tuji Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Jeg skal begynne å sette av en sum hver måned, som jeg skal spare til egenkapital til bolig. Men hvor skal jeg putte pengene? Vanlig høyrentekonto? Noen økonomiske glupinger her som har greie på hvilke banker og hvilke sparemetoder som er lurest?
Gjesten Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Hvis det er til bolig er svaret enkelt: BSU. Kjempegunstig med høye renter og skattefradrag.
Bintou Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Dette lurer jeg også på. Har fyllt 20 000 på BSU allerede, hva nå med resten jeg sparer i år?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Øk skattetrekket! Ypperlig måte å spare på!
tuji Skrevet 22. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2010 Jeg skatter allerede for mye, men nå tenkte jeg mer på langsiktig sparing. Hvilke banker gir god rente osv.?
Solsikke84 Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Fond kanskje? http://okonomiguiden.no/fond/ Det er ganske velforklart på den siden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Det kommer jo litt ann på hvor lenge du skal spare, men har du en horisont på et år eller tre ville jeg vurdert pengemarkedsfond. Avkastningen der vil ofte ligge rundt prosenten over vanlig banksparing. Muligens kan obligasjonsfond også være aktuelt (noe mer risiko, men også mulighet for større fortjeneste) Er det mer langsiktig sparing du tenker på aksjefond. Uansett sparehorisont anbefaler jeg deg å ta kontakt med banken din og få hjelp til å sette opp en spareavtale. Det kan gjerne være bedre enn å gå inn i kun et fond, så har du litt flere ben å stå på. For høyrentekonti må man ofte ha en god del penger før man begynner å få en anstendig rente. Mange banker har ulik rente for f.eks. beløp over 50.000,- 100.000,- osv. Mange opererer også med relativt lang bindingstid hvis for å få beste rente, så det avhenger jo av hvor lenge du skal spare (og om du egentlig vet allerede nå hvor lenge du skal spare. Dumt å binde pengene i 24 mnd f.eks. hvis du ender opp med å kjøpe om et år) Finansportalen er et greit verktøy hvor du kan få oversikt over ulike bankers betingelser. Ser det er noe som kaller seg Nordax Finans som topper rentelisten og de gir 4,5% rente fra første krone, uten bindingstid eller noe. Høres nesten for godt ut til å være sant. Såvidt jeg ser, uten å ha leste nøye, er det ikke noe minimumsbeløp, men et maksbeløp på 400.000,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå