Gjest reebok Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Dette er et spørsmål til lærere evt annet pedagogisk personell. Dette med Facebook har jo vært et tema, hva gjør man hvis en elev legger deg til som venn på Facebook? De fleste er vel av den oppfatning at man ikke føler noe behov for å ha elevene sine på Facebook, at man skiller mellom privatliv og jobb, og at heller ikke elevene trenger å se f.eks bilde av læreren sin med et glass vin i hånda eller på fest etc. Men hva med elevens foreldre? Hva gjør man hvis en forelder legger deg til som venn? Hvis f.eks det er et lite sted, slik at man treffer foreldrene utenom skolen, f.eks på butikken, går på samme treningssenter eller lignende. Hvor går grensen, og hvorfor?
Leanne Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Jeg jobber i barnehage, så tror neppe noen av barna legger meg til på facebook.. Nå bor jeg ikke på et veldig lite sted, men jeg møter jo foreldre på butikken, treningsenter osv allikevel. Det er 2 foreldre som har lagt meg til, men de har jeg takket nei til. Jeg skrev at jeg vil skille mellom jobb og privatliv. Det har vært greit. Har en mor som venn på facebook, men det er fordi hun er enn venn også. Men hun er ikke mor på min avdeling da:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Jeg ville ikke lagt til elever på Facebook. Ville forklart i plenum at det gjaldt alle, så ingen føler seg tilsidesatt. Men elever på Facebook eller ikke, jeg ville aldri lagt ut festbilder av meg. Og jeg sørger for å ha en sånn livsstil at heller ingen andre får tatt bilder av meg som ikke tåler dagens lys
sunflower87 Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Nei, jeg ville ikke lagt til mine elever på facebook, og jeg ville heller ikke takket ja til en venneforespørsel. Det er av den enkle grunn at jeg ikke ville følt at det var etisk riktig av meg. Men jeg ville satt meg ned og forklart eleven hvorfor, at det ikke hadde noe med ham/henne å gjøre.
Gjest reebok Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Ja, enig med det å ikke akseptere venneforespørsler fra elevene sine. Og forklart det i plenum. Men hva med foreldrene til elevene?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 Jeg har fått ganske mange venneforespørsler fra elever. Jeg avviser dem, og benytter senere en passende anledning til å fortelle hele klassen at jeg ikke kommer til å legge til noen av dem som venner på facebook, rett og slett fordi jeg skiller jobb og fritid. Slik tenker jeg også i forhold til nærmiljø: Kjenner jeg folk via deres stilling som lærere til mine barn, eller via andre kanaler? Er det pga kontakt utenfor skolen synes jeg det er ok, ellers forholder jeg meg passiv. Dvs at jeg sender ikke venneforespørsel selv. Barn har jeg ikke på vennelista mi, uansett.
TKP Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Jeg vet faktisk om en del i gamleklassen min (snakk om 16-17-åringer, gjerne litt mer modne enn gjennomsnittlig også), som er venner med enkelte lærere vi har hatt før. Tror det har litt med at enkelte lærere får man et ganske nært forhold til, og at det gjerne er koselig å holde kontakten.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Vi bor på en forholdsvis svært liten plass, hvor min mann er lærer og kjenner til de fleste foreldrene. Han er lærer på ungdomsskolen, og får ukentlig forespørsler fra elever og foreldre. Det han har gjort er at han har ordnet en egen profil som han kaller Lærer *sittegetnavn* Hvor han legger til elevene og foreldrene. (legger ikke til venner på denne da han har en egen profil som han har sperret for elevenes navn samt foreldre som han vet er på facebook) Mange bruker dette som et påskudd for å få kontakt og svar på spørsmål, slik som mobilen som kimer på kveldstid med spm om lekser og evt annet som står på planen. På den måten skiller han mellom privatliv og jobb. Som jeg mener er ganske viktig, men som ikke alle foreldre skjønner når man bor på en liten plass.
KatteLatte Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Jeg har godtatt forespørsler fra elever på Facebook, men jeg har lagt alle i "limited profile". Den er stilt inn slik at de ikke kan se bilder eller videoer jeg er tagget i, de kan ikke skrive på veggen min eller se hva andre har skrevet. De kan bare se statusoppdateringene mine, profilbildet mitt og fakta om meg. Jeg har også lært elevene hvordan de lager en slik limited profile og fortalt dem om viktigheten ved å vite hva man vil dele med alle og hva man vil dele med noen. På denne måten har jeg ikke avvist noen, men jeg har heller ikke invitert dem inn i stua mi. Forespørsler fra foreldre har jeg aldri fått, men ville lagt også disse på limited profile.
gullhjerte Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 han har ordnet en egen profil som han kaller Lærer *sittegetnavn* Hvor han legger til elevene og foreldrene. I utgangspunktet er jo dette et veldig godt tiltak, men dessverre går det jo bare en vei. Greit nok at ikke elevene får se din mann sin private profil, men han får jo automatisk se elevenes private profil, og da tråkker man kanskje fort over en grense som ikke hører til mellom lærer-elev? Elevene bør jo også ha privatliv ovenfor læreren sin. Bare noen tanker rundt en veldig viktig og aktuell problematikk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Det har du helt rett i Gullhjerte, men han har tatt det opp med elevene at de må vise nettvett, og hva det medfører å legge til folk på facebook, da man kan se ting man som lærer ikke vil se for å distansere seg til elevene. Han har også forklart at man kan redigere venner på facebook bare til å se hovedinformasjon som e-post, tlfnr, interesser osv, ikke se hva som skrives på veggen og bilder. Når han har opplyst så godt om dette, får elevene velge selv hvem som skal se hva av informasjon. De er såpass "voksne" når de går siste året på ungdomsskolen at det skal være lett å forstå at en lærer ikke har noe bruk for å se festbilder eller lese hva som skrives venner i mellom på veggen osv.
Trollmamma Skrevet 24. april 2010 #12 Skrevet 24. april 2010 Vi bor på en forholdsvis svært liten plass, hvor min mann er lærer og kjenner til de fleste foreldrene. Han er lærer på ungdomsskolen, og får ukentlig forespørsler fra elever og foreldre. Det han har gjort er at han har ordnet en egen profil som han kaller Lærer *sittegetnavn* Hvor han legger til elevene og foreldrene. (legger ikke til venner på denne da han har en egen profil som han har sperret for elevenes navn samt foreldre som han vet er på facebook) Mange bruker dette som et påskudd for å få kontakt og svar på spørsmål, slik som mobilen som kimer på kveldstid med spm om lekser og evt annet som står på planen. På den måten skiller han mellom privatliv og jobb. Som jeg mener er ganske viktig, men som ikke alle foreldre skjønner når man bor på en liten plass. Jeg synes dette var en veldig fin måte å løse det på. Jeg ser poenget med at læreren da ser elevenes profiler, men samtidig kommer man ikke unna at opplæring i nettvett er en viktig del av skolen oppgave (sammen med foreldrenes, selvsagt), og vi vet at innsyn i elevenes bruk av internett, enten det er Facebook, Nettby eller annet, kan gi verdifull informasjon til bedre kursing i nettvett. Mine elever er for unge til å være på Facebook, men jeg har akseptert venneforespørsler fra flere av foreldrene. Jeg er uansett påpasselig med hva jeg publiserer og hva jeg skriver i statusoppdateringene, og det finnes ingen taggede bilder av meg.
WRorschachK Skrevet 24. april 2010 #13 Skrevet 24. april 2010 (endret) Jeg har som prinsipp at jeg aldri bevisst legger til en elev, men at jeg godtar venneforespørsler. Dette er en del av det å være en tilgjengelig voksenperson og det å gå foran med et eksempel. Skal presisere at det er snakk om elever i videregående skole her, og at jeg er relativt ung til lærer å være. Jeg passer også på å være svært forsiktig med å kommentere elevers statusoppdateringer, aktiviteter og så videre. Jeg har ikke lyst til å invadere deres "verden", de får nok av meg på skolen som det er. Samtidig er jeg ikke bekymra for at jeg skulle legge ut noe upassende slik at elever skulle kunne se det, da jeg legger ut lite intime bilder og slikt i utgangspunktet. Har ikke det helt store eksponeringsbehovet. Jeg har mine meninger og står for dem, slik det ellers er i den virkelige verden. I sum får jeg inntrykk av at elevene setter pris på denne måten å gjøre ting på, men jeg kan jo ha feiltolka dem. Endret 24. april 2010 av WRorschachK
gullhjerte Skrevet 25. april 2010 #14 Skrevet 25. april 2010 Det har du helt rett i Gullhjerte, men han har tatt det opp med elevene at de må vise nettvett, og hva det medfører å legge til folk på facebook, da man kan se ting man som lærer ikke vil se for å distansere seg til elevene. Han har også forklart at man kan redigere venner på facebook bare til å se hovedinformasjon som e-post, tlfnr, interesser osv, ikke se hva som skrives på veggen og bilder. Når han har opplyst så godt om dette, får elevene velge selv hvem som skal se hva av informasjon. De er såpass "voksne" når de går siste året på ungdomsskolen at det skal være lett å forstå at en lærer ikke har noe bruk for å se festbilder eller lese hva som skrives venner i mellom på veggen osv. Ja, jeg er enig Synes det virket som en fin måte å løse det på, og så lenge man har tatt et veloverveid standpunkt til dilemmaet, og kan begrunne sine handlinger mener jeg det bør være nok Så kan man jo hele tiden holde en åpen dialog, feks på lærerrommet om hvordan man best bør løse saken. Ser også for meg at skolen kan ha en felles policy på akkurat dette området, da det nok bare kommer til å bli mer og mer aktuelt etterhvert..
Sugerøret Skrevet 26. april 2010 #15 Skrevet 26. april 2010 Her har "gamle" lærer lagt til hele klassen da h*n flyttet og skiftet skole.Kjempeflott synes de aller fleste av foreldrene.Ungene og lærer har hatt et utrolig flott forhold og alle var lei seg da lærer flyttet.Nå holder de kontakten gjennom FB. Litt off topic kanskje men personlig synes jeg at skolen SKAL fokusere mer på internett og bruk av dette.Lær ungene sikkerhet som Kattelatte skriver,lær ungen sikkerhet og hva de skal/skal ikke vise til hele verden. Ikke alle foreldre som vet noe om dette og da er det godt at skolen er med og hjelper til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #16 Skrevet 26. april 2010 Personlig ville jeg ALDRI lagt ut informasjon eller bilder jeg ikke kunne fortalt eks en mindreårig/elev /datter osv på facebook Facebook er ikke ett sted jeg ville lagt ut privatlivet mitt for å si det slik. Så jeg vil ikke kalle det å legge til folk på facebook som å skille privatliv og eks jobb.
Eliisa Skrevet 26. april 2010 #17 Skrevet 26. april 2010 Vi bor på en forholdsvis svært liten plass, hvor min mann er lærer og kjenner til de fleste foreldrene. Han er lærer på ungdomsskolen, og får ukentlig forespørsler fra elever og foreldre. Det han har gjort er at han har ordnet en egen profil som han kaller Lærer *sittegetnavn* Hvor han legger til elevene og foreldrene. (legger ikke til venner på denne da han har en egen profil som han har sperret for elevenes navn samt foreldre som han vet er på facebook) Mange bruker dette som et påskudd for å få kontakt og svar på spørsmål, slik som mobilen som kimer på kveldstid med spm om lekser og evt annet som står på planen. På den måten skiller han mellom privatliv og jobb. Som jeg mener er ganske viktig, men som ikke alle foreldre skjønner når man bor på en liten plass. Kjempesmart! Det kommer nok jeg til å gjøre også! På min private profil legger jeg aldri til elever og foreldre. Mitt privatliv har de ingenting med å gjøre Klart skille her i gården.
Havtorn Skrevet 26. april 2010 #18 Skrevet 26. april 2010 Som elev kan jeg si at jeg har et par lærere på Facebook. Dette for å holde kontakten, fordi Facebook er en felles arena hvor det er enkelt å få tak i læreren dersom h*n ikke er på skolens nettsider ol. Min Facebook-profil inneholder få og ganske anstendige bilder, og jeg har aldri hatt det store behovet for å legge ut med "høhø se jeg spyr"-info og denslags på nett, så for min del er terskelen lav for hvem jeg godkjenner og hvem jeg legger til på Facebook. Jeg legger dog ikke til "hvem som helst", og folk jeg ikke liker, legger jeg ikke til. Både lærere og andre. Har opplevd å legge til en lærer, for så at denne læreren kom bort til meg og sa at h*n ikke ønsket å legge til elevene sine. Ikke noe problem det, er gøy å kunne se hva folk bedriver tiden sin med, men langt ifra et "must". Har aldri opplevd å føle meg snurt fordi den og den personen ikke har akseptert en venneforespørsel, dersom det er viktig for meg å få lagt til noen, skriver jeg det i kommentarfeltet. Det er nå bare Facebook..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå