Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Nå vet jeg ikke helt selv, men jeg kan da skrive hva jeg observerte da jeg ble tante til en baby som kom i begynnelsen av juli. Han hadde helt vanlige bukser og bodyer, sokker, noen kortermede bodyer og luer. I tillegg hadde han en strikkejakke og noen strikkesokker + luer. Han fikk bruk for aboslutt alt! For noen dager var det skikkelig skikkelig varmt! Da hadde han bare på seg en kortermet body. Andre dager var det kjølig, eller foreldrene ville være ute om kvelden - da trengte han strikkeklær.

En ting jeg iallfall lærte, var at babyer liker ikke å være helt nakne, så det er lurt å ha på dem noe tynt som dekker magen. Aner ikke hvorfor, men det er kanskje av samme grunn som at babyen ikke helt liker om vi tar ham på magen helt til å begynne med? (leste det nettopp i en bok av Gro Nylander...)

En ting jeg iallfall lærte, var at babyer liker ikke å være helt nakne, så det er lurt å ha på dem noe tynt som dekker magen. Aner ikke hvorfor, men det er kanskje av samme grunn som at babyen ikke helt liker om vi tar ham på magen helt til å begynne med? (leste det nettopp i en bok av Gro Nylander...)

Alvorlig? Det var slik jeg roet jenta mi helt i starten, la en hånd på magen og strøk henne frem og tilbake over den. Hun elsket det.

• Liker 1

Jeg har en vinterbaby som elsker å være naken, så her gleder vi oss til sommeren. Men førstemann var sommerbaby og brukte stort sett bare body og sokker. Ellers hadde vi to joggedresser som vi tok på når det ble litt kjølig om kvelden eller andre dager. Myggnett med UV-beskyttelse er greit å ha.

Annonse

Jeg fikk tvillinger i starten av juni. Det jeg hadde og brukte var:

-Langermede bomullsbodyer, dette brukte vi på de milde og varme dagene

-Noen ullbodyer til kjølige dager, sommeren i fjor ble ganske kald og tvillingene mine var små. Da var det godt med ull.

-Bomullspysjer

-Bomullsbukser og sparkebukser

-Strikkejakker i ull

-Tynne bomullsluer

Jeg fikk også to deilige strikketepper i ull. Disse hadde de mye i vogna når de sov, vi brukte også vogndyner. Det var hetebølge i juni, men i juli ble det kjølig. Da var det godt å ha litt lune tepper.

Jeg brukte ikke noe kortermet, men hadde kanskje gjort det hvis juli og august hadde vært varme (bor på Østlandet). Jeg hadde noen kortermede bodyer og shorts-sett, men det var ingen dager jeg følte at det passet å bruke dem.

Gjest pysepusen

Alvorlig? Det var slik jeg roet jenta mi helt i starten, la en hånd på magen og strøk henne frem og tilbake over den. Hun elsket det.

Det er vel individuelt :) Jeg bare la merke til det da jeg leste ;) Var visst noe med at den har ligget med ryggen og rumpa ut mot oss hele tiden i magen og er vant med at vi stryker der eller noe sånn.

Det er vel individuelt :) Jeg bare la merke til det da jeg leste ;) Var visst noe med at den har ligget med ryggen og rumpa ut mot oss hele tiden i magen og er vant med at vi stryker der eller noe sånn.

Høres merkelig ut! Jeg har massert alle mine babyer på magen når de har luftsmerter og de roer og hjelper dem til å få ut litt luft.

Fikk barn i juli i fjor. Vi hadde 4-5 langermede bodyer, noen med korte armer. 3-4 tynne luer, sokker og strømpebukser. 2-3 pysjer hadde vi også. Hadde kjøpt inn endel søte bukser også, men de var ikke særlig gode å ligge i..

Mitt tips: Ikke kjøp så veldig mye til starten! Det er vanskelig å vite hva du trenger og hvor mye av det forskjellige. Jeg fikk beskjed om at jeg ventet en stor baby, så kjøpte en del i 56.. Ut kom det en liten gutt som måtte ha prematurklær og prematursmokk. Du vet heller ikke om det blir en glovarm eller kald sommer.. :)

Gjest AnonymBruker

Jeg har augustbaby, og det jeg fikk mest bruk for var body og strømpebukse og et par heldresser. Både tynne ullbodyer og noen i økologisk bomull. Kortermede som langermede. Heldressene var i bomull/økobomull. Noen pledd var gode å ha og pysj. Lue også.

Mye klær trenger man ikke, og vi fikk en slank baby som vi faktisk måtte ut å kjøpe litt i 50 til. han var 51 cm lang, men druknet jo i str. 56. Dette kunne vi jo ikke vite på forhånd da.

Gjest pysepusen

Høres merkelig ut! Jeg har massert alle mine babyer på magen når de har luftsmerter og de roer og hjelper dem til å få ut litt luft.

Ja, det er det jeg også alltid har trodd - derfor jeg la sånn merke til det :gjeiper: Men kan jo være det var heeeeelt nyfødte, sånn "på fødestua-nyfødte"?

Annonse

Jeg antar vi kommer til å bruke omtrent det samme på julibabyen som vi brukte på desemberbabyen...

Langermede bodyer. (Ull, ull/silke, bambus, eller bomull avhengig av været og temperaturen.) Babyer regulerer temperaturen dårlig selv, og må gjerne kles av/på på hele kroppen for å regulere...

Sokker (Småtten ble lett kald på bena.)

Noen få bukser eller heldresser. (Heldress er praktisk, både som pysj og dagplagg.)

Ellers er det jo greit med litt yttertøy som kan ta av for vind om man skal bære dem ute en kveld det blåser litt... (Ikke alltid de ligger i vogna.)

• 2 uker senere...

Jeg har augustbaby, og det jeg fikk mest bruk for var body og strømpebukse og et par heldresser. Både tynne ullbodyer og noen i økologisk bomull. Kortermede som langermede. Heldressene var i bomull/økobomull. Noen pledd var gode å ha og pysj. Lue også.

Mye klær trenger man ikke, og vi fikk en slank baby som vi faktisk måtte ut å kjøpe litt i 50 til. han var 51 cm lang, men druknet jo i str. 56. Dette kunne vi jo ikke vite på forhånd da.

Hei . Kjør på med ull på nurket. >Det er bare helt fantastisk. Ett must er ett skikkelig løt,godt og stort babyteppe i tynn ull, Strikk selv eller få en til å gjøre det for deg. Der kan både du og babyen gjemme dere viss du skal amme osv.

En annen ting er å velge økologisk hudpleie til deg og babyen. Akkurat nå har kicks i hele landet -15% på alle de økologiske varene sine, og det er ikke få merker: estelle og thild(har også baby serie), weleda, kibio, dr.hauscka og materia herba! Og det som er fantstisk med denne kjeden som har kommet i Norge, det er at de kaster testere etter kundene!!!! Det har vi ikke vært bortskjemt med tidligere!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...