Gå til innhold

Tredemølle

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 24 år, som har vært fysisk aktiv i flere år.

Har trent mye spinning, men for ca. 6 mnd. siden våget jeg meg på tredemølla. Merket fort at kondisjonen min ikke var like god som forventet.... Klarer ikke å løpe på mer enn hastighet 7.0, og i max. 10 min. Overvåker noen ganger nabomannen, for å se hva som er normalt å ligge på, og jeg ser til stadighet flere som ligger på 10.0.

Hva er galt med meg?! Tips til hvordan jeg kan få opp kondisjonen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Prøv et nybegynnerprogram innen løping? F. eks denne (siden er visst nede akkurat nå), eller programmet som ligger inne på nettsidene til Løplabbet. Jeg vet ikke hvorfor du blir mer sliten av jogging en spinning, det kan ha mye med det psykiske å gjøre (at du er vant til spinning), eller at du begynner for hardt. Selv føler jeg at jeg holder på å dø av oksygenmangel når jeg jogger, selv om jeg ellers er godt trent, derfor har jeg nå begynt på et nybegynnerprogram (du kan begynne lenger uti programmet hvis du føler de første ukene er for enkle).

Skrevet

7 Km i timen er lite.

Jeg sliter også med kondisen, har igrunn alltid gjort det (er mer en sprinter).

Men når jeg løper på tredemølla må jeg iallefall ha over 8 km for å klare å løpe.

Jeg klarer fint å gå på 6,5 km (jeg er 167 cm høy og ikke lange ben).

Så press deg selv litt med høyere fart, gjerne opp mot 10 km for kortere perioder - så får du nok resultater etterhvert.

Selv klarer jeg nå å løpe 6 km med en snittfart på over 9 km :)

Da klarer du det også!

Skrevet

Husk at det å løpe innebærer en helt annen teknikk, muskelbruk og fordeling av oksygenopptak til arbeidende muskler enn sykling. Det er derfor det har liten hensikt å teste Hushovd på tredemølle, ei heller Haile G. på sykkel uten at de bruker lang tid på å venne seg til å yte maks på de uvante apparatene. Oksygenopptak i underekstremitetene (beina) er ganske så forskjellig ved sykling kontra løping, og bruken av armer og overkropp er ulik i de to aktivitetene.

Du må bli vant til å løpe på mølle, og finne din teknikk. Om det betyr lavere fart en periode, så skal du bry deg knuff om det. Ei heller hva sidemannen gjør. For alt du vet så kan han være topptrent og løper på mølla bare for rekreasjon imellom slagene. Det vikigste er at du trives med aktivitetene, og at du føler at du får et vsst utbytte over tid. Hva andre gjør og hvor fort de løper/tungt de sykler har null betydning for deg og din kropp :)

Skrevet

Prøv et nybegynnerprogram innen løping? F. eks denne (siden er visst nede akkurat nå), eller programmet som ligger inne på nettsidene til Løplabbet. Jeg vet ikke hvorfor du blir mer sliten av jogging en spinning, det kan ha mye med det psykiske å gjøre (at du er vant til spinning), eller at du begynner for hardt. Selv føler jeg at jeg holder på å dø av oksygenmangel når jeg jogger, selv om jeg ellers er godt trent, derfor har jeg nå begynt på et nybegynnerprogram (du kan begynne lenger uti programmet hvis du føler de første ukene er for enkle).

Det nybegynnerprogrammet der har jeg løpt etter i snart fire uker(og er nå utrolig nervøs fordi siden er nede, for min del ville det vært krise om jeg ikke hadde det programmet). Jeg var helt utrent, så jeg startet på uke 1, men jeg tror at dersom du har trent en del fra før gjerne kan hoppe over noen uker. Nå synes jeg det er gøy å løpe nettopp fordi jeg klarer programmet og ser fremgangen. Og det som er motiverende for meg er at når man er ferdig med de første 12 ukene kan man fortsette 12 uker til og etterhvert få til å jogge i 60 minutter! :) Det er drømmen for min del. Anbefaler altså dette programmet veldig!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm, det hørtes rart ut; i hvert fall hvis du til vanlig er godt trent. Jeg har løpt 5-6 dager i uken i snart et halvt år nå, og ligger i gjennomsnitt på i underkant av 12 km/t når jeg løper (1 time). 10 ligger jeg på dersom jeg har en "dårlig dag". Men kanskje den jeg løper på er annerledes? 7 er vanlig gåfart, så syntes dette hørtes veldig rart ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det nybegynnerprogrammet der har jeg løpt etter i snart fire uker(og er nå utrolig nervøs fordi siden er nede, for min del ville det vært krise om jeg ikke hadde det programmet). Jeg var helt utrent, så jeg startet på uke 1, men jeg tror at dersom du har trent en del fra før gjerne kan hoppe over noen uker. Nå synes jeg det er gøy å løpe nettopp fordi jeg klarer programmet og ser fremgangen. Og det som er motiverende for meg er at når man er ferdig med de første 12 ukene kan man fortsette 12 uker til og etterhvert få til å jogge i 60 minutter! :) Det er drømmen for min del. Anbefaler altså dette programmet veldig!

Dette ble jeg glad av å lese! :) har lagret dette programmet i word på pcn nå, og har bestemt meg for å følge dette programmet! håper bare jeg ikke gir opp!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette ble jeg glad av å lese! :) har lagret dette programmet i word på pcn nå, og har bestemt meg for å følge dette programmet! håper bare jeg ikke gir opp!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skrevet

Er det noen som har fått internettsiden jeg henviste til i tidligere innlegg til å funke? Jeg har ikke fått den til å funke, og er litt desperat. Noen som får den til å funke og som kanskje kan sende meg en pm og kanskje sende den på mail? Jeg trenger virkelig joggeprogrammet, det funket så fint!

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har hatt motsatt problem av deg, har bare trent på tredemølla, ikke syklet noe særlig. Jeg begynte i dårlig form, ble sliten etter 10 min på 7-8 km/t. Men nå kan jeg løpe 60-70 min i 8-9 km/t. Da jeg skulle prøve meg på sykling en dag fikk jeg meg litt av en overraskelse. Jeg ble veldig fort sliten! Trodde jeg var greit trent. MEN, etter å ha syklet jevnlig i et par uker så var det ikke lenger noe problem. Så det virker som du må venne deg til det, jeg klarte ikke løpe i 12 km/t, men nå løper jeg det på intervalltrening. Men dette kommer også litt an på høyden din. Jeg er ganske kort i beina og spurter i 12 km/t, imens menn med lange bein kan jogge i samme hurtighet. Så ikke sammenlikne deg med andre :) Selvom det selvfølgelig er lett å gjøre det!

Lykke til :)

Endret av Dyregod
Gjest Coarvi
Skrevet

Er det noen som har fått internettsiden jeg henviste til i tidligere innlegg til å funke? Jeg har ikke fått den til å funke, og er litt desperat. Noen som får den til å funke og som kanskje kan sende meg en pm og kanskje sende den på mail? Jeg trenger virkelig joggeprogrammet, det funket så fint!

Jeg lurer også på dette, begynner nesten å bli stressa nå! Rakk bare å skrive ned programmet for en uke, og vil gjerne fortsette utover denne ene uka nå... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...