Gå til innhold

Reisefradrag Strømmen-Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg bor i Lørenskog/Strømmen-området og jobber i Oslo. Jeg har rundt 20 km til jobb hver vei, og har da bomringen i tillegg. Jeg må kjøre til jobb da jeg har unger som skal hentes og leveres og dette er det enkleste for meg. Kan jeg trekke dette ifra på selvangivelsen? noen som vet? Jeg gjorde det ikke i fjor for jeg var litt usikker, men nå mener jeg at jeg kan føre det opp. Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har omtrent samme kjørelengde (Oslo ytre øst til Fornebu), og fører det opp, også bomringen. Fått godkjent det hvert år.

Skrevet (endret)

Jeg har omtrent samme kjørelengde (Oslo ytre øst til Fornebu), og fører det opp, også bomringen. Fått godkjent det hvert år.

Minste kjørelengde hver vei for å kunne få fradrag er 20 km. Dette følger av at det kun er kostnader som overstiger kr 13 700 som medfører fradrag.

Dvs 230 dager * 40 km (20 km * 2) * 1,50 (sats per km) = 13 800. Dvs samlet kr 100 i fradrag. Spart skatt kr 28.

NB! bompengeringen er ikke fradag, med mindre bruken av den veien korter ned reisetiden med mer enn to timer (og det skal vel godt gjøres i oslo området).

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=9777&chapter=42850#x42850

Fradraget trekkes ut automatisk.

Endret av REV
Skrevet

Minste kjørelengde hver vei for å kunne få fradrag er 20 km. Dette følger av at det kun er kostnader som overstiger kr 13 700 som medfører fradrag.

Dvs 230 dager * 40 km (20 km * 2) * 1,50 (sats per km) = 13 800. Dvs samlet kr 100 i fradrag. Spart skatt kr 28.

NB! bompengeringen er ikke fradag, med mindre bruken av den veien korter ned reisetiden med mer enn to timer (og det skal vel godt gjøres i oslo området).

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=9777&chapter=42850#x42850

Fradraget trekkes ut automatisk.

Og som sagt, så har det gått rett gjennom hos Skatteetaten i Oslo for meg hvert år. Og det er jo like gledelig hvert år når jeg får skatteoppgjøret, for jeg regner ikke med å få bompengefradraget.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Og som sagt, så har det gått rett gjennom hos Skatteetaten i Oslo for meg hvert år. Og det er jo like gledelig hvert år når jeg får skatteoppgjøret, for jeg regner ikke med å få bompengefradraget.

Ser denne er litt gammel, men må nesten si noen ord til nye lesere.

Det REV sier er helt korrekt. "Fradrag for bompenger eller ferje gis bare når bruk av bil er nødvendig, altså dersom bruk av kollektiv transport gjør at samlet reise- og ventetid øker med to timer per dag sammenlignet med bruk av bil tur-retur."

Det er altså ytterst få i Oslo området som harr krav på fradrag for bompenger.

Rosalie: det virker ikke som du helt vet hvordan selvangivelsen fungerer. Det er ikke slik at alt du (og alle andre) skriver blir kontrollert, for så å gi deg beskjed om det du har ført opp er riktig eller ikke. (Dette ville tatt flere år å kontrollere) Det blir tatt stikkprøver og har du ført opp fradrag du ikke har krav på, som f.eks bompenger i ditt tilfelle er det forsøk på skatteunndragelse og du kan regne med å få en form for straff.

Når du signerer og leverer selvangivelsen, skriver du under på at opplysningene er kontrollert og korrekt.

Du skriver: "for jeg regner ikke med å få bompengefradraget." For skatteetaten betyr det at du bevisst unndrar deg skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...