Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, synes det hadde vært interessant å høre hvordan religionen påvirker folk her inne i hverdagen? Legger du om din livsstil? Gjør den deg lykkelig? Endrer den hvordan du behandler folk rundt deg?

Jeg leser masse diskusjoner om folks forskjellige overbevisning her inne, men lurer altså på hvordan disse overbevisningene påvirker dere som mennesker :)

Og for all del, ateister får også lov til å svare ;) Hvordan blir du som menneske av å tro at det ikke finnes noe større enn deg selv og det fysiske livet du lever her og nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var religiøs så påvirket det meg ikke noe. Så jeg sluttet og være religiøs

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det gir meg trygghet, glede og håp om at det finnes noe bedre! Jeg får styrke til å gjennomføre ting jeg ikke trodde var mulig, og jeg ser andre som får ny giv i livet etter at de finner Gud. Er kristen jeg da som du kanskje skjønner :)

Jeg har alltid noen å vende meg til, som jeg kan snakke med og som jeg alltid kan stole på. Jeg synes også at mange viktige verdier i livet, familieverdier og de Ti Bud f.eks., gir meg stødige og viktige retningslinjer for hvordan jeg skal leve livet mitt. Da jeg begynte å ta religionen og troen min på alvor, ble jeg kvitt mye tvil, jeg ervervet større tillit til meg selv og det jeg står for, og livet mitt har snudd seg fra usikkerhet og tvil, til et liv hvor jeg ikke kan ønsker meg mer og hvor det er troen som får lov å prege livet mitt.

For meg er det grunnlaget i det livet jeg lever, og jeg ser ingen grunner til at jeg ikke skal tro. Jeg tjener masse på det, og taper ingenting! :briller:

Til dere som ikke tror: Hva mener dere at vi som tror taper på det?

Gjest Trajan
Skrevet

Til dere som ikke tror: Hva mener dere at vi som tror taper på det?

Ingenting om dere tror fint for dere. Jeg ser ingen skade i det. Så lenge dere ikke prøver og tvinge meg til og tro hva dere tror.

Så jeg tror ikke dere taper noe på det

Skrevet

Dette var det verre å svare på enn jeg først trodde...

Jeg mener i alle fall bestemt at det påvirker mitt syn på andre mennesker, og hvordan jeg behandler dem. (i det virkelige liv altså) Jeg erkjenner at jeg er "slemmere" her inne på forumet, av den grunn at jeg ikke ser på det som helt reellt, og da klemmer litt ekstra til i adjektivene.

Jeg observerer menneskene på en helt annen måte, og liker ikke de lunkne og halvhjertede.

Jeg har istedenfor STOR respekt for de som har tatt et valg, og bevisst sagt enten ja eller nei, nærmest uavhengig av hva valget er?

Skrevet (endret)

Nå tror jo jeg på et åndelig liv senere, uten å bekjenne meg helt til en tro. Men den troen jeg har gir meg mye glede. Jeg ser tydeligere de guddommelige gode dydene i meg selv og andre. Jeg tror dette fysiske liv er et slags treningssenter for sjelen, og verdsetter derfor disiplin og det å skille mellom mitt instinkt, dyriske egenskaper om jeg kan si det sånn, og den andre veien som jeg kan velge hvor jeg utvikler meg maksimalt, prøver å gjøre mitt beste hver dag og avstår fra noen fysiske "goder"- jeg prøver å velge bevisst å ikke alltid følge impuls men fokusere på det beste for enheten. Jeg ønsker å bli flinkere til å inkludere meditasjon og bønn i livet mitt. Jeg ønsker å studere skriftene til mange av verdensreligionene for å utvikle innsikt og indre drøfting.

Livssynet mitt påvirker meg helt klart i hverdagen.

Endret av Bintou

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...