Gå til innhold

Å bruke BSU-pengene til annet enn boligformål

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som siste utvei ser jeg meg tvunget til å avslutte BSU-kontoen, og føre pengene over på en høyrentekonto slik at jeg kan bruke litt av dem til å betale en høyst nødvendig utgift. :sukk:

Sett bort fra at jeg taper penger på å avslutte BSU-kontoen, er jeg bekymret for om det kan få andre konsekvenser også..? Vil banken f.eks.kunne bruke dette i mot meg senere, dersom jeg skal søke om boliglån? :unsure: (Jeg har aldri hatt betalingsanmerkninger el. lign.Har hatt BSU-kontoen i mange år.) Noen som vet?

På forhånd takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk på at du må tilbakebetale skattefordelen dersom du bruker den til annet enn bolig.

Skrevet (endret)

Les om reglene rundt BSU her.

Utdag:

" 4.7 Konsekvenser av brudd

Det er ikke anledning til å betale inn mer på BSU-kontoen fra og med det inntektsåret det ble foretatt uttak eller overføring, som førte til at vilkårene ble brutt.

Har skattyteren ikke brukt noen del av innskutte beløp i samsvar med vilkårene for anvendelsen, skal det gis et tillegg i skatt som tilsvarer det samlede skattefradrag som skattyter har fått, jf. sktl. § 16-10 (6). Dette gjelder også for skattefradrag knyttet til sparemidler som fortsatt står inne på kontoen. Derimot skal det ikke gis slikt skattetillegg for godskrevne renter som står på kontoen.

Har skattyter brutt vilkårene, men brukt deler av sparemidlene i samsvar med vilkårene, skal det bare gis tillegg i skatt for den delen av sparemidlene som ikke er brukt i samsvar med vilkårene, herunder innskutte beløp som ikke er tatt ut. Ved beregningen av tillegget i skatt anses beløp som er brukt til erverv av ny fast bolig først å komme fra innbetalt sparebeløp, deretter akkumulerte renter påløpt til og med det året skattyteren fylte 33 år.

Eksempel

En skattyter har en sparekonto med innestående kr 130 000, hvorav kr 100 000 i innbetalte sparemidler og kr 30 000 er renter påløpt før fylte 33 år. Skattyteren tar ut kr 80 000 og bruker kr 65 000 til erverv av ny bolig innen utløpet av uttaksåret, mens resten av uttaket, kr 15 000, brukes til kjøp av innbo. Det står kr 50 000 igjen på kontoen.

Fordi ikke hele uttaket er brukt til bolig, er vilkårene brutt. Skattyteren skal ha et tillegg i skatt. Han har brukt kr 65 000 etter vilkårene. Av det totalt innbetalte sparebeløp, vil det da være kr 100 000 – kr 65 000 = kr 35 000 som ikke er benyttet etter vilkårene. Tillegget i skatt blir da 20 % av kr 35 000 lik kr 7 000."

Endret av Nalla
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men kan banken bruke en slik hendelse (at bsu-kontoen avsluttes og pengene ikke blir brukt til boliformål)til å nekte meg lån i framtiden? Vil jeg bli ansett som en dårlig kunde fordi jeg har avsluttet kontoen (selv om jeg ikke har betalingsanmerkninger, og har tilstrekkelig egenkapital når jeg søker boliglån)?

Har hørt at banken gir beskjed til andre mulige långivere om at bsu-kontoen ble brutt. Men det virker jo litt underlig hvis man ellers har et godt forhold til banken og rydig og god økonomi?

Skrevet

Nei, det vil jeg ikke tro.

Skrevet

Tror nok heller ikke at du vil bli "straffet" i ettertid. Evt. om spørsmålet kommer opp så er det jo bare å forklare at du trengte pengene (og til hva om du ønsker å meddele dem det).

Du er jo allerede blitt straffet for kontraktbruddet ved å måtte betale tilleggsskatt. Tror de fleste banker vil se på deg som fornuftig hvis du f.eks bruker BSU-penger istedet for å ta opp et forbrukslån f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...