Gå til innhold

veninne som stadig rakker ned på andre

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veninne som jeg er med så å si hver dag på skolen. Problemet er bare at hun er utrolig fæl til å baksnakke og rakke ned på andre. Hun kommenterer alt fra utseende, klær, oppførsel, personlighet. Det kan være personer i klassen eller tilfeldige forbipasserende ute. Hun sier aldri noe til selve personene, det er til meg hun forteller det. Jeg føler også hun rakker ned på meg flere ganger, men jeg vet ikke om jeg missforstår henne. Hun har også kommet med frekke kommentarer til meg om kjæresten min.

Jeg begynner å bli utrolig lei og irritert over drittslengingen.

Hvis jeg er uenig i kommentaren hennes pleier jeg som regel å si henne imot (noen ganger ignorerer jeg det bare og lar henne si det hun ville si uten å kommentere noe på det). Det er vanskeligere når jeg faktisk er enig i det hun sier. Hvis hun kommenterer at noen sine sko er stygge, kan jeg faktisk være enig i at de er stygge men jeg synes ikke det betyr noe. Da har jeg vanskelig for å si "nei, jeg synes ikke skoene var stygge". Hvordan kan jeg takle den situasjonen når hun sier noe stygt om noen og jeg er enig?

Jeg har prøvd å hinte til henne om at hun slenger mye drit, men uten nytte, hun forsto hvor jeg ville og blåste det bare bort og mente hun ikke slenger for mye dritt.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok kutta henne ut. Folk som snakker dritt om andre når de er sammen med deg har en tendens til å snakke dritt om deg når de er sammen med andre, og jeg gidder ikke å omgå folk som baksnakker meg.

Skrevet

Når hun kommenterer noen stygge sko som du også synes er stygge, så kan du jo si noe sånt som; "spiller det noe rolle da?" eller "folk har forskjellig smak, heldigvis".

Ellers så ville jeg vært redd for at denne venninnen også snakket stygt om meg når jeg ikke var der.

Håper du virkelig sier i fra til henne når hun snakker stygt om kjæresten din, eller venner av deg!

Skrevet

Når hun kommenterer noen stygge sko som du også synes er stygge, så kan du jo si noe sånt som; "spiller det noe rolle da?" eller "folk har forskjellig smak, heldigvis".

Ellers så ville jeg vært redd for at denne venninnen også snakket stygt om meg når jeg ikke var der.

Håper du virkelig sier i fra til henne når hun snakker stygt om kjæresten din, eller venner av deg!

Tusen takk for tilbakemeldinger fra dere alle :biggrin:

Så god ide å si det som du skrev ovenfor, det kommer jeg garantert til å bruke! Et annet fint utsagn kom fra bestevenninnen min: "noen ganger tenker jeg OI hun hadde spesielle kler, men da må jeg bare le og smile for meg selv og tenke at det er virkelig bra for henne at hun tørr å kle seg akkuratt slik hun vil!". Jeg er en person som bryr meg lite om hva andre synes om klærne mine og om de synes jeg er rar for noe jeg gjør, men slik er ikke venninnen min(hun som baksnakker, ikke bestevenninnen min). Jeg har flere ganger merket at det er noe hun vil gjøre (eller kle seg i) men ikke tørr å gjøre pga. hva andre skal tenke. Egentlig tror jeg all baksnakkinga bunner i usikkerhet hos henne, desverre. :(

Når hun har sagt noe om kjæresten min eller venner som jeg har vært uenig i har jeg selfølgeli sagt at det er jeg absolutt ikke enig i! Jeg har forsvart kjæresten og venner flere ganger. Når jeg er enig i det som blir sagt (nå er det ikke snakk om stygge klær, men feks. personligheten) har jeg sagt at jeg er litt enig i det men fremdeles prøvd å forsvare personen og så pleier jeg å si "men hvis du synes det så bør du ta det opp med den personen det gjelder"

Og når det gjelder å kutte henne ut, det kommer nok til å skje naturlig når vi begge flytter til hvert vårt sted til høsten. Jeg vil fremdeles ha litt kontakt med henne (hun har jo gode sider også), men ikke slik det er nå. Tror dette er bedre enn å bare kutte henne ut helt nå, siden vi går i samme klasse og derfor ser hverandre nesten hver dag.

Skrevet

Gjør som Jade sa. Hvis ikke hun skjerper seg, så ville jeg faktisk bedt henne holde opp. Jeg hadde en venninne akkurat som den du beskriver, og jeg sa det faktisk rett til henne, at jeg ikke synes det er greit at hun snakker sånn om folk. Av og til er det den eneste løsningen.

Skrevet

Kan det være at venninnen til ts sliter med selvfølelsen? Jeg kjenner godt til den typen personer som rakker ned på andre for å hevde seg selv.

Uansett, så synes jeg svaret til Jade var veldig bra. Spør henne om det betyr noe?

Eller så kan du late som om du ikke la merke til det hun kommenterer.

Skrevet

Kan det være at venninnen til ts sliter med selvfølelsen? Jeg kjenner godt til den typen personer som rakker ned på andre for å hevde seg selv.

Uansett, så synes jeg svaret til Jade var veldig bra. Spør henne om det betyr noe?

Ja jeg er ganske sikker på at det er selvfølelsen hennes som er grunnen. Jeg vet veldig godt at hun har det vanskelig.. Synd at hun sliter, jeg prøver å støtte og stille opp for henne så godt jeg kan. Men det er synd at dette skal gå ut over oss andre med tåpelig baksnakking og å rakke ned på. Det er vanskelig for meg når hun rakker ned på meg, som regel klarer jeg heldigvis tenke at jeg ikke skal ta det til meg men en del ting har jo gått inn på meg. Og så synes jeg det er en ubehagelig situasjon å være i når hun sier ting om andre.

Skrevet

Ja jeg er ganske sikker på at det er selvfølelsen hennes som er grunnen. Jeg vet veldig godt at hun har det vanskelig.. Synd at hun sliter, jeg prøver å støtte og stille opp for henne så godt jeg kan. Men det er synd at dette skal gå ut over oss andre med tåpelig baksnakking og å rakke ned på. Det er vanskelig for meg når hun rakker ned på meg, som regel klarer jeg heldigvis tenke at jeg ikke skal ta det til meg men en del ting har jo gått inn på meg. Og så synes jeg det er en ubehagelig situasjon å være i når hun sier ting om andre. Forhåpentligvis blir dette bedre nå som jeg har fått gode råd om ting jeg kan si :D

Skrevet

ops, den siste der ble vist postet en gang før jeg hadde skrevet den helt ferdig :tongue:

Skrevet

Ja jeg er ganske sikker på at det er selvfølelsen hennes som er grunnen. Jeg vet veldig godt at hun har det vanskelig.. Synd at hun sliter, jeg prøver å støtte og stille opp for henne så godt jeg kan. Men det er synd at dette skal gå ut over oss andre med tåpelig baksnakking og å rakke ned på. Det er vanskelig for meg når hun rakker ned på meg, som regel klarer jeg heldigvis tenke at jeg ikke skal ta det til meg men en del ting har jo gått inn på meg. Og så synes jeg det er en ubehagelig situasjon å være i når hun sier ting om andre.

Hun må forstå at å rakke ned på andre for å hevde seg selv ikke hjelper henne. Ikke i lengden iallfall. Det kommer bare til å gjøre alt verre for henne. Kanskje tror hun at hun føler seg bedre, men tro meg den følelsen er kortvarig, og så føler hun seg verre igjen senere. Det skjer imidlertid i aller høyeste grad når hun er alene.

Selvfølgelig er det synd at hun sliter, men du skal ikke akseptere at det går ut over deg. Gi henne klar beskjed om at du ikke godtar at hun sier stygge ting til deg. Neste gang hun gjør det så kan du spørre henne rett ut om du sier stygge ting til henne. Svarer hun "nei" så kan du spørre "hvorfor sier du stygge ting til meg da?"

Skjønner veldig godt at det er ubehagelig å være med henne når hun sier ting om andre. En dømmes jo ut i fra de man er med. Men har ingen andre råd å komme med enn de du alt har fått.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hun må forstå at å rakke ned på andre for å hevde seg selv ikke hjelper henne. Ikke i lengden iallfall. Det kommer bare til å gjøre alt verre for henne. Kanskje tror hun at hun føler seg bedre, men tro meg den følelsen er kortvarig, og så føler hun seg verre igjen senere. Det skjer imidlertid i aller høyeste grad når hun er alene.

Selvfølgelig er det synd at hun sliter, men du skal ikke akseptere at det går ut over deg. Gi henne klar beskjed om at du ikke godtar at hun sier stygge ting til deg. Neste gang hun gjør det så kan du spørre henne rett ut om du sier stygge ting til henne. Svarer hun "nei" så kan du spørre "hvorfor sier du stygge ting til meg da?"

Skjønner veldig godt at det er ubehagelig å være med henne når hun sier ting om andre. En dømmes jo ut i fra de man er med. Men har ingen andre råd å komme med enn de du alt har fått.

Har prøvd å opp med henne at jeg synes hun har sagt stygge ting til meg, men hun har bare sagt at hun ikke mente det slik, at jeg har missforstått henne eller at det er meg som har lett for å overreagere og tolke feil. Kan godt hende at det er jeg som missforstår.. Men jeg tror egentlig hun har litt vanskelig for å innrømme slikt. Jeg har et eksempel som vell kan passe litt inn her: Vi snakker med en gutt i klassen, hun tuller med en av mine "feil" (som da ikke er en stor feil, mer noe jeg kan le av) og jeg ler med og sier noe som "haha men det gjelder da oss begge to" fordi dette er en "feil" vi begge har. Da brånekter hun og mener at hun aldri har gjort den feilen, i tilegg til å drite meg ut og fremstille meg som teit. Senere, i fylla, innrømmer hun til meg at hun er fullt klar over at hun har den feilen, men hun er flau over det og vil ikke innrømme det.

Men hvertfall, neste gang skal jeg si ifra der og da og kanskje jeg bør gi beskjed enda tydeligere. Håper dette hjelper :)

Ellers så er jeg litt bekymret for om vi skulle bli "uvenner". Jeg og venninnen min er blitt "uvenner" med ei annen, som det nå går rykter om pga eksen og noe slikt. Venninnen min vet hvordan hun skal få "juicy details" og har et lite "skuespill" der hun later som om hun bryr seg om denne tidligere venninen av oss. Til meg snakker hun selfølgelig masse drit om denne jenta. Når jeg spurte om hun ikke var redd for at den tidligere venninen skulle tolke signalene feil og tro at hun brydde seg om henne og ville bli venner igjen sa hun at det var meningen, det var en del av gamet.

Off jeg beklager hvis jeg skriver mye unødvendig, er bare godt å få ut min frustrasjon ang dette! :sur:

-TS

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg blir så utrolig sliten av sånne negative mennesker som bare har negative kommentarer til alle!

Derfor hadde jeg kutta henne ut ganske kjapt.

Jeg orker ikke omgås folk med negativ energi, dette gjelder både dem som rakker ned på andre, og dem som rakker ned på seg selv, eller de som syter og klager.

Det er greit i små mengder og en gang i blandt, men om det er sterk overvekt på det negative blir jeg som nevnt sliten i hodet mitt.

Men det er noe annet å kunne sitte og snakke om tilfeldige mennesker på cafe, for eksempel:

-Se på han, så fin genser

-Og hun, så rare sko

-Og han, har for trange bukser, haha

-Men han var ganske kjekk

-Og han der var IKKE kjekk

-Jeg liker måten hun der går på

Det tror jeg nemlig er sunt, å bare kunne observere andre.

Skrevet

Har prøvd å opp med henne at jeg synes hun har sagt stygge ting til meg, men hun har bare sagt at hun ikke mente det slik, at jeg har missforstått henne eller at det er meg som har lett for å overreagere og tolke feil. Kan godt hende at det er jeg som missforstår.. Men jeg tror egentlig hun har litt vanskelig for å innrømme slikt. Jeg har et eksempel som vell kan passe litt inn her: Vi snakker med en gutt i klassen, hun tuller med en av mine "feil" (som da ikke er en stor feil, mer noe jeg kan le av) og jeg ler med og sier noe som "haha men det gjelder da oss begge to" fordi dette er en "feil" vi begge har. Da brånekter hun og mener at hun aldri har gjort den feilen, i tilegg til å drite meg ut og fremstille meg som teit. Senere, i fylla, innrømmer hun til meg at hun er fullt klar over at hun har den feilen, men hun er flau over det og vil ikke innrømme det.

Men hvertfall, neste gang skal jeg si ifra der og da og kanskje jeg bør gi beskjed enda tydeligere. Håper dette hjelper :)

Ellers så er jeg litt bekymret for om vi skulle bli "uvenner". Jeg og venninnen min er blitt "uvenner" med ei annen, som det nå går rykter om pga eksen og noe slikt. Venninnen min vet hvordan hun skal få "juicy details" og har et lite "skuespill" der hun later som om hun bryr seg om denne tidligere venninen av oss. Til meg snakker hun selfølgelig masse drit om denne jenta. Når jeg spurte om hun ikke var redd for at den tidligere venninen skulle tolke signalene feil og tro at hun brydde seg om henne og ville bli venner igjen sa hun at det var meningen, det var en del av gamet.

Off jeg beklager hvis jeg skriver mye unødvendig, er bare godt å få ut min frustrasjon ang dette! :sur:

-TS

For det første: Du skriver ikke mye unødvenidig, og det er forståelig at du vil ha ut litt frustrasjon.

Ja, det kan jo være at du misforstår henne. Hvis det er noe som skjer relativt ofte, så burde hun kanskje tenke over hvordan hun ordlegger seg, og ikke minst tonefallet. Kanskje hun prøver å være ironisk, og så virker det bare som om hun mener det.

Mennesker som ikke kan innrømme feil er feige. Samtidig skal man ikke trekke frem andre sine feil, med mindre man vet at denne personen selv kan le av det.

Synes forøvrig bare synd på den tidligere venninnen deres som det nå går rykter om. Det beste du kan gjøre er å ikke bidra til at disse spres, og kanskje si til henne at hun bør være skeptisk til venninnen din. Hadde noen misbrukt min tillit på den måten hade jeg blitt veldig såret.

Hvis hun ikke bedrer seg, så må du nesten ta en vurdering på hvor mye du vil være med henne.

Gjest CookieMonster
Skrevet

Vel, min mor er akkurat som din venninne. Ikke bare snakker hun negativt om andre, men også om meg til min samboer. Ettersom det er ei venninne så ville jeg kutta henne ut.

Skrevet

Etter det første innlegget ditt tenkte jeg at du bare burde holde litt mental avstand, passe på å ikke innlemme henne for mye i livet ditt, ikke fortelle henne noe i fortrolighet osv. Men etter å ha lest om "spillet" hennes mot deres tidligere venninne, får jeg lyst til å advare deg. Dama er jo helt sjuk, hvem vet hva hun kan finne på? Og hva om det går ut over deg neste gang? Slike mennesker skal man være veldig forsiktig med! Tror nok din løsning om å la kontakten naturlig avta til høsten er bra, for et rent brudd med en slik person behøver ikke bli pent.

Lykke til, den er lei den situasjonen du er havnet i. Vær glad du ikke er enda mer involvert med henne!

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig!! Jeg har også annerledes smak, og det er at jeg er dritt lei av at du ikke er hyggelig mot meg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en likedan venninne en gang

Hun baksnakket alle som ikke var tilstede. Også meg når jeg ikke var der.

Hun ble også ganske god i "splitt og hersk" metoden etterhvert.

Finn deg en ny venninne. <3

Skrevet

det er mange måter å være ha negativ energi på, og det virker ikke som om hun ser det selv.

hun gjør ikke noe direkte stygt mot andre, men hun legger merke til de negative tingene ved andre.

spør henne om dette - men ikke rett etter hun har sagt noe negativt.

spør henne om:

- om hun selv har lagt merke til at hun gjerne heller kommer med negative bemerkninger enn positive

- om hun får noe positivt selv ut av å automatisk selv tenke i negative baner enn positive

- om hun tenker på hvordan dette virker på andre

selv har jeg også hatt tendens til å tenke mer "negativt" generelt, og for meg hjelper det å tenke på hvordan min atferd virker på andre, og at det jo faktisk bare utløser mer negativ tenkning.

da får jeg mer motivasjon til å faktisk fokusere positivt - og det hjelper.

i tenårene var det mer akseptert å slenge dritt om små bagateller, men når man blir eldre så sees det som litt umodent og lite aksepterende.

utfordre henne til at neste gang hun har lyst å kommentere(enten høyt eller inni seg selv) negativt, så skal hun heller finne en positiv ting, og at hun skal fortsette med dette.

negative tanker er ikke så lett å snu, og det er viktig å ikke stemple en person som kjip fordi de har kommet inn i et negativt tankemønster.

hun vil nok ikke bli udelt positiv til forslagene dine, men kanksje hun selv egentlig vil forandre seg:)

bare husk at når hun vil ha konkrete eksempler fra deg - så skal du ikke gi deg, for da blir det bare detaljdiskusjon. poenget her er jo at hun har tilvent seg et negativt tankemønster - ikke at hun er kjip eller nødvendigvis mener alt hun sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...