Violet Hill Skrevet 16. mars 2011 #541 Del Skrevet 16. mars 2011 Veldig bra! Jeg synes jeg havner på moderate uansett hvor god formen er jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #542 Del Skrevet 16. mars 2011 For ein digg test. Og flott resultat, nesten elite-ligging på golvet Ja skryt mens du kan, snart skal eg ta deg igjen med sjumilsjoggesko! Ja, jeg er nesten på elitenivå i avslapping. Kan komme langt med det, Northug sa jo på Skavlan at han fikk høre som ung at eliteutøvere måtte sove så mye, og dermed fant ut at det var jo midt i blinken for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #543 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Da har jeg vel lest ca alle artiklene på http://www.loplabbet.no/trening-for-lopere Jeg har lært at rolige langturer kan være helt fra 20-30 minutter, men at intensiteten bør ligge under 75% (dvs. 140 bpm for min del), og hvor innmari mye god effekt man får av dette. At man skal orke alle intervallene sine med samme intensitet (ikke gå for hardt ut) og at puls bør synke til rolig i løpet av to minutters pause. At perioder med tøff intervalltrening bør etterfølges av perioder med rolig trening. Og at man retter seg mer opp i hoftene hvis man drar armene lenger frem&opp når man løper (akkurat samme som vi lærte på skikurs). Og å ta tåhev til krampa tar meg. To runder. Klar som et egg for dagens løpeøkt, håper bare det holder seg til jeg faktisk får sjansen til å gjennomføre den. Endret 16. mars 2011 av Klips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #544 Del Skrevet 16. mars 2011 http://www.loplabbet.no/hva-er-makspuls Hvordan måle maksimal hjertefrekvens? Det enkleste er om du har, eller får lånt deg en pulsklokke. Den gammeldagse metoden ved å telle pulsslag i 15 sekunder og gange det med fire blir litt halvveis. 1. Ta på pulsklokken, løp en rolig og kontrollert oppvarming på 15-20 minutter. Det er viktig at oppvarmingen blir rolig nok og at du ikke kommer over melkesyreterskelen og får syre som ødelegger for testen. 2. Finn en bakke som ikke er brattere enn at du kan løpe den normalt. Det er mange forskjellige måter å gjøre dette på, og jeg for min del synes at to drag på 3-4 minutter med 1-2 minutter pause imellom er en fin fremgangsmåte. Det første draget bør være hardt, men kontrollert. 3. Det andre draget starter du kontrollert og avslutter med en spurt siste halvdelen slik at du får presset deg maksimalt. Når du får summet deg er det bare å gå inn på pulsklokken og lese av den høyeste registrerte hjertefrekvensen. Slik har du enkelt testet og funnet makspulsen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #545 Del Skrevet 16. mars 2011 Juhu! Dagens program var 5 km rolig tempo ( dvs 7,3 km/t for meg for å holde puls under 80%) + 2 km måltempo (som jeg ambisiøst nok har bestemt til 12 km/t. Var ganske skeptisk til om jeg ville holde da altså ti minutter i 12 km/t, men det gikk! Kjennes veldig fort ut med mine veldig korte ben, men sammen med litt pain er det jo også litt morsomt med fart. Såååå fornøyd med meg selv etterpå Og så fornøyd med at begge sjefer plutselig var borte og jeg tok mot til meg og stakk av fra jobb alt for tidlig slik at økten overhodet kunne gjennomføres før henting av barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #546 Del Skrevet 17. mars 2011 Gleder meg sånn til neste løpetur. Lyst til å løpe NÅ! Sjukt, ass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #547 Del Skrevet 17. mars 2011 Men i alle dager - jeg har hoppet over to uker i programmet! Skulle ikke hatt den økten før om to uker, jeg. Da går vi tilbake, så programmet varer lengst mulig (nå som det ikke er noe mål med det likevel) og 4 km rolig tempo passer mye bedre på fredag enn 7, siden det er meldt regn. Bla bla bla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 17. mars 2011 #548 Del Skrevet 17. mars 2011 Ooh, løpelyst har jeg også for tiden. Det er ikke isfrie fortau i den delen av byen som jeg bor i - så å løpe blir rett og slett helseskadelig! Og mølleløping er det verste jeg vet. Nå MÅ det bli vår snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madam_mim Skrevet 17. mars 2011 #549 Del Skrevet 17. mars 2011 Hihi Høres flott ut spør du meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #550 Del Skrevet 21. mars 2011 Yei, i går hadde vi med barna i slalombakken for første gang, og de digget det. Gledelig overraskelse at de fint kan stå i like tøffe bakker som jeg foretrekker (det vil si: ikke særlig tøffe kosebakker), og ikke bare i barnebakken. Femåringen hadde vi i bånd, da, han ville jo bare satt utfor. "Full fart!" ropte han, og hang foran i selen sin. Ah, større barn er herlig å ha. Man kan faktisk gjøre morsomme ting med dem Nå har jeg glemt den lille treningsplanleggingsboken min, så da får jeg planlegge her: Mandag 21: Løp 14: 5 km PT. Øk tempoet hver km. Løp siste km i høyt tempo. Hmm, kjørte fra 9 - 11 km/t sist, klarer jeg 10 - 12 denne gang kanskje? Eller best å ta bare liten økning 9,5 - 11,5. Deretter burde jeg virkelig løfte litt vekter, for det er en evighet siden. Onsdag 23: Løp 15: 4 x 1 km IT. Hold et jevnt tempo. 2 min ml. intervallene. + vekter/core Programmet vil egentlig at jeg skal drive alternativ trening denne dagen, så kan evt. ta en skitur. Se hva jeg får til, skal rekke et fly. Fredag 25: Løp 15 el. 16: 5 km RT. Ikke fortere enn at du kan føre en samtale (ute) + vekter Lørdag 26: Kanskje en skitur Dette holder i lange baner innimellom foreldremøte, to dagers jobbtur til København, restaurant med mor og far, bursdagsmiddag hos venninne og skidag med klassen og familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madam_mim Skrevet 21. mars 2011 #551 Del Skrevet 21. mars 2011 Dynamiske Klips! Eg sysnt det er meir enn nok familieplikter å mata katten kvar dag Har du ungane i bånd? Det er sikkert vanlig...men fikk noen morsomme bilder i hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #552 Del Skrevet 21. mars 2011 Ja, jeg vet. Det er ganske vanlig med sele på de minste, og veldig praktisk, lurer på om jeg skal begynne å ha ham i bånd til vanlig også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #553 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) 5 km progressivt fra 9,5 til 11,5 km/t gikk fint. Hadde nok klart 10-12 også, men vil ikke demotivere meg selv. Ingen styrke, kun benløft og tøying (blir egentlig ikke noe mykere i den der spagaten). Funderte litt på langsiktige mål på kvelden. Hva er det jeg vil? Løpe. Har et hat-elsk forhold til løping, men elsk'en er sterkest. Først fullfører jeg altså dette løpeprogrammet, det kommer til å vare minst til halvveis ut i mai, og mange økter kan tas utendørs, tipper løpelysten øker enda mer med våren. Og nye sko må jeg ha. Ønsker å få til ganske mye rolig mengdetrening fremover, da det ser ut til å være en viktig ingrediens i løpeformutvikling. Samt vær, natur, luft Styrke. Jeg vil ha en sterk kropp. Et sterkt skjelett. For det er deilig å kjenne seg sterk. Jeg regner med jeg tar opp igjen styrkeprogrammet mitt utover våren, og finpusser musklene før sommeren, men den berømmelige sommerkroppen er på plass for lengst. Den har vel alltid vært der, men i hvert fall definert og stram nok i lange baner nå. Og er det egentlig noe mål for meg å ta enda mer og enda mer i knebøy og benk? Hvordan skal jeg trene for å opprettholde en sterk kropp som kan gjøre det jeg vil, uten å nødvendigvis bli større eller mase for å bli sterkere? Smidighet. Er viktig for meg. Jeg vil være myk som en katt, ikke en knakende gammel kjerring. Yoga. Spenst. Hmm, har skrevet alle disse tingene før vet jeg. Men trening er jo noe av det jeg liker best å skrive, snakke, lese om, så da så En plan frem til sommeren har jeg da, med mest løping og etter hvert styrke, men deretter tror jeg at jeg vil være mindre streng med meg selv igjen, og prøve ut mer moro. Rare timer, crossfit training, mer idrettsbaserte ting? Jeg kommer helt sikkert til å ha tusen ideer innen jeg kommer så langt, det er mest nivået for å opprettholde styrke og løpekondis jeg må finne ut av. Edit: Tilleggsopplysning, har så langt 8 joggeturer i mars, 48,5 km. Ser ut til å lande på 65-70 km for måneden. Det er ca samme som mitt løpegledeidol Torill løp forrige uke Men jeg følger et program da! Endret 22. mars 2011 av Klips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 23. mars 2011 #554 Del Skrevet 23. mars 2011 Heisann Klips! Jeg er veldig imponert over at du får trent så ofte, jeg har meldt meg inn i Sats men sliter med å få presset mer enn to treningstimer inn i programmet. Jeg har noen andre fritisdssysler også, og har ikke samvittighet til å legge beslag på ALLE ukens kvelder. Men jeg lurer på en ting: Når du trener styrke, da trener du med frivekter ikke sant, og ikke apparatene? Jeg har veldig lyst til å bli sterk, har gått på power-timer en gang i uken og merker stor fremgang. Men nå har jeg byttet senter og det er ingen power-timer som passer med min timeplan, så jeg må manne meg opp til å trene styrke for meg selv. Og jeg synes, har alltid syntes, at å trene styrke på apparater er GRUUUUUUUSOMT kjedelig. Er det morsommere med frivekter synes du? Har du noen tips til hvordan jeg kan gjøre styrketrening på egenhånd morsomt? Lurer på om jeg skal spandere på meg en PT i noen uker, for å bli sparket i gang. Lykke til med løpingen i vår, det er noe jeg også liker. Hvis jeg får presset inn en times løpetur i skogen mens datteren min er på håndballtrening som en fast rutine, så begynner det å ligne noe.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #555 Del Skrevet 23. mars 2011 Ja, frivekter er morsommere enn apparater. For det første er det mye tøffere, for det andre er det mye bedre. Støttemuskelatur fx. Her inne er det mange styrkefanatikere som skravler, så her kan du få råd om alt. Skriver mer når jeg er foran pc igjen (og ikke på en flyplass). I dag rakk jeg en løpings: 4x1km med to minutters pauser. Tok intervallene i 12km/t for da tar jo kilometeren akkurat fem minutter, lett å følge med på mølle. Ikke like lett å løpe, hehe, men gikk helt fint. Forskjell på folk, så en tråd her om hva er grensen mellom løping og jogging: 19 km/t var det en som mente var løping for henne. Har litt igjen, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 23. mars 2011 #556 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Forskjell på folk, så en tråd her om hva er grensen mellom løping og jogging: 19 km/t var det en som mente var løping for henne. Har litt igjen, ja Da lurer jeg litt på om hun faktisk vet hva hun snakker om, eller om hun bare babler. :gjeiper: Edit: Ok, leste tråden nå, og det hun skriver er at høyeste fart hun har på intervaller er 19 km/t. Da er det jo greit. Endret 23. mars 2011 av *Enigma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #557 Del Skrevet 23. mars 2011 Greit-ish *Enigma* her har masse greie på styrketrening, Cumulus, hun er verdt å høre på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madam_mim Skrevet 23. mars 2011 #558 Del Skrevet 23. mars 2011 19 km/t er raskare enn eg heilt klarer å fatta, men noen springer visst halvmaraton i det tempoet. Synes 12km/t er ganske fort eg då!!! Veit ikkje om eg klarer å holda det tempoet i 5 minutt (sjekker så klart neste gang eg har sjansen!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 23. mars 2011 #559 Del Skrevet 23. mars 2011 Greit-ish *Enigma* her har masse greie på styrketrening, Cumulus, hun er verdt å høre på Ok, greit-ish. Jeg har mine tvil om at jeg noen gang klarer å komme opp i 19 km/t, men jeg trøster meg med at det sikkert er fordi jeg har så korte bein. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madam_mim Skrevet 24. mars 2011 #560 Del Skrevet 24. mars 2011 Klips, kommer du på KG-treff om ca to veker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå