Gå til innhold

Hva mener dere?


AUF

Anbefalte innlegg

Når man leier leilighet og har muntlig sagt at man skal bo der så og så lenge... Og så skjer det noe som gjør at man må flytte. Kan man da si opp uten dårlig samvittighet??

jeg leide en leilighet i februar, lovte de å bo der i allefall til neste sommer. men nå har det skjedd uventede ting i livet mitt, og jeg har ikke lenger økonomi til å bo for meg selv. jeg er ikke ferdig på skolen før til sommeren, så jeg kan ikke få meg jobb før det.

Men jeg får ikke til å si opp! jeg får så dårlig samvittighet, og jeg vet ikke hva jeg skal si! Jeg må jo nesten gi de en forklaring...

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kjedelig situasjon du er kommet i :(

Men det beste du kan gjøre er vel å være ærlig med de. Forklar situasjonen, og at du desverre ikke har mulighet til å bo der mer.

Jeg vil tro de fleste har forståelse for det, tiltross for at du har lovet noe annet.

Siden dere ikke har noen skriftlig kontrakt heller, så er det vel uansett svært lite de kan gjøre ved at du flytter.

men ærlighet varer lengst. Snakk med de du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jo en muntlig avtale like bindende som en skriftlig, men i slike tilfeller blir det jo ord mot ord siden ingen kan bevise noe konkret. Du får forklare situasjonen din, så går det nok bra. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon. Hadde sagt vi skulle bo et sted i to år, derfor valgte de oss sa de. Etter ett år var jeg gravid. Vi ønsket å flytte, men av samvittighetsgrunner gjorde vi ikke det. Vi øsnket et større sted å bo, uten trapp opp (vi bor i kjeller), med uteplass osv.

EN uke etter at jeg kom hjem fra klinikken kommer de til oss og sier de har kjøpt nytt hus! Og at de skal selge, mulig de nye eierne ikke ville ha oss og at vi da er pent nødt til å flytte. Vi bodde to mnd i uvisshet. Dette var om sommeren, ferie sto for døren, vi hadde en nyfødt jente, jeg var uten krefter, umulig for oss å flytte på det tidspunktet. Å kjøpe nytt hus er ikke noe man "plutselig" gjør, det planlegges og tenkes over lenge. Hvorfor ga de ikke oss beskjed? De visste jeg var gravid og ville føde på sommeren...

Blir fremdeles forbanna pga det :evil:

Et halvt år senere forsøkte vi finne et sted å bo som passet oss bedre, men fant ingenting perfekt. Vi bor her fremdeles og gleder meg som en unge til vi kan flytte, skjer nok innen et halvt år.

Er glad de nye eierne ville ha leieboere i alle fall...

Forklar for eier hvordan situasjonen din ligger an. Å bli boende for andres skyld blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i kontrakten din da?

Vi har operert med 3 mnd oppsigelse på en utleieleilighet og det har gått fint.

Det beste er om du kan gi utleieren tid til å finne en ny leieboer, slik at h*n ikke taper penger. Tror ikke dette er noe stort problem, annet enn at man gruer seg litt til å fortelle..

Joplaya: Det er mulig å "plutselig" bestemme seg for å kjøpe nytt hus :wink: Ofte er det hastverk når en bolig er til salgs og man trenger slett ikke å være på leting etter ny bolig for at drømmehuset skal dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Labella på skolen

Husleieloven gjelder selv om dere ikke har skrevet kontrakt. Hovedregelen er 3 måneder oppsigelsestid. Her finner du en artikkel Jussbuss har skrevet om husleieloven.

Hvis det er lett for utleier å finne nye leieboere kan det godt være at de vil godta en kortere oppsigelsestid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...