einna Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Vi leier en leilighet i et hus med totalt 4 leiligheter og nå skal huseier selge huset. Det blir i følge megler mest sannsynlig pusset opp til selveierleiligheter, og dermed må vi ut. Vi har standard leiekontrakt, der huseier ikke har spesifisert oppsigelsestid, men vi har fått beskjed om at det er to mnd. (Men har hørt at standard er 3?) Vi blir mest sannsynlig sagt opp 31 mai, dermed må vi ut 31 juli.. Er det noen som vet hvilke rettigheter vi som leietakere har i forhold til dette? Jeg driver å søker på nett nå, men vil gjerne få litt tips og råd om noen har peiling.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Vi leier en leilighet i et hus med totalt 4 leiligheter og nå skal huseier selge huset. Det blir i følge megler mest sannsynlig pusset opp til selveierleiligheter, og dermed må vi ut. Vi har standard leiekontrakt, der huseier ikke har spesifisert oppsigelsestid, men vi har fått beskjed om at det er to mnd. (Men har hørt at standard er 3?) Vi blir mest sannsynlig sagt opp 31 mai, dermed må vi ut 31 juli.. Er det noen som vet hvilke rettigheter vi som leietakere har i forhold til dette? Jeg driver å søker på nett nå, men vil gjerne få litt tips og råd om noen har peiling. Har dere fått tilbud om å kjøpe?
einna Skrevet 22. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2010 Nei, de har ikke blitt solgt ennå. Det kan muligens være et alternativ, men vi må jo bo et sted mens de pusser opp..? Det er også kun en liten toroms, så vet ikke om det er så lurt å kjøpe den..
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Tror jeg misforstod deg litt. Skal huseier selge huset til noen andre som skal seksjonere det? Eller skal huseier seksjonere huset for så å selge seksjonene? Hvor lenge har dere bodd der?
einna Skrevet 22. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2010 (endret) Jeg tror han skal selge hele huset til noen andre som skal pusse opp og så selge enkeltleilighetene igjen, men jeg er ikke sikker. Vi har ikke fått så mye informasjon ennå, det er tidlig i prosessen. Vi har bodd der siden 1 januar. Endret 22. april 2010 av einna
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Da har dere for kort botid til å ha noen rettigheter.
einna Skrevet 22. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2010 Skuffende.Passer veldig dårlig å flytte i juli. Men så på leiekontrakten (standard), det er ikke spesifisert at vi har 2 mnd oppsigelsestid, men tror vi har en muntlig avtale om det.. Kan vi vise til kontrakten og forlange 3 mnd oppsigelsestid da? Leste på nett at 3 mnd er standard om ikke annet er avtalt.
Glitnir Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Skuffende.Passer veldig dårlig å flytte i juli. Men så på leiekontrakten (standard), det er ikke spesifisert at vi har 2 mnd oppsigelsestid, men tror vi har en muntlig avtale om det.. Kan vi vise til kontrakten og forlange 3 mnd oppsigelsestid da? Leste på nett at 3 mnd er standard om ikke annet er avtalt. Det er tre måneder som gjelder dersom ikke annet er avtalt. Muntlig avtale gjelder, men problemet for huseier er jo gjerne å bevise det. Ellers kan dere ikke sies opp fordi huseier skal selge - det er ikke saklig oppsigelsesgrunn. Da vil i utgangspunktet leiekontraktene følge med på salget, og så må det vurderes på ny eiers hånd om han har saklig grunn. Ombygging er oppsigelsesgrunn, vanlig oppussing vanligvis ikke.
Hanselot Skrevet 23. april 2010 #10 Skrevet 23. april 2010 Det er tre måneder som gjelder dersom ikke annet er avtalt. Muntlig avtale gjelder, men problemet for huseier er jo gjerne å bevise det. Ellers kan dere ikke sies opp fordi huseier skal selge - det er ikke saklig oppsigelsesgrunn. Da vil i utgangspunktet leiekontraktene følge med på salget, og så må det vurderes på ny eiers hånd om han har saklig grunn. Ombygging er oppsigelsesgrunn, vanlig oppussing vanligvis ikke. Men kjøper kan si opp på grunnlag av at han skal bruke den delen av boligen selv, og som kjøper er det lett å hevde at man skal det selv om han ikke har tenkt det? Hvem kan motstride det? Kjøper kan også si opp leieavtalene på det grunnlag at vedkommende skal pusse opp. Ihvertfall tolker jeg Husleieloven 9-5 b) som det: b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, Hvem er det forøvrig som bestemmer hva som er en saklig grunn?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 Man har stengt tatt krav på å følge med huset som leietaker, men som sagt er det lett for kjøper å si en opp. Men siden det er vanskeligere å selge huset med leietakere kan dere forsøke å forhandle om oppsigelsestiden med huseier. Da jeg bodde i ett hus som skulle selges fikk vi en veldig fleksibel oppsigelsestid, og slapp å betale for overlapping i flytteperioden mm, mot at vi godtok å flytte.
einna Skrevet 23. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2010 Takker for svar. Vi kommer til å "følge med huset" som leietakere, men sjansen er visst stor for at ny huseier sier oss opp. Noen som vet om kontrakten vi har nå er gjeldende med ny huseier, eller om det blir som om vi ikke har kontrakt, og dermed at standard lover gjelder?
Hanselot Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 Takker for svar. Vi kommer til å "følge med huset" som leietakere, men sjansen er visst stor for at ny huseier sier oss opp. Noen som vet om kontrakten vi har nå er gjeldende med ny huseier, eller om det blir som om vi ikke har kontrakt, og dermed at standard lover gjelder? Gjeldende avtaler følger med over fra tidligere eier. Jeg googlet litt på husleieloven i sted. Antar at ny eier ønsker å skrive ny kontrakt dersom han vil dere skal bli boende.
einna Skrevet 23. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 23. april 2010 Gjeldende avtaler følger med over fra tidligere eier. Jeg googlet litt på husleieloven i sted. Antar at ny eier ønsker å skrive ny kontrakt dersom han vil dere skal bli boende. Ok. Takk! Da er det vel egentlig bare å vente å se hva som skjer da..
Hedda-78 Skrevet 24. april 2010 #15 Skrevet 24. april 2010 Ok. Takk! Da er det vel egentlig bare å vente å se hva som skjer da.. Dersom huset blir seksjonert mens dere fortsatt bor der, har dere rett til å kjøpe den seksjonen dere bor i for 80% av takst.... Verdt å tenke på...
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #16 Skrevet 24. april 2010 Dersom huset blir seksjonert mens dere fortsatt bor der, har dere rett til å kjøpe den seksjonen dere bor i for 80% av takst.... Verdt å tenke på... Kun hvis man har bodd der i over to år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå