Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Hvilken periode regnes som grunnlag for hvor mye dagpenger man får? Kalenderåret før? Jeg har tjent nok de siste tre årene til å få dagpenger, men siden jeg har vært student har jeg jobbet ujevnt og tjent mye noen måneder og lite andre måneder - blant annet denne våren. Er det samlet inntekt for de tre årene som gjelder for å beregne dagpenger, det siste året eller de siste månedene? Vil jeg f.eks få mer i dagpenger hvis jeg får et 5 mnd vikariat (fra august og ut året) og så blir arbeidsledig, enn hvis jeg begynner på dagpenger i høst etter å ha tjent bare noen få tusenlapper hver måned dette året? Tjente omtrent like mye i kalenderåret 09 som jeg evt gjør i 2010 hvis jeg får vikariat, så grunnlaget endrer seg vel bare hvis inntekt de siste månedene før arbeidsledighet legges til grunn. (?) Dette ble veldig rotete, men håper noen skjønner hva jeg forsøker å spørre om. Fant ingen informasjon om dette på nav.no.
Gjest Marlo Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Mener det er slik at man får 60% av hva man tjente året før man søker, eller av gjennomsnittet av hva man har tjent de siste 3 årene. Det året du søker tas ikke med i beregning, så om du skal søke i August i år, så hjelper det ikke å jobbe masse nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Takk for svar! Fungerer det da slik at man blir bedømt på grunnlag av siste år hvis man har tjent nok på ett år for å kunne få dagpenger, mens hvis de siste tre årene legges til grunn for å nå kravet er det også gjennomsnittet av disse årene samlet som utgjør grunnlaget?
Gjest Marlo Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Tror at man regner ut siste året dersom du har tjent over en viss sum da. Om man har tjent lite eller ingenting det året, så ser de på de siste tre årene sammenlagt. Dersom man ikke har tjent noen ting de siste 3 årene, så får man vel minstesats.
Østlandet Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Ingen av svarene du har fått er HELT riktig. Men det er noe riktig i dem også. Uansett, så er dette veldig enkelt å finne uta på NAV sidene. Her>: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger Er det noe du ikke forstår i dette, så får du heller komme tilbake, med det konkrete spørsmålet. Så kan jeg (eller andre) forsøke å svare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå