Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Hei, Jeg vurderer å ta et år permisjon fra studiene mine. Har gått på en liten smell i det siste, og må få litt avstand og gjøre noe annet en stund. Tenker å jobbe i et års tid før jeg fortsetter på graden min. Har noen erfaringer med dette? Lett å ordne permisjon? Og er det vanskelig å komme i gang igjen etter å ha vært borte i et år? Har ikke noe særlig forhold til medstudenter ogsånn, så plager meg ikke å henge etter dem på samme program... Setter stor pris på noen råd og tips - er så forvirret for tiden!
Coxy Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Jeg har forsåvidt ikke avbrutt og hatt pause midt i studiene, men jeg hadde et år pause mellom videregående og høgskole. Mange sa til meg at det måtte jeg IKKE gjøre, var såååå vanskelig å komme i gang igjen. Men jeg gjorde det. Jobba fult ett år, uten noen som helst tanker på skolegang. Jeg var mildt sagt DRITTLEI. Det resulterte i at jeg faktisk fikk LYST til å gå på skole igjen, og motivasjonen kom tilbake. Jeg er sikker på at hvis jeg ikke hadde hatt det året med pause, og gått rett på studier, så hadde det ikke blitt vellykka. Jeg TRENGTE rett og slett fri fra skole. Og det var IKKE vanskelig å komme igang igjen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for svar! Pause etter videregående er definitivt det jeg burde gjort også, for det å begynne å studere rett etterpå har gjort at jeg har mistet mye motivasjon. Jeg følte nok at jeg ikke kunne gjøre det, selv om et fri- og jobbeår var det jeg hadde mest lyst til. Har alltid vært "hun flinke", som jobber hardt med skole, får gode karakterer, som venner spør om hjelp og foreldrene er stolt av, noe som har gjort at jeg har kjørt meg for hardt nå. Når jeg har slitt med fag på universitetet har det gjort meg enda mer demotivert, for jeg føler at jeg ikke får til noe, at jeg gjør noe jeg ikke har lyst til, og har konstant dårlig samvittighet for å ikke jobbe godt nok. Jeg er redd for å skuffe både meg selv og andre, og det er ikke en god følelse, selv om jeg vet veldig godt hva jeg egentlig vil: Å ha litt skolefri!
Jumpforjoy Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Hei, Jeg vurderer å ta et år permisjon fra studiene mine. Har gått på en liten smell i det siste, og må få litt avstand og gjøre noe annet en stund. Tenker å jobbe i et års tid før jeg fortsetter på graden min. Har noen erfaringer med dette? Lett å ordne permisjon? Og er det vanskelig å komme i gang igjen etter å ha vært borte i et år? Har ikke noe særlig forhold til medstudenter ogsånn, så plager meg ikke å henge etter dem på samme program... Setter stor pris på noen råd og tips - er så forvirret for tiden! Jeg tok meg permisjon ikke så lenge etter jeg hadde begynt på et studium på Høgskolen i Oslo. Det var pga. sjukdom riktignok, men jeg vil ikke tro at årsaken til at du ønsker permisjon er så relevant for om du får det eller ei. I alle fall, jeg gikk fram ved å ta kontakt med hu som var programansvarlig for det studiet jeg tok. Jeg fortalte om situasjonen, og hu og jeg ble enige om at permisjon var det som passa best. Jeg kan ikke engang huske at jeg skreiv under på noen papirer (men det kan godt være jeg gjorde det). Da neste skoleår skulle starte opp, så fikk jeg brev i posten, og beskjed om at jeg måtte sende inn bekreftelse hvis jeg ville ta skoleplassen min ibruk igjen. Så, så enkelt var det. Jeg kan ikke svare på spørsmålet om å starte opp igjen, da jeg aldri gjorde det. :o
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Jeg har søkt om et års permisjon fra HiO, og selv om jeg ikke har fått svar ennå, var ikke prosessen særlig vanskelig Bare fylte ut skjema i Word-dokument, og nå venter jeg på svar som skal komme innen tre uker.
Jumpforjoy Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 Jeg har søkt om et års permisjon fra HiO, og selv om jeg ikke har fått svar ennå, var ikke prosessen særlig vanskelig Bare fylte ut skjema i Word-dokument, og nå venter jeg på svar som skal komme innen tre uker. Når du sier det, så husker jeg nå at jeg også måtte fylle ut et skjema. Men det var veldig fort gjort, jeg gjorde det på kontoret til dama jeg snakka med og leverte det til henne, og hu tok ansvaret for å bringe det videre til rette person.
Gjest Spinell Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Da jeg studerte ved NTNU var det ingen problemer med å få et års permisjon, i alle fall. Vi fylte ut et søknadsskjema og alle jeg kjenner som søkte, meg selv inkludert, fikk permisjon. Det var ulike årsaker til permisjonssøknadene: noen ville jobbe og reise et år, mens andre ønsket å ta et år med helt andre studier ved en annen utdanningsinstitusjon(f.eks historie, sosialantropologi eller statsvitenskap som en avveksling for oss teknologistudenter). Etter permisjonsåret kom vi tilbake friske, opplagte og med ny motivasjon Siden du har tenkt å jobbe, må du kontakte Lånekassa (hvis du har studielån) slik at lån og stipend blir riktig behandlet. Ellers risikerer du at stipend blir omgjort til lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå