Nala Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Jeg er lei av å sortere skittentøyet før hver vask, og skal investere i en mer praktisk skittentøysløsning når vi nå skal flytte. Har sett på ulike IKEA-løsninger, blant annet Sortera og Antonius. Innbiller meg i alle fall at det går an å bruke Antonius med plastbokser som skittentøyskurver? Hva bruker dere? Og er dere fornøyd?
Chiquita Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Vi bruker elfa trådkurvsystem. 4 kurver. Der er det mørkt, rødt, ull og fint. Har nå to dunker i tillegg, en med lyst, og en med kokvask. Akkurat det er ikke helt optimalt, skulle gjerne hatt trådkurver til dette også, men det har vi ikke plass til
Gjest Spinell Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Vi bruker elfa trådkurvsystem. 4 kurver. Der er det mørkt, rødt, ull og fint. Har nå to dunker i tillegg, en med lyst, og en med kokvask. Akkurat det er ikke helt optimalt, skulle gjerne hatt trådkurver til dette også, men det har vi ikke plass til Takk for ideen! Tror jammen jeg skal investere i en "toetasjers" Elfa til vaskerommet. Med åtte kurver får jeg plass til: -40 grader mørk -40 grader lys -60 grader mørk -60 grader lys -kokvask -hvitvask -rødt (som eventuelt får gå sammen med 40- eller 60 mørk) -ull/finvask
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Jeg har 3 kasser som jeg sorterer i. 40 grader (bukser, gensere osv) 60 grader (håndklær, sengetøy, undertøy) Hvitt tøy/ ull (vaskes hver for seg men går i samme kassen)
Gjest Vito - nr to Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Vi er så heldige å ha stor, god "gammeldags" vaskekjeller (virkelig herlig med 10 - 11 kvm å boltre seg på når klær skal stelles!) Her sorteres i en dobbel lagerhylle. Denne har hylleplater malt i ti ulike farger: Hvit -Hvit bomull kokevask Gul - Hvit bomull 60 grader Oransje - Lys bomull 60 grader Rød - Mørk bomull 60 grader Gul/blå - Hvit syntetetisk/blanding 40 grader Oransje/blå - Lys syntetisk/blanding 40 grader Rød/blå - Mørk syntetisk/blanding 40 grader Lys grønn - Ullvask maskin Mørk grønn - Håndvask Sort - annet/usikker (sorteres av meg før vask) Vi har også klar sorteringsinstruks for alt annet enn sort hylle: Tøy skal være vrengt og litt sammenlangt, sokker skal være "paret" med klesklype, Fargekodene gjør at selv 4-åringen klarer å sortere noe av sitt eget tøy, selv om halvparten selvsagt havner på sort. Og derfor er de viktige hyllene for ham lavt plassert. Hyllen gjør også at 9-åringen (eller ektefellen!) ikke har problem å sette på en maskin. Hver hylle er tydelig merket med programkode og type såpepulver! Og når ei hylleplate fylles er det fornuftig å sette på en maskin. Selv 4-åringen(! - han kan lese) har forstått poenget når det gjelder hans "favoritthyller", oransje og rød/blå. "Uheldigvis" klarer han ikke å takle barnesikringen ennå, men ellers klargjør han helt riktig for vask... Bruker for øvrig også tilsvarende hylle for ferdigtøy: Hver person sin farge. Hvit-gul-oransje-rød-blå-turkis-grønn. Og i tillegg brun for ting som håndklær/kjøkkenhåndklær/duker etc. Her legges alt ferdigtøy sammenlagt etter vask/stryking. Og her henter alle sitt tøy og legger i skap og skuffer - selv fireåringen (vel, ikke fintøyet for ham da...). Sparer meg for mye bæring! Og savner noen noe tøy de har sendt på vask er det bare å ta en titt i hylla si...
Nala Skrevet 22. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2010 Mange gode tips her! Tusen takk dere Elfa-kurver kommer jeg ikke til å gå for, rett og slett fordi systemet skal stå på badet som brukes til daglig. Syns ikke det gjør seg med åpne kurver da. Satser nok heller på lukkede plastbokser, for å gjemme skitentøyet litt bedre.
LilleBille Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Synes disse fra Clas Olssoner ganske kjekke. Vi har sånne på soverommene - og stor vaskekjeller med 3 "potetskuffer" - en for hvit, en for mørk og en for kok. Veldig greit.
Knøttet Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Jeg har bare fire sorteringer: - ull - hvitt (all hvitvasken vaskes på 40 grader) - 40 graders vask - 60 graders vask Fungerer helt topp! Har lite hvitt som bør vaskes på over 40 grader, eneste er hvite truser som vaskes på 60 grader, no problem. Har to slike, én stor og en litt mindre, og én slik som er større enn på bildet.
zuperduper Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 En stor skittentøyskurv som snus opp-ned på gulvet når den er full - og da sorteres tøyet
Stor&Sterk Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Vi har vel 5 kurver til ulike farger. De er merket med riktig farge slik at ungene også legger i rett.... kjipt med en rosa sokk som gjemmer seg oppi det hvite. Vi voksne vasker, og det er greit når ting nesten er ferdig sortert.
Thomasine Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Vi har 2 stk kordura-stoff-liknende kurver vi har hengt opp på kroker på veggen. Ligner litt på disse http://www.moodsshop.dk/product.asp?product=1956, men har ikke muligheten til å snurpe sammen. Og det er greit, vil at tøyet skal ha mulighet til å "lufte" seg... Veldig greit å henge det opp på veggen - mye enklere å tørke over gulvet - slipper å flytte rundt. Plastbokser til tøy ville jeg aldri hatt - ekkelt hvis noe skulle være vått/fuktig og tilfeldigvis bli lagt sammen med alt det andre skittentøyet... Jeg ville gått for tøykurver/poser eller kurv/rotting. Vi har i tillegg til posene en stor plastkurv. Har laminert skilt ( Lyst tøy 40 grader, mørkt tøy 40 grader og hvitt tøy 60 grader) og hengt over de respektive posene - da var det plutselig enklere å finne rett plass... Bare jeg som vasker tøy her hjemme (etter eget ønske!!), og selvom det innimellom er tøy som ikke ligger på rett plass funker dette bra for oss.
Gjest Illiya Skrevet 24. april 2010 #12 Skrevet 24. april 2010 En stor skittentøyskurv som snus opp-ned på gulvet når den er full - og da sorteres tøyet Samme her! Ser virkelig ikke vitsen med å ha ørten antall kurver til å sortere i. Det må da ta noe voldsomt til plass? Hvor mange mennesker bor det egentlig i hus der man må ha 4-5-6-7-8 kurver til diverse skittentøy??? I mitt hus har det bodd max 4 stk, og det har da alltid gått greit med en(!) skittentøyskurv på vaskerommet. Kanskje jeg har vasket oftere enn andre siden jeg ikke må ha et "system" for dette også?
Nala Skrevet 24. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2010 Samme her! Ser virkelig ikke vitsen med å ha ørten antall kurver til å sortere i. Det må da ta noe voldsomt til plass? Hvor mange mennesker bor det egentlig i hus der man må ha 4-5-6-7-8 kurver til diverse skittentøy??? I mitt hus har det bodd max 4 stk, og det har da alltid gått greit med en(!) skittentøyskurv på vaskerommet. Kanskje jeg har vasket oftere enn andre siden jeg ikke må ha et "system" for dette også? Neida, det tar ikke voldsomt med plass, skjønner du. Et kurvsystem som går i høyden tar ikke store gulvplassen. Jeg kan ikke fordra klesflyten. Og tro meg, med tre barn blir det en del klær som skal vaskes, tromles, henges opp, brettes og så videre og så videre. Det går i ett. Da er det pyton å drive å sortere før man går i gang. Mye enklere å bare ta en titt på kurvene, konkludere med hvilken maskin det er man må starte, hive den aktuelle kurven i maskinen og sette i gang. Selv har jeg virkelig ikke sansen for å ha alt i samme kurven. Fint ulltøy og barnetruser i samme kurven liksom? Nei takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå