Gå til innhold

Nylig diagnostisert med Bektherev

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er en kvinne i midten av 30-årene som nylig fikk diagnostisert Bektherevs.

Sykdomsforløpet har vært langsomt og det tok flere år før jeg endelig gikk til legen.

Det hele begynte med regnbuehinnebetennelse og tiltagende smerter og stivhet i korsryggen. Smertene og stivheten kunne komme og gå, så jeg avfeide det med feil arbeidsstilling, for mye eller feil trening, feil kosthold, dårlig seng, you name it...

Men etter som årene gikk ble smerten og stivheten mer og mer påtagelig, og jeg våknet om natten og måtte opp å gå for å lindre. De smerte/symptomfrie periodene ble kortere, og nå er jeg vel i grunn aldri smertefri eller ikke-stiv.

Fra korsryggen har det nå spredt seg opp over hele ryggen, nakken, skuldrene, albuer, håndledd, fingre, hofter og knær. Jeg er halvt sykmeldt fra jobben min og håper etterhvert å finne en ny jobb evt videreutdanne meg til et yrke jeg kan beholde til tross for nedsatt funksjonsevne.

Er det flere her på forumet som har samme sykdom og vi dele erfaringer?

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er en kvinne i midten av 30-årene som nylig fikk diagnostisert Bektherevs.

Sykdomsforløpet har vært langsomt og det tok flere år før jeg endelig gikk til legen.

Det hele begynte med regnbuehinnebetennelse og tiltagende smerter og stivhet i korsryggen. Smertene og stivheten kunne komme og gå, så jeg avfeide det med feil arbeidsstilling, for mye eller feil trening, feil kosthold, dårlig seng, you name it...

Men etter som årene gikk ble smerten og stivheten mer og mer påtagelig, og jeg våknet om natten og måtte opp å gå for å lindre. De smerte/symptomfrie periodene ble kortere, og nå er jeg vel i grunn aldri smertefri eller ikke-stiv.

Fra korsryggen har det nå spredt seg opp over hele ryggen, nakken, skuldrene, albuer, håndledd, fingre, hofter og knær. Jeg er halvt sykmeldt fra jobben min og håper etterhvert å finne en ny jobb evt videreutdanne meg til et yrke jeg kan beholde til tross for nedsatt funksjonsevne.

Er det flere her på forumet som har samme sykdom og vi dele erfaringer?

Skrevet

Heisann!

Ja jeg er også nylig diagnostisert med Bektherev, er 23 år og fikk diagnosen i april i år.

Sliter med det mye av det samme borsett fra at jeg ikke har hatt regnbuehinne betennelse.

Jeg sliter mest med, nakke, bekkene,rygg og brystkassen.

I perioder helt utav stand til å gå å måtte ha hjelp til å kle på meg, komme meg ut av sengen osv.

Har vært så heldig å få biologiske medisiner, altså tnf alfahemmere. Simponi.

Setter sprøyten 1 gang i mnd.

Er nå nesten smertefri!

Kjenner kun stivhet i ryggen om morgenen. Det er helt fantastisk!

Har gårr rundt med smerter i over 4 år før de fant utav noe. Var vanskelig å ikke kunne klare å holde på jobber, fungere sosialt, var ALLTID trett og sov 14- 18 timer i døgnet på det meste.

Nå har jeg kommet i gang med trening og endring av kosthold, sluttet å røyke å drikker minimalt med alkohol.

Er midlertidig ufør, vet ikke hvilket yrke jeg nå skal kunne ha.. er egentlig utdannet document controller, men det blir for stillesittendes arbeid.

Hva jobber du med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...