Gå til innhold

rettiheter ved sykt stebarn

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

noen som vet hvilke rettigheter jeg har når mitt stebarn skal ligge på sykehus ett par dager, jeg er stemor og har ett veldig godt forhold til barnet, barnet ønsker alle 4 foreldre til stede.. men jeg får ikke fri fra jobb.. har jeg rett til det eller ikke? hilsen fortvilet...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva du har rett på, det kan sikkert noen andre svare på.

Men jeg tenker at dersom du ikke har rett på fri på "vanlig måte" så kan du kanskje søke velferdspermisjon? Vet ikke om din arbeidsplass har den ordningen, men verdt å undersøke? les mer her

Skrevet

Steforelder har nok ingen rettigheter i den sammenheng. Om jeg ikke tar aldeles feil har heller ikke barnet krav på mer enn en foresatt som ledsager ved sykehusinnleggelse...

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg vet ikke hva du har rett på, det kan sikkert noen andre svare på.

Men jeg tenker at dersom du ikke har rett på fri på "vanlig måte" så kan du kanskje søke velferdspermisjon? Vet ikke om din arbeidsplass har den ordningen, men verdt å undersøke? les mer her

tusen takk! det var ett lurt forslag, skal prøve å få det til på den måten, (tviler litt på at sjefen godtar det med lønn, han følger sjeldent regler eller), men skal prøve, jeg velger barnet frem for jobben uansett..

Gjest annemor30
Skrevet

Steforelder har nok ingen rettigheter i den sammenheng. Om jeg ikke tar aldeles feil har heller ikke barnet krav på mer enn en foresatt som ledsager ved sykehusinnleggelse...

Foreldre bestemmer selv hvem somfår sykedagene med barnet.. ihvertfall det NAV svarte meg da jeg spurte..

Skrevet

Kjære vene, skal barnet ha med seg FIRE voksenpersoner på sykehuset? Våre barn har med seg EN forelder, mannen og jeg bytter på.

Barnet har da vel ikke rett på å ha med seg mer enn en person. Du kan jo søke om velferdspermisjon, men som sjef ville jeg ærlig talt vært skeptisk til å innvilge. Fire voksenpersoner per barn på sykehus blir fort dyrt for samfunnet om det blir normen... Som sjef ville jeg innvilget deg permisjon uten lønn, eller bedt deg bruke ferie/avspasering.

Skrevet

Har du barn med foreldern kan du bruke sykt barn dag - har du ikke barn med forelderen så har foreldern alle sine syktbarn dager selv. Men det gjelder bare om forelderen er bostedsforelder, samværsforelder har ikke rett til sykt barn dager.

Har barnets foreldre flere dager grunnet kronisk sykdom kan mor og far i fellesskap overfør dager på sine samboere om dere har vært samboere i minst et år.

Skrevet

Har du barn med foreldern kan du bruke sykt barn dag - har du ikke barn med forelderen så har foreldern alle sine syktbarn dager selv. Men det gjelder bare om forelderen er bostedsforelder, samværsforelder har ikke rett til sykt barn dager.

Har barnets foreldre flere dager grunnet kronisk sykdom kan mor og far i fellesskap overfør dager på sine samboere om dere har vært samboere i minst et år.

Er det virkelig slik at FIRE voksne kan bruke sykedager på samme barn på samme dag? Det er ikke rart velferdsstaten ikke er bærekraftig...

Skrevet

jo men da går det jo fire av de dagene en totalt har da.. Det teller som fire enkeltdager

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan NAV kan holde kontroll på det? Man skriver jo ikke opp navnet på barnet i egenmeldingskjema?

Gjest gjesten
Skrevet

det er ikke snakk om att alle fire foreldre skal ver tilstede, barnet skal opererest å bli liggende en stund på sykehus. Vi (stemor og far) bor ett stykke unna sykehus og må bruke en dag på å komme dit. Mor til barn og stefar ønsker ikke vere der alene på grunn av div. årsaker/vanskligheter. det er snakk om att vi er der selve dagen på operasjonen som støtte og trygghet. dette er også noe vi ønsker sterkt selv!

Skrevet

De sykt barn dagene er det arbeidsgiver som står for tror jeg.

Skrevet

Da kan ikke de 20 dagene stå på barnet slik at ste- og foreldre kan sette hver sin dag "på barnet" slik jeg forsto at du forklarte tidligere... (fire foreledre/steforeldre tar hver sin dag av de 20 dagene pr. barn har) Regner med at foreldrene og steforeldrene ikke har samme arbeidsgiver. Hvordan kan man da ha kontroll? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig. Har alltid vært aleneforelder og hatt hovedomsorgen og har da hatt alle 20 dagene selv.

Skrevet

Dagene som står på barnet er de som omhandler kronisk sykt barn - altså bare i spesielle tilfeller en kan overføre dager til steforeldre

Gjest annemor30
Skrevet

Dagene som står på barnet er de som omhandler kronisk sykt barn - altså bare i spesielle tilfeller en kan overføre dager til steforeldre

En kan sende dokumentasjon til NAV på hvordan sykedager til barn skal fordeles mellom foreldre/ste foreldre!!

Skrevet (endret)

Det står ikke på barnet, men på foreldre som har omsorg for barnet. Begge foreldrene har 10 dager hver hvis de har 1 eller 2 barn. 15, hvis de har mer. Aleneforeldre får 20 dager (eller 30 hvis det er 3 eller flere barn). Dette er altså ikke pr barn, men pr voksen. Har man f.eks. 15 barn, så har man ikke 150 sykedager, men 15 hver. Hvis mor bare bruker 10 dager, kan ikke far bruke 20.

Hvordan det er med steforeldre vet jeg ikke.

Endret av Jade
Skrevet

Du har ingen rett på betalt velferdspermisjon eller "sykt barn-dag" for stebarnet, men hvis du har avspaseringstid tilgode kan du jo ta en avspaseringsdag eller to. Du kan også be om å få ta ut feriedager.

Skrevet

Altså, man har krav på 10 dager hver hvis man har ett barn, og så er det vel 15 dager hver hvis man har to barn. Dette gjelder jo pr forelder, altså mamma og pappa. Mulig man kan avtale med NAV eller noen at feks pappa og stemor kan dele de 10 dagene som pappa har rett på, men man har ikke krav på 10 dager for alle dersom barnet har 4 foreldre.

Man skriver ikke navnet på ungen på skjemaet man leverer, nei, det er fordi at sykedagene ikke følger ungen, men deg som arbeidstaker. DU har rett på så og så mange dager, alt etter hvor mange barn en har, og har du brukt opp de, så har du brukt opp de. Nav trenger ikke å vite hvilke unger du har brukt sykedagen på.

Skrevet

Til Arielle: en liten korreksjon bare, hver av foreldrene har rett til inntil 15 dager hvis de har omsorg for mer enn to barn.

Til TS: Det står i folketrygdeloven at en har rett til disse dagene hvis en må være borte fra jobb på grunn av nødvendig tilsyn med barn som en har omsorg for (hjemme eller i institusjon). Med mindre helsetilstanden er helt utrolig spesiell er det vanskelig å forsvare at det skal være nødvendig at barnet har fire voksne pårørende tilstede på sykehuset. En ting er at barnet ønsker det, men det er ikke gitt at barnet har krav på det av den grunn.

Hvordan lovfortolkningen er når det gjelder formuleringen "har omsorg for", som loven sier, må man nesten forhøre seg med NAV om, men jeg vil anta at loven i dette tilfellet gjelder foreldre og ikke steforeldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...