke noe særlig å gi på med på trening, kroppen føles daff og slapp. Det er hensiktsmessig fra naturens side: Hvis det ikke er nok mat å få tak i, så skal den heller ikke bevege seg unødvendig. Bananer er grei mat underveis i utholdenhetsøkter, men før en utholdenhetsøkt bør du få i deg en god porsjon langsomme karbohydrater, som f. eks. havregrøt.
momo Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Jeg trener en del jeg og, og går på lavkarbo, men noe mer ala fedon. Så jeg kan faktisk spise noen karbohydrater, og tar gjerne en skål med havregryn før trening. Jeg prøver å ligge på under 100 g karbo om dagen, og det er ikke så vanskelig. Jeg har prøvd ketolyse og, men da ble jeg utrolig sliten, klarte ikke å trene og la på meg.
bergans Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 (endret) Atkins og ketolysekurer er ektremvarianter av lavkarbo, som dermed omfatter alt mellom 0 gram CHO per dag til 200 gram CHO per dag (som gir ca 3 gram CHO per kg KM per dag). Jeg er enig med Lance, og dette med lavkarbo har blitt en enorm hype som er omgitt av de het utroligste myter og magiske diettråd. Og ifølge de ihuga tilhengere så fungerer lavkarbo like godt på de som vil opp i vekt til de som er sykelig overvektige, det skal visstnok fikse x antall lidelser og kroppen har ifølge dem null behov for fiber, samtidig som at frukt er djevelmaten selv. Men det henvises omtrent aldri til seriøs, objektiv forskning når det blir snakk om ekstremdietter. Da er det bøker, kursmateriell, blogger, historier, enkelttilfeller og hva naboen til ei venninne opplevde, som gjelder. Det slår aldri feil at fornuften og kunnskapen forsvinner parallelt ut med lovnaden om store vekttap eller vekst av muskelmasse. Gutta blir desperate i sin jakt på muskelmasse, mens jenter gjør hva som helst for å bli bikiniklar på fem uker Å gå på mindre enn 1 gram CHO per kg KM er bare idiotisk, og det gir deg tilnærmet null å gå på treningsmessig. Dermed er en annen trend svært synlig; jo mer ekstrem kvinner er på diettfronten, jo mindre er de i utgangspunktet villig til å trene. Da er det kun kosthold som gjelder. Det er kanskje like greit, for de har allerede tappet glykogenlagrene sine totalt på en ketolysekur, og muskulaturen skriker etter noe å bensin. Men det er ikke en eneste nemnd, råd, utvalg eller forsker som benekter at det å kutte ut kvitt mjøl, fin bakst, vanlig pasta og kvit ris er noe annet enn veldig lurt. Å øke inntak av komplekse CHO og kvitt kjøtt, fet fisk og alternative stivelseskilder er også noe alle er enige om. At et økt inntak av gode proteinkilder til fordel for noe CHO er det heller ingen som betviler at kan øke graden av metthet og bidra til et sunnere kosthold hvor gradvis vekttap er målet. Likevel så har både lavkarbo i alle varianter og South Beach (etter at de poengløse første to fasene er fordi) klart å male dette hjulet i litt andre farger, laget det litt større, litt mer fænsi og solgt det til massene som noe helt nytt og revolusjonerende. Og dette går folk på som bare (h)juling Det som skjer når du kutter CHO i en så stor grad som under 1 gram per kg KM per dag, er at du kjapt tapper lever og muskulatur for glykogen. Totalt så utgjør disse lagrene ca en halv kg. Men, for hvert gram glykogen så bindes det 3-4 gram vann, dette grunnet glykogenmolekylets polare evne til tiltrekke seg vann. The amount of glycogen stored was calculated to be at least 500 g, which means that 34 g of water is bound with each gram of glycogen Kilde: Acta Physiologica Scandinavica Volume 80 Issue 1, Pages 11 - 18 Dermed snakker vi om et tap på noen kg ved i løpet av de første en-to ukene ved en Atkins/ketolyse, og dette tolker de aller, aller fleste som at kroppen nå renser seg, blir kvitt overflødig masse og at dietten virker. Men det er en fysiologisk respons på en drastisk endring i diett som gjør at kroppen tar tak i forsvarsmekanismer. Veldig mange føler seg så oppløftet av dette raske, initielle vekttapet, at de fortsetter med dietten, selv om magen går i stå grunnet lite fiber, og man føler seg daff, tunge bein, hodepine og lite lysten på trening. Etterhvert så skrur kroppen over på å bruke protein og fett som hovedkilder til energi, og det er på dette stadiet at ketoner i urin kan detekteres (ketone bodies). Dette er en mekanisme som kroppen først og fremst tar i bruk i ekstreme sultsituasjoner, når proteinmasse (muskler, inkludert hjerte) er den eneste tilgjengelige energikilden. Endret 23. april 2010 av bergans
Sommerferie2010 Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 (endret) Atkins og ketolysekurer er ektremvarianter av lavkarbo, som dermed omfatter alt mellom 0 gram CHO per dag til 200 gram CHO per dag (som gir ca 3 gram CHO per kg KM per dag). Jeg er enig med Lance, og dette med lavkarbo har blitt en enorm hype som er omgitt av de het utroligste myter og magiske diettråd. Og ifølge de ihuga tilhengere så fungerer lavkarbo like godt på de som vil opp i vekt til de som er sykelig overvektige, det skal visstnok fikse x antall lidelser og kroppen har ifølge dem null behov for fiber, samtidig som at frukt er djevelmaten selv. Men det henvises omtrent aldri til seriøs, objektiv forskning når det blir snakk om ekstremdietter. Da er det bøker, kursmateriell, blogger, historier, enkelttilfeller og hva naboen til ei venninne opplevde, som gjelder. Det slår aldri feil at fornuften og kunnskapen forsvinner parallelt ut med lovnaden om store vekttap eller vekst av muskelmasse. Gutta blir desperate i sin jakt på muskelmasse, mens jenter gjør hva som helst for å bli bikiniklar på fem uker Å gå på mindre enn 1 gram CHO per kg KM er bare idiotisk, og det gir deg tilnærmet null å gå på treningsmessig. Dermed er en annen trend svært synlig; jo mer ekstrem kvinner er på diettfronten, jo mindre er de i utgangspunktet villig til å trene. Da er det kun kosthold som gjelder. Det er kanskje like greit, for de har allerede tappet glykogenlagrene sine totalt på en ketolysekur, og muskulaturen skriker etter noe å bensin. Men det er ikke en eneste nemnd, råd, utvalg eller forsker som benekter at det å kutte ut kvitt mjøl, fin bakst, vanlig pasta og kvit ris er noe annet enn veldig lurt. Å øke inntak av komplekse CHO og kvitt kjøtt, fet fisk og alternative stivelseskilder er også noe alle er enige om. At et økt inntak av gode proteinkilder til fordel for noe CHO er det heller ingen som betviler at kan øke graden av metthet og bidra til et sunnere kosthold hvor gradvis vekttap er målet. Likevel så har både lavkarbo i alle varianter og South Beach (etter at de poengløse første to fasene er fordi) klart å male dette hjulet i litt andre farger, laget det litt større, litt mer fænsi og solgt det til massene som noe helt nytt og revolusjonerende. Og dette går folk på som bare (h)juling Det som skjer når du kutter CHO i en så stor grad som under 1 gram per kg KM per dag, er at du kjapt tapper lever og muskulatur for glykogen. Totalt så utgjør disse lagrene ca en halv kg. Men, for hvert gram glykogen så bindes det 3-4 gram vann, dette grunnet glykogenmolekylets polare evne til tiltrekke seg vann. The amount of glycogen stored was calculated to be at least 500 g, which means that 3—4 g of water is bound with each gram of glycogen Kilde: Acta Physiologica Scandinavica Volume 80 Issue 1, Pages 11 - 18 Dermed snakker vi om et tap på noen kg ved i løpet av de første en-to ukene ved en Atkins/ketolyse, og dette tolker de aller, aller fleste som at kroppen nå renser seg, blir kvitt overflødig masse og at dietten virker. Men det er en fysiologisk respons på en drastisk endring i diett som gjør at kroppen tar tak i forsvarsmekanismer. Veldig mange føler seg så oppløftet av dette raske, initielle vekttapet, at de fortsetter med dietten, selv om magen går i stå grunnet lite fiber, og man føler seg daff, tunge bein, hodepine og lite lysten på trening. Etterhvert så skrur kroppen over på å bruke protein og fett som hovedkilder til energi, og det er på dette stadiet at ketoner i urin kan detekteres (ketone bodies). Dette er en mekanisme som kroppen først og fremst tar i bruk i ekstreme sultsituasjoner, når proteinmasse (muskler, inkludert hjerte) er den eneste tilgjengelige energikilden. Takk for langt og utfyllende svar. Vil bare komme med én liten korreksjon: På Atkins er det ikke snakk om under 1 gram om dagen, men de har et maksimumsnivå på 20 gram om dagen i induksjonsfasen; som er den strengeste:) Etterpå øker man inntaket gradvis til man finner noe som passer. South Beach er mindre streng på karbohydrater enn Atkins i alle faser:) Enig i at disse diettene nok ikke er så smarte ernæringsmessig. Mange tenker bare på å bli tynne og lite på å gi kroppen det den trenger. Samtidig tror jeg ikke det skader å kutte litt på raske karbohydrater som sukker og fint bakverk:) Endret 23. april 2010 av Sommerferie2010
bergans Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 Takk for langt og utfyllende svar. Vil bare komme med én liten korreksjon: På Atkins er det ikke snakk om under 1 gram om dagen, men de har et maksimumsnivå på 20 gram om dagen i induksjonsfasen; som er den strengeste:) Etterpå øker man inntaket gradvis til man finner noe som passer. South Beach er mindre streng på karbohydrater enn Atkins i alle faser:) Hvis du leser innlegget mitt litt mer nøye, så har jeg skrevet at slike dietter rangerer fra 0 gram per dag til flere gram per kg KM. Atkins er rimelig ekstremt, mens ved SB av en eller annen grunn skal gjennom disse fasene med ulike grader av inntak. ganske lurt av SB egentlig, for det initielle tapet av glykogen og vann får folk til å tro at dietten er magisk.
Sommerferie2010 Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Hvis du leser innlegget mitt litt mer nøye, så har jeg skrevet at slike dietter rangerer fra 0 gram per dag til flere gram per kg KM. Atkins er rimelig ekstremt, mens ved SB av en eller annen grunn skal gjennom disse fasene med ulike grader av inntak. ganske lurt av SB egentlig, for det initielle tapet av glykogen og vann får folk til å tro at dietten er magisk. Ja, så det etter at jeg postet:P Sorry. Uansett så synes jeg Atkins med sin grense på 20 g om dagen høres utrolig lite ut. Er det virkelig noen dietter hvor du skal ha 0 gr karbohydrat om dagen? Hvordan er det mulig?? I tillegg synes jeg det blir veldig rart at det ikke skal være lov å spise frukt, og at grønnsaker skal spises i såpass begrensede mengder.
Yuri-G Skrevet 24. april 2010 #8 Skrevet 24. april 2010 Det er mye klokt som er skrevet over. Jeg tenkte jeg skulle dele mine negative erfaringer med kombinasjonen trening og lavkarbo. Når jeg gikk fra å være slank i 20-årene til å bli overvektig (15-20 kg) i 30-årene pga usunn livsstil og mye stillesitting, bestemte jeg meg for å gjøre noe. Jeg ville ha raske resultater og kastet meg over lavkarbokuren. For å få ytterligere effekt startet jeg også et ganske intensivt treningsprogram. Jeg merket raskt resultater på vekta, men energien forsvant. Det gikk faktisk så lagt at jeg gikk helt i kjelleren både mentalt og fysisk og til slutt omtrent ikke orket å gå på jobb. Måtte kutte ut trening og spise "vanlig" for å komme meg opp igjen. Jeg begynte deretter å trene forsiktig igjen, økte dosene gradvis, og trente etterhvert daglig. Sammen med et fornuftig kosthold (som faktisk inneholder karbohydrater), så tok det ca 1 år før jeg hadde nådd den vekta jeg ønsket. Det betyr også at jeg må fortsette med treninga resten av livet, men det har jo sine positive helseeffekter det også og jeg unner meg en godbit innimellom. Blir en fanatisk så er det lett å miste motivasjonen. Jeg får heller ikke panikk om jeg mister en trening. Jeg er derfor svært skeptisk til slike lavkarbokurer, og vil ikke uten videre anbefale det. Trening, fornuftig kosthold, spise ofte er det som funka for meg. Se heller et år fram, ikke 2 måneder. Ting tar tid
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Skal ikke sitere for da blir innlegget laaangt, men vil bare si at jeg er SÅ enig med Yuri-G, Bergans og Lance. Kroppen trenger karbohydrater!!! Veldig bra svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå