Gå til innhold

Kramper i legga, prikking i føttene, tunge bein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag vært ute på min andre joggetur for sesongen, og i dag fikk jeg skikkelig kramper i legga, det gjorde skikkelig vondt og etterhvert begynte det å prikke og stikke i beina, og det ble rett og slett ubehagelig å gå samt jogge. Når prikkinga kom hadde jeg kommet så langt på runden at det ikke var noen vits og snu men heller fortsette runden. Beina ble etterhvert tunge og ubehagelig men jeg presset meg sjøl til å komme meg rundt. Jeg jogget 1 km på asfalt og resten av strekka var også asfalt og noe grusvei men den biten gikk jeg. Når jeg kom nesten hjem begynte krampen og prikkinga og gå bort. Hva kan dette komme av?

Jeg ble skikkelig engstelig og var redd det var noe alvorlig galt med meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

vet ikke om det er tilfellet for deg, men jeg blir sånn når jeg har magnesium-mangel.

Skrevet

Jeg har i dag vært ute på min andre joggetur for sesongen, og i dag fikk jeg skikkelig kramper i legga, det gjorde skikkelig vondt og etterhvert begynte det å prikke og stikke i beina, og det ble rett og slett ubehagelig å gå samt jogge. Når prikkinga kom hadde jeg kommet så langt på runden at det ikke var noen vits og snu men heller fortsette runden. Beina ble etterhvert tunge og ubehagelig men jeg presset meg sjøl til å komme meg rundt. Jeg jogget 1 km på asfalt og resten av strekka var også asfalt og noe grusvei men den biten gikk jeg. Når jeg kom nesten hjem begynte krampen og prikkinga og gå bort. Hva kan dette komme av?

Jeg ble skikkelig engstelig og var redd det var noe alvorlig galt med meg.

Krampe kan skyldes at du har lite magnesium, men det kan også skyldes høy tonus (anspenthet) i muskulaturen. Det skader uansett ikke å begynne å ta magnesiumtilskudd. Ellers bør du tøye grundig hver dag, så får du ned tonusen. Hold minst 60 sekunder, gjerne 90-120 sekunder på hver tøyeøvelse.

Skrevet

Så det er ikke skadelige å begynne å ta magnesium uten å ha vært hos lege først?

Skrevet

Så det er ikke skadelige å begynne å ta magnesium uten å ha vært hos lege først?

Det kan jo være greit å ta en blodprøve, for mye magnesium kan gi kvalme og oppkast. For lite magnesium kan gi høyt blodtrykk. Det kan være du egentlig får i deg nok magnesium, men hvis du får i deg mye salt, dvs. natriumklorid, vil natriumet tære på kroppens reserver av magnesium.

Skrevet

Det kan jo være greit å ta en blodprøve, for mye magnesium kan gi kvalme og oppkast. For lite magnesium kan gi høyt blodtrykk. Det kan være du egentlig får i deg nok magnesium, men hvis du får i deg mye salt, dvs. natriumklorid, vil natriumet tære på kroppens reserver av magnesium.

Ok..men kan det være andre grunnet til at jeg får kramper,prikking og stikking i beina?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Overskudd av magnesium skilles ut av nyrene, så det er ikke farlig å ta tilskudd. Hvis du overdriver og tar veldig store doser kan du oppleve å få løs mage, men da er det bare å minske dosen. Jeg har ikke sett noen steder at magnesium gir kvalme og oppkast, det er heller et vanlig tegn på magnesiummangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...