Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Hei jeg var på økonomisko i dag jeg skulle bytte et par sko til ca 500. Skobutikk dama sa det skulle gå greit det bare finn deg noe. Jeg fant bare et par sko som passet jeg, de kostet kr 149. Derfor spurte jeg om å få resten av pengene på tilgodelapp. Men skobutikk dama sa de hadde sluttet med å gi tilgodelapper. Ikke kunne hun gi meg resten av pengene tilbake heller. Syntes dette hørtes veldig merkelig og tungvindt ut... Kan det virkelig stemme? Skal jeg liksom legge av sko jeg da helt til jeg har sko for ca 500 kr. Slik at jeg kan bytte skoene mine uten å tape noen hundre lapper?
Gjest Mahareth Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Selvfølgelig kan dette stemme, og butikken velger selv om de vil gi tilgodelapper. Det er ikke butikkens feil at du ikke fant en vare du ville ha i stedet for de du hadde.
Gjest luremegpå Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Hei Du har krav på en tilgodelapp. Hadde du funnet et par til 450 kr skulle du fått igjen 50 kr ! 50 kr +- er det de kan igjen når de ikke kan gi tilbake hele summen. Tror hun må ha vært ny..
Gjest Blondie65 Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Hvorfor skulle du bytte skoene? Var det en feil med de? Hvis ikke det er en feil har du ikke krav på verken byttelapp, tilgodelapp eller penger. Det er en service butikken gir langt utover det forbrukerkjøpsloven sier. Så du får anse det som et gode at du får bytte og forholde deg til butikkens regler.
Shade Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Tja, de trenger egentlig ikke å la deg bytte i det hele tatt (bare så du er klar over det ) Og hvis damen i butikken sier de har fått sånne regler så har de vel det, hva har vel hun og tjene på å lyge.
Gjest luremegpå Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Sjekk denne linken: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023957957.51#nar
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Ts her Ja jeg vet at en ikke har rett til å få bytte men jeg synes denne mellomtingen høres merkelig ut. Jeg ville bytte skoene fordi jeg fant ut at de var litt for store men hadde mistet kviteringen. Det var med andre ord ikke noe galt med skoene. Jeg kjøpte skoene på mandag bare så det er sagt. Men nå ender jeg nok opp med og bytte mine sko til 489 til noen sko til 149. Eller jeg kan legge av skoene og få med ei venninne og spandere på henne noen sko da Er det bare jeg som synes denne mellomtingen høres veldig rar ut?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 Ingen kvittering, men bytterett for feilfrie varer - ja det skal du kreve. Enda du vet godt at det har du ikke. Er det bare meg eller er det flere som synes denne holdningen er storforlangende?
Gjest luremegpå Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Jeg synes at man skal få bytte varen , så lenge man har en kvittering. Det er så ufattelig mange som stjeler i butikker, så jeg har full forståelse for at man ikke får bytte eller får tilgodelapp. Så egentlig så er du ganske heldig TS.
ism85 Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 Smarte butikker skjønner at kunden har ALLTID rett. Butikker som ikke gjør alt for å etterkomme selv vanskelige kunders ønsker vil tape på det i lengden. Bare se på feks IKEA jeg orker ikke tenke så mye over kjøp der fordi jeg vet at jeg uansett får byttet selv om jeg er treg å bytte, selv om jeg ødelegger varen, selv om jeg ikke har kvitteringen, selv om jeg har ødelagt embalasjen og helt uten å diskutere eller måtte begrunne Helt sikker på at jeg kjøper minst 50% mer der pga det og det tjener de godt på!
zuperduper Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 (endret) http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023957957.51 Vil vel si - ut i fra det jeg kan lese her - at i det øyeblikket hun aksepterte at du kunne bytte skoene (selv om du ikke har juridisk krav på det), så må hun følge reglene for bytte som er beskrevet i forbrukerportalen. Dvs. at om du bytter til billigere sko, så skal du enten ha penger tilbake eller tilgodelapp på det resterende. Endret 21. april 2010 av zuperduper
Gjest Blondie65 Skrevet 21. april 2010 #12 Skrevet 21. april 2010 Smarte butikker skjønner at kunden har ALLTID rett. Butikker som ikke gjør alt for å etterkomme selv vanskelige kunders ønsker vil tape på det i lengden. Bare se på feks IKEA jeg orker ikke tenke så mye over kjøp der fordi jeg vet at jeg uansett får byttet selv om jeg er treg å bytte, selv om jeg ødelegger varen, selv om jeg ikke har kvitteringen, selv om jeg har ødelagt embalasjen og helt uten å diskutere eller måtte begrunne Helt sikker på at jeg kjøper minst 50% mer der pga det og det tjener de godt på! Er jeg enig med deg? Ja. MEN: Når butikken av grunn 1 eller grunn 2 ikke kan leke skovarianten av Ikea, kunden ikke en gang fremlegger kvittering, og ei heller finner andre sko som faller i smak og atpåtil blir sur for at butikken ikke har et rikt utvalg i hennes smak til hennes pris ... ja DA synes jeg kunden er urimelig. Kall meg gjerne teit. Forøvrig pleier det være slik at IKEA kjenner igjen sine varer - de kan kun være kjøpt på IKEA. De skal også egentlig ha kvittering. Det er også snakk om varer til helt andre summer i allefall hvis kunden handler på IKEA gjennom et langt liv. Det går en del skopar i en full stue og kjøkken innredning?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #13 Skrevet 21. april 2010 Smarte butikker skjønner at kunden har ALLTID rett. Butikker som ikke gjør alt for å etterkomme selv vanskelige kunders ønsker vil tape på det i lengden. Bare se på feks IKEA jeg orker ikke tenke så mye over kjøp der fordi jeg vet at jeg uansett får byttet selv om jeg er treg å bytte, selv om jeg ødelegger varen, selv om jeg ikke har kvitteringen, selv om jeg har ødelagt embalasjen og helt uten å diskutere eller måtte begrunne Helt sikker på at jeg kjøper minst 50% mer der pga det og det tjener de godt på! Det er ikke sånn at Ikea bytter varer som kunden sier at de selv har ødelagt.. Det ville vært å kaste penger ut av vinduet.. Men ja, de har gode bytteordninger som folk er veldig flink til å utnytte. Det har igjen ført til at de har begynt å stramme inn på disse ordningene, det siste jeg hørte var at man ikke lenger skulle få kontanter igjen så lenge embalasjen er brutt selv om man har kvittering og de kommer nok til å stramme inn på mer
miss_universum Skrevet 22. april 2010 #14 Skrevet 22. april 2010 50 kr +- er det de kan igjen når de ikke kan gi tilbake hele summen. Bare litt nysgjerrig på hva du mener med dette. Jobber du i Økonomisko? For det er ingen regel som sier at butikker skal gi ut beløp på byttevarer som kommer på under 50kr.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #15 Skrevet 22. april 2010 Hei ts her Jeg er fult klar over at skobutikken kunne ha sagt nei til at jeg skulle få bytte skoene. Jeg var der på mandag og kjøpte disse skoene bare så det er sagt så det var ikke salgsvare feks. Det var denne mellomtingen jeg synes er rar, for om jeg så hadde byttet mine sko til ca 500 til et par til 149 kr så hadde måtte jeg fått kvitering på dette. Om jeg da hadde tatt vare på kvitering og angret kjøpet på nytt innen fristen hadde jeg hatt rett til å bytte mine sko til 149 tilbake til de opprinnelige skoene till 500 og det ville jo blitt kjempesnålt synes jeg. Ikke at jeg hadde gjort det da men rart hadde det likevel vært. Men nå får jeg vel ta med meg ei venninne og spandere på henne noen sko. Eller jeg får ta med skoen mine til en større økonomisko butikk og bytte de der så fort som mulig mens de enda selger de parene jeg kjøpte i de fleste butikker.
Illuminati Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Hei ts her Jeg er fult klar over at skobutikken kunne ha sagt nei til at jeg skulle få bytte skoene. Jeg var der på mandag og kjøpte disse skoene bare så det er sagt så det var ikke salgsvare feks. Det var denne mellomtingen jeg synes er rar, for om jeg så hadde byttet mine sko til ca 500 til et par til 149 kr så hadde måtte jeg fått kvitering på dette. Om jeg da hadde tatt vare på kvitering og angret kjøpet på nytt innen fristen hadde jeg hatt rett til å bytte mine sko til 149 tilbake til de opprinnelige skoene till 500 og det ville jo blitt kjempesnålt synes jeg. Ikke at jeg hadde gjort det da men rart hadde det likevel vært. Men nå får jeg vel ta med meg ei venninne og spandere på henne noen sko. Eller jeg får ta med skoen mine til en større økonomisko butikk og bytte de der så fort som mulig mens de enda selger de parene jeg kjøpte i de fleste butikker. Det er ikke angrefrist på varer som er kjøpt på fast utsalgssted hvis ikke butikken har det som et ekstraordinært tilbud til kundene sine.
Haustlauv Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 Jeg jobbet i en butikk hvor vi ikke kunne gi ut over 100 kr i kontanter ved bytte/returer. Ved beløp over 100 kr ga vi kunden tilgodelapp. De varer jo normalt i minst ett år, så du har jo god tid på å finne deg flere sko
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå