Mermaid Blues Skrevet 4. juni 2010 #21 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg synes det er veldig, veldig lite hvis ungene faktisk liker å lese. I huset til foreldrene mine er det et ca 20kvm stort bibliotek med rundt 2000 titler, samt proppfulle bokhyller både på kontoret, i stua og i kjellerstua. Jeg tok med meg min egen boksamling da jeg flytta hjemmefra for 7 år sida, og den fyller per i dag tre Billy-reoler fra IKEA. Småfullt i en 40kvm leilighet, men jeg er en boknerd... Har noen pappesker med fagbøker i boden også, når jeg tenker meg om, og en betydelig samling manuskripter. Er vel et spørsmål om prioritering og interesse? Jeg har aldri vært spesielt opptatt av denne "normen" folk maser sånn om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Constanze Skrevet 5. juni 2010 #22 Del Skrevet 5. juni 2010 Jeg var en lesehest fra jeg var ganske ung - men vi har allikevel ikke eid masse barnebøker. Tipper vi eide 20 stykker hver - men så hadde mor og far en masse bøker i stuen. Fordelen ved at ungene ikke eier masse barnebøker er at de lærer seg å lese alle slags bøker. Jeg leste tidlig en stor serie med menneskenes liv og utvikling som mor og far hadde i stuen. Mor leste også gamle eventyrsamlinger for oss - det var vel noe av det mest spennende. Og når jeg ble ungdom så lånte jeg bøker på bokbussen - haugevis av bøker. Jeg leste alltid. Så jeg er nok ikke av den mening av at unger som har massevis av bøker er de som leser mest ... Enten har man interesse av bøker, eller så har man det ikke. Jeg har to barn, en som leste masse da han var liten og en som ikke leste så mye - de er vidt forskjellige, som natt og dag, og yngstemann som hadde mye mer bøker tilgjengelig var han som leste minst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. juni 2010 #23 Del Skrevet 5. juni 2010 Tja, sånn ganske normal mengde, kanskje? Jeg har vokst opp med fast bibliotekdag i uken, hvor hele familien dro på biblioteket sammen i tillegg til at jeg hadde lånetid med klassen hver uke i tillegg, og i min mest ekstreme periode slukte 10-15 bøker i uken. Bøkene jeg eide som barn og ungdom var stort sett fakta- og hobbybøker, samt noe arvet fra eldre slektninger og mammas pikebøker. Det viktigste er ikke hvor mange bøker man eier, men at man faktisk leser. Hva skal man med hundrevis av bøker om det bare står og samler støv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2010 #24 Del Skrevet 5. juni 2010 Vito - nr to skrev (På 26.4.2010 den 15.29): Et annet spørsmål, Blondie65: Du skriver at du hadde to «Heidi»-bøker. Jeg tar jo da for gitt at du tenker på Johanna Spyris bøker. Finnes det mer enn ei slik bok, mener du at du hadde boka i to bind, eller mener du at du hadde samme bok i to utgaver? Dersom det finnes to, kan du huske hva titlene var? Jeg var bare klar over en, den som ganske enkelt heter «Heidi». Finnes det ei separat bok til, skal den sannelig i hus! Ellers: Jeg kjente igjen en del titler dere begge nevner. Både bøkene om «Ole Alexander får skjorte» og «Åtte små, to store og en lastebil» (Mormor-serien) og «Mitt skattkammer» finnes i bokhylla her også. Noen GGG/GGP-bøker - «Det flygende klasseværelset», f eks – og noen Stompa-bøker også… Ser at jeg har glemt å svare her. Det er nok bare en innbundet bok i dag - men jeg tror at det opprinnelig var to. "Heidi får bruk for det hun har lært" er jo egentlig en egen historie som handler om tiden etter at hun kom tilbake til fjellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå