Gå til innhold

Kommunikasjon

Steinar40

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er en viss forskjell på å lese en sinnsstemning, og det å tolke sammenhengen mellom det som sies og hvordan det sies.

Er ikke kvinner berømte for alle sine tolkninger? ;)

Tja. Jeg snakker ikke om hva som tolkes, men om AT vi mennesker, både menn og kvinner, fortolker den andre når vi kommuniserer, enten det er sinnsstemninger eller sammenhengen mellom det som blir sagt og uttrykt via ikke-verbale uttrykk. Det er ikke noe spesifikt påfunn fra min side, men almen kunnskap innenfor kommunikasjonsteorier osv. Men det kan du jo gjerne bestride for min del. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg snakker ikke om hva som tolkes, men om AT vi mennesker, både menn og kvinner, fortolker den andre når vi kommuniserer, enten det er sinnsstemninger eller sammenhengen mellom det som blir sagt og uttrykt via ikke-verbale uttrykk. Det er ikke noe spesifikt påfunn fra min side, men almen kunnskap innenfor kommunikasjonsteorier osv. Men det kan du jo gjerne bestride for min del. God natt!

Kanskje er det heller jeg som har gitt opp å tolke kvinner for lenge siden.

Det kan vi ikke se helt bort i fra.

En gammel klassiker er jo den at når kvinner sier Nei, så mener de Ja!

Dvs. de gangene når Nei ikke betyr Nei da selvfølgelig :ler:

Men uansett så er nok kvinne-kommunikasjonen betraktelig mer komplisert enn den vi menn har.

Man kan faktisk lure på hvorfor det har blitt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det heller jeg som har gitt opp å tolke kvinner for lenge siden.

Det kan vi ikke se helt bort i fra.

En gammel klassiker er jo den at når kvinner sier Nei, så mener de Ja!

Dvs. de gangene når Nei ikke betyr Nei da selvfølgelig :ler:

Men uansett så er nok kvinne-kommunikasjonen betraktelig mer komplisert enn den vi menn har.

Man kan faktisk lure på hvorfor det har blitt slik.

Jeg tror ingenting på at du har gitt opp å tolke kvinner, eller andre mennesker for den saks skyld. Jeg forsøker å fortelle deg at vi mennesker alltid forholder oss fortolkende til andre mennesker uansett om vi er menn eller kvinner, og at det vi tolker er avhengig av relasjonen, kultur, forventninger, kontekst, ord, kroppspråk, historie osv. Det finnes ingen objektiv menneskelig kommunikasjon, mennesker i mellom.

Når du sier du ikke tolker kvinner så må du da være bortimot død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige bøker på kroppsspråk, og diverse artikler, sier som regel mellom 3-4 ganger bedre. Kvinner bruker også opptil 16 deler av hjernen når de skal kommunisere noe - mens menn bruker opptil 7.

Dette er fakta presentert til meg på diverse selgerkurs, bøker om kroppsspråk osv. Nå har jeg trent så mye på området at jeg overgår de fleste kvinner, men dette kun når jeg konsentrerer meg om det - ellers er jeg fullstendig blind på området.

Det er no greit. Bøkene, artikklene seminarer og newletters eg har lest har sakt 10. Poenget er uansett at damer er bedre enn menn i å lese kroppspråk :P. Eg har ikkje lest en artikkel hvor de har testet menn og kvinner på akkuratt dette og har stattestikk å vise til, så det er godt mulig du har riktig. Hvis du har "fakta" å vise til som ikkje er basert på generaliseringer så hadde det vært kult om du hadde linket det :D. Syntes det er innterresangt å lese om sånt.

Endret av -L-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt. Men det som er logikk/logisk for deg, kan være den reneste galskap for andre ;)

Så jeg tror fortsatt at "logikk" bare er en følelse - kan ikke forstå hva annet det skulle være, da alt vi tenker egentlig er kjemiske reaksjoner i hjernen som skaper en følelse.

Muligens kan man skille litt mellom nedarvede instinkter og egenproduserte følelser.

Jaja, det som er logisk for meg er kan godt være galskap for andre. Vi er alle styrt av forskjellige belifs systems, erfaringer vi har gjort oss og kunnskap vi har hentet inn. Eg tenker at man kan bruke logikk til å påvirke følelser. Eg tror at følelser blir trigget av ting vi ikkje kan styre, men det finnes sikkert tilfeller hvor man kan tenke og "skape" en føleles som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ingenting på at du har gitt opp å tolke kvinner, eller andre mennesker for den saks skyld. Jeg forsøker å fortelle deg at vi mennesker alltid forholder oss fortolkende til andre mennesker uansett om vi er menn eller kvinner, og at det vi tolker er avhengig av relasjonen, kultur, forventninger, kontekst, ord, kroppspråk, historie osv. Det finnes ingen objektiv menneskelig kommunikasjon, mennesker i mellom.

Eg vil påstå at det finnes noen uverbale utrykk som er felles for mennesket, men det er få. Smiling, latter, surtfjes, stirring osv er "kommunikasjons" midler som er felles for så og si alle mennesker selv om de er påvirket av ulike kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil påstå at det finnes noen uverbale utrykk som er felles for mennesket, men det er få. Smiling, latter, surtfjes, stirring osv er "kommunikasjons" midler som er felles for så og si alle mennesker selv om de er påvirket av ulike kulturer.

Ja, er enig i at smil, latter etc er uttrykk som er felles for mange mennesker, og som er lettere å lese, som sådan. Men de tolkes alltid i en kontekst og er derfor kanskje ikke objektive.

Edit: Hvis jeg f. eks sitter i et møte, og kommer med et, i mine øyne, seriøst innlegg som ikke er ment å være morsomt, og noen ler - så vil jeg ikke oppfatte det som latter men som en mulig latterliggjøring.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto - og det er ikke så dumt når man ser hva slags pes Kate får til stadighet...

Sikkert fordi jeg er hakket dummere enn deg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi når du legger ut om dine seksuelle preferanser så er det som å høre en mann sine innerste drømmer. Fordi når du forteller om dine ønsker for et forhold, så er det som å høre en mann sine drømmer. Fordi når du diskuterer, så er det som å høre en direktør.

Uredd, en slutt i senga (fra min munn er det et STORT kompliment) samt lojal og trofast. <- Det er en klassisk Mann det :cool: Finnes knapt norske kvinner som tør være seksuelle vesen i dag... *sukk* Men OK, med tanke på hva slags pepper slike kvinner får, her og andre plasser, er det vel ikke så rart?

*brisker seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig i at smil, latter etc er uttrykk som er felles for mange mennesker, og som er lettere å lese, som sådan. Men de tolkes alltid i en kontekst og er derfor kanskje ikke objektive.

Edit: Hvis jeg f. eks sitter i et møte, og kommer med et, i mine øyne, seriøst innlegg som ikke er ment å være morsomt, og noen ler - så vil jeg ikke oppfatte det som latter men som en mulig latterliggjøring.

Ja, eksemplet ditt er jo klassisk for hvordan man fort kan misforstå hverandre. Det behøver jo ikke være vondt ment da men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er viktigere å få litt sunt vett inn i visse kvinners hode, fremfor å prøve å tolke altfor mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er viktigere å få litt sunt vett inn i visse kvinners hode, fremfor å prøve å tolke altfor mye ;)

Jeg ser at jeg ikke har klart å forklare deg mitt anliggende ennå. Å tolke andre mennesker er ikke noe man gjør bevisst - det er en del av kommunikasjonen, det gjør du og det gjør jeg, uansett hvor mye vi tror at vi ikke gjør det.

Men det kan hende jeg nå prøver på det samme som å fortsette å putte penger på en telefonkiosk som ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det kan hende jeg nå prøver på det samme som å fortsette å putte penger på en telefonkiosk som ikke virker.

Hehe.. :fnise: veldig bra formulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg ikke har klart å forklare deg mitt anliggende ennå. Å tolke andre mennesker er ikke noe man gjør bevisst - det er en del av kommunikasjonen, det gjør du og det gjør jeg, uansett hvor mye vi tror at vi ikke gjør det.

Hmmmmmmm - så du tolker altså meg til å være en telefonkiosk ute av drift.

Neida, jeg forstår hva du mener jeg. Uansett hadde det vært enklere å forstå hverandre om folk sa det de mente. Noe de fleste ikke helt gjør. Dermed hadde det vært mindre behov for å måtte tolke hverandre også.

Problemet er at folk blir altfor fort sure og tverre av hva andre sier. Ingen tåler kritikk eller en kritiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk blir altfor fort sure og tverre av hva andre sier. Ingen tåler kritikk eller en kritiker.

Ikke av hva man sier, men av hvordan man sier det -- formulering er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke av hva man sier, men av hvordan man sier det -- formulering er viktig :)

Ja, dessverre! Burde ha vært helt unødvendig men det er psykologi.

Regner med at du vet hva en diplomat er?

En diplomat er en person som kan be deg dra til Helvete på en slik måte at du ser frem til det.

Dessverre er det ikke alltid jeg føler for å være så veldig diplomatisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Tåler du kritikk i et parforhold? Har du kanskje satt kriterier for hva som kan/ikke kan kritiseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel den vanlige oppfattelsen.

Men jeg tenker på begrepet logikk. Dette er vel også egentlig bare en slags følelse?

Altså at man føler at noe virker logisk. Man vet jo aldri om det var "riktig" før etterpå.

Nope.

Logikk:

1 læren om lover, prinsipper for følgeriktig tenkning; tenkelære studere l- / filosofisk, matematisk

2 (evne til) klar, følgeriktig tankegang; regelbundet sammenheng det er en brist i l-en / hvor er l-en? / naturens indre l-

Logikk er ikke en følelse av klarhet eller noe sånt, logikk er når noe følger av noe annet, slik at svaret er gitt. F.eks. algebra, dersom x+y=5 og y-3x=1 er det logisk gitt at x er 1 og y er 4. Eller f.eks. hvis du har lyst på fjellet og stå på ski, men om du skal dra er avhengig av om det regner i morgen. Hvis jeg da våkner i morgen og ser at det er opplett kan jeg trekke den logiske slutningen at Steinar skal på fjellet. Hvis a, så b.

Logikk er altså på ingen måte en følelse. Logikk må derimot tolkes og brukes av mennesker med tanker og følelser, ellers ender vi opp med 'mor nille er en sten' og sånne absurde resultater.

Ja, det er i hvert fall merkelig hvis det betyr så mye syns jeg.

Kan egentlig ikke se poenget med det.

Det som betyr mest er vel å vite hvilken følelsestemning den andre har.

Glad, sint, nervøs, redd, avslappet, blid, sur ...

Ikke alltid like fornuftig å henge seg for mye opp i dette heller.

Jeg tror du er litt opphengt i de klisjèene med f.eks. damer sier ja og mener nei her. Det er ikke bare når det som uttrykkes nonverbalt er det motsatte av det som uttrykkes med ord det tas hensyn til det nonverbale, det er noe alle mennesker, også du, gjør automatisk og ubevisst. Autister kan ha problem med sånt, men jeg tror du er forholdsvis frisk? ;)

F.eks. setningen 'Han er svart.'

Den som sier det kan mene hva som helst. Du analyserer alt etter hvem som sier det, stemmeleie, intonasjon, kroppsspråk and so on.

Hvis ku klux klan sier det vil du tolke det annerledes enn hvis lederen i sos rasisme sier det. Sånn er det bare.

Ellers er jeg enig i det noen sa om at god kommunikasjon er avhengig av å ta hensyn til den andres måte å tenke på, uansett om det er kjønnsforskjeller eller individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du kritikk i et parforhold? Har du kanskje satt kriterier for hva som kan/ikke kan kritiseres?

Konstruktiv kritikk er positivt. Så lenge det faktisk er mulig å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...