Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert til et utdrikningslag til en gammel venninne jeg ikke har noe kontakt med lengre, og har ikke lyst. (tviler på at jeg i det hele tatt er invitert i bryllupet).

Noen unskyldninger til å slippe?? (vil ikke bare si nei).

Har ikke barn eller noe så kan ikke skylde på barnepass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstravakt/overtid på jobb?

Skrevet

Ekstravakt/overtid på jobb?

Jeg jobber ikke helger, det vet de. Og det er såpass lenge til at jeg kunne hatt mulighet til å få byttet eller fått fri..

Skrevet

Det beste er vel kanskje bare å si "beklager, da kan jeg ikke", for så å ikke utdype det noe mer. Hvis det ikke er nære venninner av deg, så krever det vel ingen videre forklaring?

Skrevet

ah ja,sliter med det samme. vurderer kraftig influensa,hehe.

Ellers blir det bare å bite det i seg :S:

Gjest Mahareth
Skrevet

Det er lov å si neitakk. Du kan si du skal reise vekk den helga.

Skrevet

Hva er grunnen til at det er vanskelig å si nei? Jeg synes det er kjempesynd at slike ting ikke skal være frivillig - om jeg skulle hatt utdrikningslag ville jeg blitt lei meg om jeg visste at noen av de inviterte egentlig kvidde seg for å komme. For meg er det mye bedre om de blir hjemme hvis de ikke vil være der enn at de kommer fordi de føler at de må. Jeg får veldig dårlig samvittighet av å presse vennene mine til ting de ikke ønsker, og det er faktisk ikke alle som synes utdrikningslag er det store her i verden. (Meg feks, jeg er avholdsmenneske, og det rimer ikke helt... :gjeiper: )

Hvis de kommer til å være vanskelige med deg hvis du sier du ikke ønsker å bli med, kjør hvit løgn om at du må noe annet den kvelden. Hvis de tåler at du er ærlig, sier du det som det er. Det bør ikke by på store problemer hvis dette er voksne, ålreite mennesker :)

Skrevet

Si at det ikke passer. Du trenger ikke utdype det.

Skrevet

Ingen grunn til å surre seg inn i løgner. Si bare nei takk.

Skrevet

Si at du ikke kan komme. Du trenger ikke utdype det noe mer. Dumt å vikle seg inn i løgner.

Jeg synes også det er dumt å si at man kommer og så faker en sykdom og melde avbud like før. For den/de som arrangerer er det veldig greit å vite hvor mange som kommer.

Da jeg arrangerte utdr.lag for et par år siden var det et par stk som meldte avbud dagen før/samme dag, og det var utrolig irriterende. Den ene vet jeg at var syk, og hun hadde allerede betalt så det var greit. Men den andre hadde ikke betalt enda, men bekreftet flere ganger at hun skulle komme og betale der og da. Veldig kjedelig når hun da melder avbud samme dag, og jeg hadde stolt på henne samt betalt for henne (på noen av aktivitetene var det stk. pris + at jeg hadde handlet inn mat og drikke til henne). Hun nektet å betale siden hun ikke var med, så jeg endte opp med å ta tapet selv. Kjipt rett og slett. Vil man ikke så si nei med en gang. For forlover er det ofte mye planlegging som må til, og en person fra eller til kan ha mye å si både i forhold til innkjøp av mat/drikke, transport, aktiviteter man skal på osv.

Skrevet

Bare si du er syk. Enkelt og greit.

Skrevet

Det er skremmende, om ikke overraskende, å se hvordan mange oppfordre til løgn for å løse et problem som ikke er noe problem.

Ikke bare vitner det om at moralen er på bunn men ryggraden må også ha gått i oppsmuldring.

Skrevet

Det er skremmende, om ikke overraskende, å se hvordan mange oppfordre til løgn for å løse et problem som ikke er noe problem.

Ikke bare vitner det om at moralen er på bunn men ryggraden må også ha gått i oppsmuldring.

Enig, men det beste er å si "kan ikke", men i vårt samfunn slipper man ikke unna med akkurat det. Hvorfor ikke, blir man da alltid spurt.

Husker jeg var invitert på et utdrikkingslag som kostet FLESK, og hadde ikke cash til det da. Jeg sa til slutt at jeg ikke kunne være med på aktivietene og kom til middagen. En uting å absolutt skal ha masse kostbare aktiviteter på dagen.. med mindre man er en fast gjeng som skal finne på noe sammen..

Venninner som blir invitert til utdrikkingslag men som ikke skal i bryllup blir brukt som "fyllmasse". Det er virkelig den kjedeligste sosiale rollen som finnes (blandt flere)..

Jeg hadde skrevet et sms og sagt at det dessverre ikke passet. Dersom det blir oppfølgingsspørsmål kan man jo svare "av private årsaker som jeg ikke ønsker utdype"..

Lykke til!

Skrevet

Føler heller ikke at du må si hvorfor du ikke kan. Så bare si nei! Det er lov.

Skrevet

Det er sikkert forloveren du skal melde avbud til? Tviler på at hun kommer til å stille noen spørsmål.

Uansett, det er bedre å bare si nei, enn å finne på en falsk unnskyldning.

Så enkelt som:

TS: Takk for invitasjon til utdrikningslaget, men jeg har dessverre ikke anledning til å komme

Forlover: Ok, det var synd, hvorfor ikke?

TS: Jeg har en annen avtale den dagen <- nå er det greitt å slenge på en hvit løgn, siden hun er så frekk å spørre.

Forlover: Ok, hva da?

TS: Ja, det var synd, håper dere får en kjempefin dag!! Hils bruden :) <- her bare later du som du misforstår siden hun krysser langt over hva som er akseptabelt på privatlivsgrensa

Forlover: Ja, men hva skal du da????

TS: Eh... unnskyld? Hvorfor trenger du å vite det? <- evt. ikke svare (ikke begynn å mase om "personlige" grunner, for da tror alle at du er gravid eller at du har psykiske problemer)

Som du ser; hvis hun spør hvorfor du ikke kan, så er det så frekt, at du faktisk ikke trenger å svare, evt. bare unngår spørsmålet og skriver noe annet. Hvis hun sier til noen andre at du nektet å si hva slags planer du hadde, så vil de jo bare se rart på henne :) Men antakeligvis så er forlover helt normal, og ville ikke drømme om å spørre om noe slikt:

TS: Takk for invitasjon til utdrikningslaget, men jeg har dessverre ikke anledning til å komme

Forlover: Ok, det var synd, bare si fra om du ombestemmer deg, helst innen 16. mai :)

Skrevet (endret)

Ettersom bruden er en person du knapt har kontakt med lengre, så skjønner jeg ikke at det skal være problematisk å bare si "nei takk, jeg kan ikke"?

Det er sikkert forloveren du skal melde avbud til? Tviler på at hun kommer til å stille noen spørsmål.

Uansett, det er bedre å bare si nei, enn å finne på en falsk unnskyldning.

Så enkelt som:

Forlover: Ok, det var synd, hvorfor ikke?

TS: Jeg har en annen avtale den dagen <- nå er det greitt å slenge på en hvit løgn, siden hun er så frekk å spørre.

Forlover: Ok, hva da?

TS: Ja, det var synd, håper dere får en kjempefin dag!! Hils bruden :) <- her bare later du som du misforstår siden hun krysser langt over hva som er akseptabelt på privatlivsgrensa

Forlover: Ja, men hva skal du da????

TS: Eh... unnskyld? Hvorfor trenger du å vite det? <- evt. ikke svare (ikke begynn å mase om "personlige" grunner, for da tror alle at du er gravid eller at du har psykiske problemer)

Som du ser; hvis hun spør hvorfor du ikke kan, så er det så frekt, at du faktisk ikke trenger å svare, evt. bare unngår spørsmålet og skriver noe annet. Hvis hun sier til noen andre at du nektet å si hva slags planer du hadde, så vil de jo bare se rart på henne :) Men antakeligvis så er forlover helt normal, og ville ikke drømme om å spørre om noe slikt:

Forlover: Ok, det var synd, bare si fra om du ombestemmer deg, helst innen 16. mai :)

Støtter denne :)

Endret av Glitnir
Skrevet

Bare si du føler ikke du har så mye kontakt med bruden mer, og ikke har lyst til å være en brems på utrdrikningslaget, og de vil nok ha det gøyere uten + at fokuset vil være på bruden, framfor å få deg til å føle deg inkludert.

Løst :)

Skrevet

....og så sier de selvsagt at hun ikke vil være brems, og at det vil være kjempekjekt med henne også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...