Gå til innhold

Treningsskravling

Klips

Anbefalte innlegg

Kanskje det, du. Nå har jeg helt mark i kroppen etter å ha sittet i møter hele dagen, sittet i taxi, sittet på flyplass, sittet på fly (forsinket pga hangglider? på Gardermoen), og sittet i bil. Må bare stå litt før jeg kan legge meg. Kanskje litt tåhev :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aiai, det ble mange dager med alt annet enn trening, alt for mye fest. Kom så langt som til å ta på løpetights i går, før forsøket ble avbrutt av et barn som ville snekre og et som ville på sykkeltur. Nå skal det bli deilig å riste av seg bakfylla og leve kjernesunt, løpe i solen og legge seg tidlig.

:)

God ny uke, alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, altså Cumulus, lag deg en treningsdagbok her inne, og så skravler du med *Enigma*, madam_mim og, hva heter de andre vekt-damene, Prudence, Kongulo, Sporty shorty, Chan? som jeg kommer på i farten. De hadde sin egen styrketråd her i gamle dager, men den er visst dødd ut. De kan i hvert fall mye mer enn meg og gir masse tips.

Jeg startet med et program fra PT, og så endret jeg vekter og repetisjoner etter hvert sånn ca. i takt med det som foreslås i RYP (https://www.tn.no/ryp).

Å lese om trening på nett gir massevis av motivasjon syns jeg, samt at jeg føler meg tryggere på at jeg gjør noe som faktisk har effekt når jeg kan litt mer om ting.

Men skrytet får du trekke tilbake, ble bare to treninger forrige uke, etter det bare festet jeg :ler:

Men akkurat nok til at jeg rundet 100 løpte kilometer for 2011.

Denne uken er betraktelig roligere, det blir løpings man/ons/fre tenker jeg, så får vi se om det blir noe utover det.

Mandag: 5 km rolig, ute, meldt :sol:

Onsdag: 8 km rolig, ute, meldt :sol:

Fredag: 5 km rolig + 2 km måltempo (12 km/t) - denne gjennomførte jeg jo ved en feil for en stund siden, så det vet jeg går, men går det ute? Klarer jeg holde farten der? Det er jo det som gjelder. Meldt :sol:

(Totalt 20 km, ikke akkurat mengdetrening)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg lager meg en dagbok, ja. Problemet mitt er at det alltid kommer noe i veien for de faste treningsdagene. Plutselig skal mannen ut og treffe en gammel studievenninne han ikke har sett på 20 år, som bor i Rio. Idag er jeg slapp etter to dager med omgangssyke. Osv, osv.. Men jeg er veldig motivert altså, så jeg har tro på at jeg skal komme skikkelig igang. En gang...

God løping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan det er. Denne hverdagen kan komme i veien for de beste intensjoner.

I serien Klips leser om trening i stedet for å jobbe kom jeg over denne:

http://iform.nu/test-deg-selv/test-trening/test-beregn-intervalltider

Syntes det var artig, men stusser over resultatet, hvis jeg legger inn at jeg bruker 29 minutter på 5 km (tilsvarer da 10 km/t) skal jeg løpe intervaller på noe som ser ut til å tilsvare 10,3 - 10,4 km/t?

Er det optimalt med så liten økning? Trodde man skulle dra til skikkelig på intervallene. Jeg løper i hvert fall mine fortere enn det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka for intervallar springer du? Eg fikk at eg skal springa mine 400 på ca. 14 km/t, og det stemmer jo sånn nesten...i alle fall no etter å ha trent ei stund! Hadde ikkje sjangs for to mnd siden. :gjeiper:

Nei du Klips, du er nok alt for veltrent for iform.nu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: nei, langt i fra, men jeg fikk 10,3, og det er jo knapt noen ting. Bare bittelitt fortere enn vanlig løping.

Jeg må taste inn at jeg bruker 22 - 23 minutter på 5 km for å få 14 kmt/t på 400 m. Og så fort løper jeg ikke.

(Ennå ;) )

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Cumulus forresten! Bli med på vektpreiket! :)

Tråden Klips snakker om heiter Muscle women, den finst i både ny og gammal versjon, men dei fleste som var der har slutta på KG (?, så den ligger brak no). Men noen av oss er fortsatt her og preiker om manualar og reps og støle gluteusar, for det meste i treningsdagbøkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må komme meg på det kjøret igjen. Men nå er det vår og sol og fristende ute. I går fant jeg ut at jeg kan "oppdage" Fornebuområdet på denne måten. Vi har vært der mye fordi de har så fine lekeområder for barna, men jeg har så dårlig stedsans at jeg aldri helt har fått med meg hvordan alt henger sammen. Nå kan jeg jogge rundt og se meg omkring, og sjekke på RunKeeper etterpå hvor jeg har vært :ler:

Gleder meg til neste tur, blir vel i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å gå på veggen av å sitte stille på jobb, får sånn ubehagelig rastløshet noen ganger (mest om kvelden), gjør helt vondt i musklene. Så da stakk jeg ut i solen og fikk gjort unna bursdagspresang til mannen. 6 kilometer rask tur i sol & uteluft (kan vel ikke kalles frisk luft i indre Oslo?) + innkjøp på rett over en time. Nå: blid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det helt umulig å holde pulsen lav på den rolige åttekilometern, så jeg ga opp hele pulsen. Prøvde å løpe rolig og makelig, men helt så langsomt som lavpulsløpene på mølle får jeg ikke til ute. Men fint og koselig var det.

Gikk den siste kilometeren, for den er bratt oppoverbakke. Så alt i alt har jeg tilbakelagt 15 kilometer i dag.

Styrke og tøying derimot faller visst helt ut for tiden. Og jeg som snart skal møte muskelberter herfra :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det høyst sannsynlig ingen trening, dermed kan jeg like gjerne

oppsummere første kvartal 2011:

:trene: Antall treninger: 42 (målet var 12 uker x 3 = 36)

:trene: Total treningstid: 43t34min (målet var 90 dager x 25 min = 37t30min)

:trene: 6 langrenn, 4 utejogg (2 tur) = 10 friskustrening (mål: 1 stk annenhver uke = 6 stk)

:trene: 5 km: denne tester jeg først når det kommer naturlig i løpeprogrammet mitt om noen uker (mål 25 min)

:trene: Chins: klarer kanskje 4-3-3 på en god dag, men mulig jeg gjør det feil (mål: 4-4-4)

:trene: spagaten = nei

Dessuten har jeg løpt: jan 10,15 km + feb 37,76 km + mar 67,69 km = 115,6 km

Men trent for lite yoga og styrke

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye mål:

Q2 (april-juni 2011)

:trene: Få tatt en makspulstest

:trene: Kjøpe nye løpesko

:trene: Løpe 2-3 g/uke, styrke 2 g/uke, yoga 1-2 g/uke (hvordan skal det gå opp? :klo: )

:trene: Antall treninger: 13 uker x 3 = 39

:trene: Total treningstid: 91 dager x 25 min 2275

:trene: Antall kilometer løpt: 15 per uke = 195 (65 per mnd)

:trene: 1 stk friskustrening annenhver uke = 7 stk (skogsløp, sykkel, fjelltur)

:trene: 5 km: mål 25 min (fortsatt)

:trene: Chins: 4-4-4 (lar denne stå)

:trene: spagaten

Ingen spesifikke styrkemål foreløpig siden jeg er litt ute av gamet.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, en liten logisk brist mellom punkt 3 og 4..? :gjeiper:

En ting jeg lurer på: Når du trener et spesifikt program med vekter, har du da med deg programmet nedskrevet, eventuelt på mobil/pc? Jeg har akkurat bestilt iPad 2, og det virker jo genialt å ha den med seg. Jeg kommer jo ikke til å huske programmet i starten hvertfall. Sorry teite spørsmål på detaljnivå, men altså, når jeg skal bevege meg inn i guttekroken vil jeg ikke skille meg mer ut enn nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk brist, ja. Prøver å ikke ha som mål å trene så mye mer enn tre per uke, for det blir fort mer stress enn moro og all hjemmelogistikk handler plutselig om at mor skal få trent. Men hvordan skal jeg da få til alt jeg vil? Må kjøre doble økter evt.

Litt mer enn 3 blir det fort i praksis. 3,5 per uke så langt i år.

Jeg har med nedskrevet program, ja. På papir. Så kan jeg fylle i hva jeg løfter hver uke. Selv om man husker det etter hvert hvis man følger det jevnlig, så er det plutselig glemt igjen hvis det blir et avbrekk.

Mange med treningsdagbok i guttekroken.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus: Det er en stor fordel å ha med programmet nedskrevet, da det gjerne er vanskelig å huske programmet i begynnelsen, det har faktisk litt å si hvilken rekkefølge du gjør øvelsene i, og fordi du egentlig bør bytte program jevnlig.

Også smart å ha en treningsdagbok slik at du får en progresjon, du skal jo helst legge på slik at du løfter tyngre og tyngre vekter. Å huske hva du løftet og hvor mange reps du klarer er vanskelig i hodet. Har du det skrevet ned har du også motivasjon av å se framgangen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemte meg for å ta en økt fra 100 pushups app'en i kveld, siden jeg ikke har trent noe styrke på mange uker :sjenert:

I dag mente den at jeg skulle ta en test: "How many good form pushups" kunne jeg klare? Svaret var i dag 22.

Var det ikke 13 da jeg lastet ned den app'en for et år siden?

Godt jobba, i og med at jeg har brukt den sikkert ... 10 ganger på det året :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, ganske imponerende å lese Klips!

Nå fikk jeg lyst til å ta løpingen min seriøst igjen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Konseptet løping tiltaler meg estetisk (selv om jeg ikke løper pent selv, sikkert), og når man har det slik er det nesten ekstra vakkert med sånt vær som i dag, grått med tåke og yr i luften.

Ble en underlig miks av en økt, da jeg måtte ha med barna på den første kilometeren :ler: . Deretter 4 km rolig, jogging og 2 km der jeg skulle holde måltempo (12 km/t) noe som forsåvidt gikk (utenom da jeg møtte en liten oppoverbakke :sjenert: ) bortsett fra at det var vanskelig å treffe på hastigheten sånn ute i det fri, med litt lægg på gps-målingen. Litt opp og ned mellom 11 og 13 km/t ser jeg i etterkant, på det meste visstnok oppe i 15 km/t :sjokk:

Til slutt lett jogg opp den bratte bakken hjem (1km).

Denne typen trening (ute i friskt vær med litt tøff løping) er noe av det som kjennes aller diggest ut etterpå :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu om jeg ikke fulgte opp med å sykle en del kilometer med datter også, for å få delt ut loppemarkedlapper i noen gater som ligger et godt stykke herfra, for en syvåring på sykkel i hvert fall. Men hun vil jo alltid sånne ting. Herlig å ha litt større barn.

Nå har mor overdoset på frisk luft og en bedre middag, tatt en liten pils og venter på at barna skal kunne legges så jeg kan se Mad Men :sjarmor:

Forøvrig har jeg vasket vinduer i dag også. Fire runder til med vaskemaskin nå, så begynner det å likne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...