Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg og sambuaren min har budd ilag i 1 og 1/2 år, og vore ilag i 2 1/2 år.. Eg er relativt ryddig av meg, og likar at det i det minste ikkje ser ut som om me kan dyrke poteter under stuebordet, men sambo bryr seg ikkje og meiner det er mitt problem sidan det er eg som bryr meg om det.. Klarer heller ikkje å få til noen ordning for kven av oss som skal gjera kva når. F.eks. kor ofte me bør støvsuge, kven som skal gjera det frå gong til gong osv. Det ender som oftest opp med at det blir meg. Det er ikkje det at eg har noko imot å gjera det, men føler eg mangler litt støtte i det å holde det litt ryddig og fint rundt oss! Leiligheten vår er veldig liten og trang, så etter min meining, er det greit om det er litt ryddig i det minste..

Og så er det ein ting til.. Eg har gått og tenkt lenge på at det hadde vore fint om me vart forlova. Me vil begge gifte oss med kvarandre ein vakker dag når me er ferdige med studier, og eg føler at me har komt såpass langt at forholdet kan bli meir forpliktande på eitt vis. Men igjen, han meiner at det er for tidleg, og at det ikkje er vits i å bli forlova når me likevel ikkje har bryllup i sikte.

Noen der ute som har noen tips/råd og erfaringar rundt det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg og sambuaren min har budd ilag i 1 og 1/2 år, og vore ilag i 2 1/2 år.. Eg er relativt ryddig av meg, og likar at det i det minste ikkje ser ut som om me kan dyrke poteter under stuebordet, men sambo bryr seg ikkje og meiner det er mitt problem sidan det er eg som bryr meg om det.. Klarer heller ikkje å få til noen ordning for kven av oss som skal gjera kva når. F.eks. kor ofte me bør støvsuge, kven som skal gjera det frå gong til gong osv. Det ender som oftest opp med at det blir meg. Det er ikkje det at eg har noko imot å gjera det, men føler eg mangler litt støtte i det å holde det litt ryddig og fint rundt oss! Leiligheten vår er veldig liten og trang, så etter min meining, er det greit om det er litt ryddig i det minste..

Sett opp et sett med regler om hvor ryddig det skal være til en hver tid samt om hvem som har ansvar for renhold på hvilke dager. Pass på at det blir tilstrekkelig rent og ryddig til at begge er fornøyde, og fordel ansvaret og arbeidet likt mellom dere slik at begge bidrar like mye.

Skrevet

Det er veldig lett å seia, men vanskeligere å gjennomføre har det vist seg.. hehe..

Skrevet

Det er veldig lett å seia, men vanskeligere å gjennomføre har det vist seg.. hehe..

Avtalen må innholde regler for hvilke konsekvenser det skal ha når den ene parten ikke fyller sine forpliktelser! Dette burde være tilstrekkelig til å sørge for at renholdet skjøttes fullt ut.

Skrevet

Samboeren din har et helt annet syn på ro

t enn det du har, og i all fremtid kommer det til å være sånn. Han kommer ikke til å se at det er rotete før du har irritert deg over det i dagesvis, så dere må rett og slett finne en annen løsning.

Jeg har to forslag.

1) Dere bestemmer dere for en dag i uken der dere shiner leiligheten sammen. Hvr torsdag etter jobb er det en times husvask før middag. Hel uavhengig av hvor ryddig eller rotete det er, torsdag vasker man. Begge to. Sammen.

2) Min "favoritt" er heller å fordele oppgavene mellom dere. Dere må ikke støvsuge annenhver gang, vaske gulvet annenhver gang eller gå ut med søpla annenhver gang. Er det noen ting han er flinkere til enn andre, så kanskje han kan få fullstendig ansvar for det? Ta oppvasken, f.eks, tenker jeg er en grei ting å evt sette mannen til, siden det er noe som bør gjøres hver dag og ikke krever skjønn. Vaske klær er kanskje noe han ser at er nødvendig? Handle og lage middag? Så har han fullt ansvar for det, mens du rydder og støvsuger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sleit med dette med min samboer også, problemet er at jeg også var litt rotete av meg og hater husarbeid. Men forskjellen er at jeg SER det og trives bedre når det er ryddig. Istedet for å ha hver vår gang osv så innførte vi fast vaskedag torsdag etter jobb. Da bruker vi et par timer sammen på å få leiligheten helt på strekk. Så vasker vi opp, pusser over do/speil osv ved behov resten av uka. Da kan vi begge komme fra jobb/skole fredag og ta helg fordi huset skinner og jeg biter tenna sammen av støv i entreen på tirsdag fordi jeg vet at "Eeen kveld til.. så forsvinner du.".

Da tar han skikkelig i og vi har delt oppgavene mellom oss med det vi minst misliker. Feks, jeg liker å pusse speil og tørke støv og vaske vinduer... Jeg hater å størsuge og vaske gulv. Han synes det er best å støvsuge/vaske gulv så slipper han småplukk.

Han hater å rydde fordi han ikke vet alltid hvor det er best å legge ting.. så før vi begynner så rydder jeg, mens han tømmer alle søppeldunker i huset, fjerner tomflasker osv.

Dette var til STOR hjelp for to rotete vimsehoder.... Selvsagt, vi må jo pusse litt ellers også, men på lørdag er det litt enklere å skrubbe komfyren på kjøkkenet når resten av huset skinner.. etter tre år med denne vanen har vi nå blitt helt normalt ryddige av oss. Men vasker fortsatt hele leiligheten hver torsdag. :)

Skrevet

du har fått mange godt forslag her. jeg er ikke sikker på om alt kommer til å virke med en gang, men. dersom han setter seg på bakbena kan du spørre hva han er villig til å betale for en vaskehjelp, sånn hvis dere skulle ansette en. deretter kan du si, ja men da betaler jeg det mindre i husleien. regn ut at dere skulle hatt vaskehjelp annen hver uke. og trekk fra beløpet. enten blir han med på det, eller så har dere ordningen med å dele oppgavene..

Skrevet

synes du har fått mange gode forslag her :)

Du må nesten bare snakke med han, og si at dere skal dele på husarbeidet fordi det ikke er rettferdig at det er du som gjør alt.

Jeg har også en samboer som ikke er så huslig av seg. Han utsatte alltid huarbeidet, helt til jeg ble lei å gjorde det selv. men jeg snakket med han, og det viste seg bare at han rett å slett ikke hadde tenkt så mye på at det alltid var jeg som vaska. Så nå er alt mye bedre :)

angående forlovelse så må du nok vente til han føler seg klar for det. Jeg har vært sammen med min samboer i over 4 år, og vi er heller ikke forlovet. selv om jeg gjerne vil da. hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...