Daiquiry Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Jeg er blitt alene og sitter med leiligheten. Jeg ønsker å beholde den, og har da også betjent lånet fra dag 1. Min eks ønsker også at jeg skal beholde den, men vil ikke stå som medlånetaker lenger. Det skjønner jeg godt, det er jo snakk om over 1 mill kr for ham. Han har meldt flytting via folkeregisteret så det tar vel ikke lange tiden før banken skjønner at jeg er blitt alene. Så kan de si opp lånet mitt? Jeg har betalt til punkt og prikke hver mnd, men inntekten min står ikke i forhold til lånet. Lånet er på over 2 mill og min inntekt er over 550000. Så hvordan går jeg frem for å beholde leiligheten min? Jeg har avdragsfrihet, så jeg har ingen problemer med å betale lånet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Banken kan si opp lånet når vilkårene for at dere fikk lån endres. Du gjør lurt i å få til et møte med banken før de oppdager at du har løyet, da er sjansene dine for å få til en avtale mye bedre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Du tar selvfølgelig kontakt med banken og legger fram saken din.
LukaFrost Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Det var meg. Kom borti den h...... anonymknappen.
Britt Banditt Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Du må høre med banken om du kan få betjene lånet alene, samboeren din blir ikke automatisk fjernet fra lånet selv om han flytter, det er lov å være medlåntager på et hus/leilighet selv om man ikke bor der. Jeg syns det virker som om de er litt mindre strenge på grensa for hvor mye lån man kan ha når det er snakk om samlivsbrudd. Så det første du må gjøre er å høre med banken om det går bra at du har det alene, hvis ikke må dere jo selge. For at samboeren din skal fjernes som eier av leiligheten må dere også sende inn tinglysningspapirer til statens kartverk (og de kan være et helvete ), han blir ikke fjernet fra lånet før han er fjernet som eier av leiligheten.
Glitnir Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 At han har flyttet spiller da ingen rolle, han er like ansvarlig for lånet uansett. Det er jo ingenting i veien for å betale lån på et sted du ikke bor. Derimot er det jo meget risikabelt for ham, så det er jo han som bør ha interesse i å få ordnet opp i dette snarest. For at samboeren din skal fjernes som eier av leiligheten må dere også sende inn tinglysningspapirer til statens kartverk (og de kan være et helvete ), han blir ikke fjernet fra lånet før han er fjernet som eier av leiligheten. Det stemmer at det må registreres hos kartverket før han fjernes som eier, men det går da fint an å overføre lånet til noen uten å samtidig måtte overføre hjemmel. Sistnevnte er opp til banken.
ism85 Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Synes ikke lånet ditt hørtes uforholdsmessig stort ut. Stort ja men burde på ingen måte være uoverkommelig. Selvfølgelig en fordel om du har litt EK ring rundt å inviter meglere på verdivurdering ta med den høyeste til banken.
Alison Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Det stemmer at det må registreres hos kartverket før han fjernes som eier, men det går da fint an å overføre lånet til noen uten å samtidig måtte overføre hjemmel. Sistnevnte er opp til banken. Hvis ikke hjemmelen for exen fjernes må han være med som realkausjonist. Skal ts ha lånet alene uten at exen er med på noen som helst måte må ts ha hjemmel alene. Ts bør ta kontakt med banken for å se på om de godtar at hun har lånet alene. Godtar de ikke det må enten exen fortsatt stå som medlånetager (vil gjøre at han sannsynligvis ikke får lån til å kjøpe ny bolig) eller boligen må selges.
Daiquiry Skrevet 22. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2010 Jeg jobber med saken, og det ser ut til at en slektning av meg går inn som medlånetaker og overtar gjelden og eierskapet etter eksen min. Og eksen min er klar for å signere seg ut, så jeg tror dette går veldig bra Jeg vil ikke selge, elsker leiligheten og klarer å betjene lånet, så da seg jeg ingen grunn til å flytte. Takk for svar
Britt Banditt Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Det stemmer at det må registreres hos kartverket før han fjernes som eier, men det går da fint an å overføre lånet til noen uten å samtidig måtte overføre hjemmel. Sistnevnte er opp til banken. Tro meg, det gikk ikke hos DnbNor ihvertfall. Har vært igjennom det der, og det var frustrerende.
Gjest Koala Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Løsningen er uansett å snakke med banken. Så lenge du faktisk betjener lånet er spørsmålet "kan jeg betjene lånet" uinteressant. Jeg tror du står sterkt. Men altså: Snakk med banken.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 Jeg er blitt alene og sitter med leiligheten. Jeg ønsker å beholde den, og har da også betjent lånet fra dag 1. Min eks ønsker også at jeg skal beholde den, men vil ikke stå som medlånetaker lenger. Det skjønner jeg godt, det er jo snakk om over 1 mill kr for ham. Han har meldt flytting via folkeregisteret så det tar vel ikke lange tiden før banken skjønner at jeg er blitt alene. Så kan de si opp lånet mitt? Jeg har betalt til punkt og prikke hver mnd, men inntekten min står ikke i forhold til lånet. Lånet er på over 2 mill og min inntekt er over 550000. Så hvordan går jeg frem for å beholde leiligheten min? Jeg har avdragsfrihet, så jeg har ingen problemer med å betale lånet. Hva med den dagen du skal begynne å betale avdrag?
Gjest Spinell Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 (endret) Jeg har avdragsfrihet, så jeg har ingen problemer med å betale lånet. Dette stusset jeg på også! Du betaler jo ikke på selve lånet i det hele tatt i dag, bare rentene. Du bør stille deg selv følgende spørsmål, for det kommer sikkert banken til å ta med i sin vurdering: Hvor lenge har du avdragsfrihet? Omtrent hvor store terminbeløp får du den dagen du må begynne å betale på lånet, med en viss renteøkning innlagt? Klarer du å betale renter og avdrag den dagen dette skjer? Før samtale med banken; sett opp regnskap over månedlig forbruk, faste og variable kostnader, så ser du hva du sitter igjen med. Sammenlikne gjerne ditt forbruk med SIFOs standardbudsjett også. Endret 23. april 2010 av Spinell
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. april 2010 #14 Skrevet 23. april 2010 (endret) Jeg vil ikke selge, elsker leiligheten og klarer å betjene lånet, så da seg jeg ingen grunn til å flytte. Hvorfor er ikke bankene flinkere til å se på om du klarer å betjene lånet? Du klarer det - bør ikke banken da fokusere på det?! Ser først nå at du har avdragsfrihet. Det er ikke positivt. Endret 23. april 2010 av gjestdeluxe
Daiquiry Skrevet 23. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 23. april 2010 For å si det sånn, så er det ikke så farlig i Norge å ha avdragsfrihet en liten stund. Jeg har det kun frem til oktober, og da regner jeg med at ting er kommet i orden slik at jeg kan betjene alt. Så dette er kun kortsiktig for å komme i orden økonomisk etter bruddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå