Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var ditt møte med barnehab eller der dere har hatt utredning? Hvordan har det vært med spesialpedagog i barnehage og senere skole? Har dere fått de timene barnet trenger?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen barn med spesielle behov, men jeg jobber på 1-4trinn i skolen, og kan iallefall si litt om hvordan jeg opplever det her. Kan nevne at jeg ikke er kontaktlærer for noen av klassene.

Jeg bor i ei bygd, med små klasser. Her jeg bor brukes det veldig mye ressurser på ungene vi har med spesielle behov. Vi har en opphopning av elever på småtrinnet nå med forskjellige behov, og vi har opplevd å være 4 voksne inne i en klasse på 12 elever. En faglærer, SU-lærer på én elev, en SU-lærer på en annen elev, og en assistent på en tredje... På grunn av at det er så ulike problemstillinger med de forskjellige ungene er det heller ikke så enkelt å la flere elever "dele" su-lærer - iallefall i starten av skoleåret var dette vanskelig. Vi kjørte da mye stasjonsundervisning i de timene. Da delte vi de inn i grupper på 3 eller 4 elever og jobbet med ulike oppgaver på forskjellige stasjoner, så rullerte stasjonene.

Vi ansatte på skolen opplever både habiliteringen, pp-tjenesten, og bup som veldig gode støttespillere. De reiser hit om vi ber om det, enten for å observere i klassene, for så å ha et møte med lærerne som er i klassen, diskutere problemstillinger og løsninger. De har også ved flere anledninger dette skoleåret holdt kurs for lærere eller lærere+foreldre ved behov. De er også personer vi godt kan ta en telefon til for å diskutere problemstillinger, og blir møtt veldig fint av dem.

Jeg har vært med på noen ansvarsgruppemøter til en av elevene, som jeg har mange timer med på skolen. Jeg er litt usikker på om moren føler hun får den hjelpen hun trenger. Habiliteringstjenesten støtter mor, det virker som de har god dialog, og at de er veldig enige om hva barnet trenger osv. Samtidig opplever jeg mor som veldig sliten. Selv om også mor opplever barnehab som støttespillere tror jeg hun føler at hun må ordne "alt" alene og at ingenting går av seg selv. Nå kan det nevnes at eleven har to eldre søsken, som og har spesielle behov på ulike måter, dermed det blir mye møter her og der i forbindelse med de forskjellige barna, noe mor opplever som veldig slitsomt. Når det gjelder å få timene ungene hennes trenger tror jeg det har vært enormt viktig at kontaktlærere har støttet mor og virkelig gjort det klart for ledelsen hva som trengs av støtte for eleven.

At kontaktlærer støtter foreldrene tror jeg er viktig generelt når det gjelder su-timer. Her har flere elever blitt bevilget flere timer i løpet av året enn de hadde ved skolestart, og kommer til å bli bevilget enda flere til høsten, fordi kontaktlærer står på sitt og "krever" at elevene får flere timer. Lærerne er tross alt de som har undervisningen, og ser hvor stort behovet er. Her har det iallefall virkelig gitt resultater at kontaktlærer har vært veldig tydelig på hva som trengs.

Jeg er også interessert i å høre hva andre foreldre har å fortelle.

Hvordan opplever dere habiliteringstjenesten? Blir dere tatt på alvor?

Hvordan oppleves skole/barnehage? Gjør de sitt for å hjelpe til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...