Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 er en fortsatt alenemor selv om en er i lag med barnefaren? i dette tilfellet var vi ikke i lag da barnet ble unnfanget og heller ikke før dette skjedde (barnet var ikke planlagt..), men etterhvert har vi nå altså blitt sammen. barnet er ikke født enda men i følge papirer jeg har sendt til nav så står jeg som aleneforsørger. har de rett på å få vite at vi nå er kjærester selv om vi ikke bor sammen? kan jeg risikere bot/straff dersom jeg ikke sier i fra og det blir oppdaget?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Bor dere sammen eller har tenkt å flytte sammen? Så mener jeg at det er straffbart ja
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 er en fortsatt alenemor selv om en er i lag med barnefaren? i dette tilfellet var vi ikke i lag da barnet ble unnfanget og heller ikke før dette skjedde (barnet var ikke planlagt..), men etterhvert har vi nå altså blitt sammen. barnet er ikke født enda men i følge papirer jeg har sendt til nav så står jeg som aleneforsørger. har de rett på å få vite at vi nå er kjærester selv om vi ikke bor sammen? kan jeg risikere bot/straff dersom jeg ikke sier i fra og det blir oppdaget? Hvis dere ikke bor sammen bryr ikke myndighetene seg om dette. Men i det øyeblikk dere blir samboere vil dere nyte godt av det som kalles "storhusholdning". Da vil du ikke lenger ha de samme rettighetene mht økonomisk støtte, men fram til dere blir samboere (iflg myndighetene kan dere regnes som samboere selv om dere ikke har samme adresse) vil ikke myndighetene bry seg.
liv Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 om dere ikke bor sammen har du aleneforelder rettigheter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 om dere ikke bor sammen har du aleneforelder rettigheter. selv om de er kjærester også? Altså når mor og far til barnet er kjærester men ikke bor sammen, så blir mor regnet som alenemor?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Ja det gjør hun. Jeg har vært sammen med barnefar i 2 og et halvt år uten å bo sammen. Vi skal flytte sammen etter jul for da er vi ferig som studenter begge 2. Vi var ikke sammen eller bodde sammen da barnet ble unfanget (som forøverig ikke var planlagt, skjedde selvom jeg gikk på pilla)og tenkte at vi av økonomiske årsaker skulle fortsette å bo som vi gjorde til vi var ferdig utdannet. Har vært helt åpen med nav om dette og det eneste de sa var at vi ikke kunne oppholde oss for mye sammen. Så han bor hos i helgene og det sa de var greit.
leirbål Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Nav bryr seg om det økonomiske og praktiske i sånne saker. Ikke det følelsesmessige. Så sålenge dere ikke bor sammen med de økonomiske fordeler det har, er du alenemor. Ikke singel alenemor riktignok, men det bryr ikke nav seg om.
Gjest YYKfred Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Hvis dere ikke bor sammen bryr ikke myndighetene seg om dette. Men i det øyeblikk dere blir samboere vil dere nyte godt av det som kalles "storhusholdning". Da vil du ikke lenger ha de samme rettighetene mht økonomisk støtte, men fram til dere blir samboere (iflg myndighetene kan dere regnes som samboere selv om dere ikke har samme adresse) vil ikke myndighetene bry seg. I følge "Klassekampen", får ein besøke av dansk NAV i midt om natta om du er åleine eller med kjæraste. Trass i at ein får lov til å ha kjæraste utan å vera samboar, får ein ikkje lov til å få økonomisk støtte:( Det kan verte nok praktisert her i landet om nokre år... Eg sjølv har kjæraste utan å bu saman og han er veldig forsiktig og ikkje fortelje andre om oss. Håpar Noreg ikkje vert som Danmark...
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #9 Skrevet 8. mai 2013 I følge "Klassekampen", får ein besøke av dansk NAV i midt om natta om du er åleine eller med kjæraste. Trass i at ein får lov til å ha kjæraste utan å vera samboar, får ein ikkje lov til å få økonomisk støtte:( Det kan verte nok praktisert her i landet om nokre år... Eg sjølv har kjæraste utan å bu saman og han er veldig forsiktig og ikkje fortelje andre om oss. Håpar Noreg ikkje vert som Danmark... Nå ga du frepperne her på forumet idéer som de vil sende videre til moderspartiet sitt. Anonym poster: 4fbc0836dce70e52b73cfe3b2839b41e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #10 Skrevet 8. mai 2013 Så lenge mor er i et forhold med barnefar, så er hun ikke aleneforsørger nei. Fra nav sine sider: Hvem kan få overgangsstønad? Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far. Vilkårene er i hovedtrekk:Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.Du og barnet må oppholde dere i Norge.Du må være ugift, skilt eller separert.Du må være alene om omsorgen for barnet.Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Anonym poster: a737d8ef2f767ffe3f9d5244178d8cae
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #11 Skrevet 8. mai 2013 Trykket post litt for fort.. Dette er hentet fra vilkårene om overgangsstønad, men det er samme vilkår for flere stønader. Anonym poster: a737d8ef2f767ffe3f9d5244178d8cae
Gjest LH Skrevet 9. mai 2013 #12 Skrevet 9. mai 2013 Så lenge du er sammen med barnefar, selv uten å bo sammen, så har du ikke rettigheter som aleneforsørger, altså, du kan ikke søke om diverse stønader. Det blir isåfall regnet som svindel. Undersøkt dette selv tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå