Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Heisann! Jeg og min samboer skal i bryllup i juni til hans fetter. Vi har rett å slett ikke peiling på hvor mye som er vanlig å gi i gave, da vi ikke har vært i noen bryllup før. Jeg syns det er skikkelig vanskelig for vi kjenner ikke brudeparet så godt. Er det best med penger eller gave? Hvilken sum snakker vi isåfall? Tror ikke de har lagt ut noen ønskeliste noen sted heller...
Gjest Smaragd Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Heisann! Jeg og min samboer skal i bryllup i juni til hans fetter. Vi har rett å slett ikke peiling på hvor mye som er vanlig å gi i gave, da vi ikke har vært i noen bryllup før. Jeg syns det er skikkelig vanskelig for vi kjenner ikke brudeparet så godt. Er det best med penger eller gave? Hvilken sum snakker vi isåfall? Tror ikke de har lagt ut noen ønskeliste noen sted heller... Der er en gammel "regel" om at om man skal i hele bryllupet bør gaven ligge på ca 1000,- og om man skal bare på kaffi så bør den vere ca 500,- Men tror ikke det er noe som blir fulgt så nøye i dag. Nære venner og nær familie vil man jo ofte gi litt mer, og fjerne venner/familie litt mindre. Jeg ville først og fremst forørt meg om det finnes noen gavelister, eller em det er spesielle steder de ønsker seg gavekort ifra. De fleste syns penger er litt upersonlig å gi, men de fleste blir jo veldig glade for det også da Kommer nok en ønskeliste snart, så vent på den du .
Gjest Sommerjenta* Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Oi er dette en regel? Den har jeg aldri fulgt Gir etter lyst og evne jeg. Til en fetter jeg ikke kjente så godt tror jeg glatt jeg hadde lagt meg på 500-700 kr og ikke skjemtes over det
Sunshine Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Den regelen har jeg aldri hørt om. Gi så mye du synes dere har råd til
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Der er en gammel "regel" om at om man skal i hele bryllupet bør gaven ligge på ca 1000,- og om man skal bare på kaffi så bør den vere ca 500,- En gammel regel fra når da? Tror du de kjøpte brudegaver for en tusenlapp på f.eks. 70- og 80-tallet? Nei, det der er nok bare noen bruder har funnet på selv. Kjøp etter emne og ønske.
Gjest Smaragd Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 En gammel regel fra når da? Tror du de kjøpte brudegaver for en tusenlapp på f.eks. 70- og 80-tallet? Nei, det der er nok bare noen bruder har funnet på selv. Kjøp etter emne og ønske. Sånn jeg har hørt det, så var det sånn fordi det som regel koster mye med bryllup. De sier jo at en grovt sett skal regne 1000,- pr gjest når en skal finne ut hva et "vanlig" bryllup kommer til å koste, så da var vel dette kansskje en sån "skikk og bruk" regel, for å på en måte batale for seg for alt en har fått vert med på Aner virkelig ikke hvor jeg har hørt det hen - tror kanskje det er her inne ett sted...? :klø: Men som jeg skrev, så gir en som regel mer om det er nære venner eller familie, og mindre om det er fjerne venner eller slekt Man må nesten bare føle på hva man syns man har råd til, og hva som passer. .
Gjest Mahareth Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Jeg synes det er uhøflig å gi gaver på under 500 kr om man er bedt i hele bryllupet, og er voksne med ok økonomi. Å bruke mer enn 1000 er unødvendig.
Jumpforjoy Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 (endret) Jeg skal i bryllup i Paris til høsten, og siden en tur dit ikke er billig, så har paret sagt de ikke ønsker seg gaver, da turen liksom blir gaven. Jeg har allikevel tenkt til å gi en liten ting, for symbolikkens del. Noen som har forslag? Finnes det tradisjonelle gaver til en hundrelapp eller to? Endret 22. april 2010 av Jumpforjoy
LimaLama Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Jeg har allikevel tenkt til å gi en liten ting, for symbolikkens del. Når broren til en venninde av meg giftet seg ble vi naturlig nok ikke invitert, men ønsket å gi en symbolsk liten ting. Ville gitt en flaske vin, men de er avholds....så da ble det en eske med konfekt. Vi pakket vakkert inn i cellofan så ble det hele festfint og flott!
Jumpforjoy Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Når broren til en venninde av meg giftet seg ble vi naturlig nok ikke invitert, men ønsket å gi en symbolsk liten ting. Ville gitt en flaske vin, men de er avholds....så da ble det en eske med konfekt. Vi pakket vakkert inn i cellofan så ble det hele festfint og flott! Ah, noe spiselig var en god idé. Jeg tror jeg skal slå til med det. Takk for tipset! ^^
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Jeg skal i bryllup til min søster, andre gangs brylupp, paret nærmer seg 50. De hadde ønskeliste på Brødrene Pedersen, noe "alle" på sørvestlandet har.. Presangen ble på 1200 kr. Litt mye syntes jeg, men av ønskelista, så var neste ned på kr 800, noe som ble litt lite igjen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #12 Skrevet 22. april 2010 Jeg lurer på det samme som TS. Samboer og jeg er invitert i bryllup til hans fetter, som vi ikke kjenner så godt. Jeg er ekstra usikker fordi det er et slottbryllup som går over tre dager der de betaler alt av mat og overnatting (noe som sikkert ikke er billig). Vi har dermed kun utgifter til reise (noe som er nesten ingenting), og ingen utgifter til opphold. Tenker at det i utgangspunktet ikke burde ha noe å si, men samtidig føler jeg at det har noe å si. Er 700-800 kroner for lite? (Kan nevne at vi er studenter, men vi jobber ved siden av, og har ikke så veldig stram økonomi.) TS: Jeg ville kontaktet brudparet og spurt om de har lagt ut ønskeliste i en eller flere butikker. Personlig liker jeg ikke å gi penger, men en fysisk gave. Jeg ville gitt for rundt 700 kroner, litt avhengig av hva dere ender opp med å gi. Hilsen Nina
Reveal Skrevet 22. april 2010 #13 Skrevet 22. april 2010 Man gir etter evne og ønske. Vi skal i to bryllup til sommeren. Det ene til min kusine og hennes tilkommende. De får et glassfat produsert av ei god venninne av meg- butikkpris ca 700.- (min pris 350.-) I det andre skal vi til kjærstens beste venn. Kjæresten skal være forlover. Av oss får de et maleri spesialbestilt (etter ønske fra paret)av felles kunstnervenn. Galleriverdi ca 5000 (vår pris ca 3000). I tillegg har vi organisert slik at min kjærestes fetters band (ganske godt kjent norsk band) kommer å spiller på festen. Tipper at en konsertbooking ville ligget på ca 40.000- vi betaler mat, drikke og overnatting for bandet. I andre bryllup jeg har vært (venner/fettere) har det stort sett vært snakk om spleisegaver, og da har summen stort sett vært 500.- pr.par.
Golde Skrevet 22. april 2010 #14 Skrevet 22. april 2010 Regelen jeg pleier å gå etter, er å gi en gave med omtrent samme verdi som det det koster brudeparet å ha meg som gjest.
Caramello Skrevet 22. april 2010 #15 Skrevet 22. april 2010 Da vi var i bryllup i fjor sommer kjøpte vi gave for 700 kr. Vi var bedt i hele bryllupet. Selv kjente jeg ingen av de noe særlig, kun brudgommen (som er kollega med min kjære), bruden kjente jeg ikke, hadde kun hilst på henne et par ganger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. april 2010 #16 Skrevet 22. april 2010 har vært i mange bryllup men har ikke selv kjøpt gaver til paret pga jeg var for liten og sist pga arbeidsledig, så min mor skrev meg på gaven sin. Men syntes 400-500kr er ok gave jeg. spørs hva man har råd til.
Gjest Sommerjenta* Skrevet 23. april 2010 #17 Skrevet 23. april 2010 Hmm mulig jeg er naiv her, men det har aldri ramlet meg inn å gi gave basert på hvor mye brudeparet har brukt på "meg" på festen. Det henger jo litt sammen med at man gir gave som gratulasjon, ikke som en byttehandel for festen. Ta eksempelet med de som skal i slottsbryllup over 3 dager med alt inkludert, skal man da forvente en gave på 3000 kr fra de? Som hverken kjenner brudeparet særlig godt, eller er fulltidsjobbende? I mitt hode skurrer det altså. Skjønner at dette med gaver er vanskelig, men hver har jo ansvar for sin egen økonomi, så må man gi det man har lyst til og evne til. Jeg er forlover for ei venninne i år, hadde hun gifta seg neste år, hadde nok gaven blitt litt dyrere da jeg er ferdig og studere og (bank i bordet) i fulltidsjobb, men nå må jeg la budsjettet legge litt mer føringer på denne. Sånn er det bare.
Gjest Spinell Skrevet 23. april 2010 #18 Skrevet 23. april 2010 Regelen jeg pleier å gå etter, er å gi en gave med omtrent samme verdi som det det koster brudeparet å ha meg som gjest. Denne "regelen" har jeg bare hørt om her på KG. Har aldri tenkt på at bryllupsgaven skal være en betaling for å få å komme inn på festen jeg er invitert til. Vi har gitt mest til nære slektninger eller hvis vi er forlovere, og litt mindre hvis det er venner eller en fjernere slektning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #19 Skrevet 23. april 2010 Regelen jeg pleier å gå etter, er å gi en gave med omtrent samme verdi som det det koster brudeparet å ha meg som gjest. Hvordan vet man hvor mye det koster å ha en som gjest? Ganske frekt å spørre brudeparet..
Michelin Skrevet 24. april 2010 #20 Skrevet 24. april 2010 Jeg har hørt at man som gjest, skal betale for kuverten sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå