Gå til innhold

Hvordan gå frem for å få rettighetene som forbruker.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg kjøpte en trille koffert med 5 års garanti for 3 år siden. Første flytur fikk den noen hull i stoffet og julene ble unoarmalt slitte.

Reisen etter som bare besto av en bustur fikk kofferten enda flere hull i stoffet på helt nye plasser den ikke hadde vært slitt en gang. Ene julet ble også ødelagt på denne busturen.

En reise til fikk kofferten være med på og da gikk andre hjulet også i stykker.

Jeg klaget på moris der jeg kjøpte kofferten 3 ganger uten hell.

Den siste gangen jeg var der måtte de se på kofferten et par dager. Men de mente at det var flyselskapet og busselskapet som hadde ødelagt kofferten. At jeg skulle klage til begge buss selskapene samt flyselskapet og at de selskapene skulle spleise på det kofferten kostet. Faktisk, :hakeslepp:

Jeg skulle ut og reise så jeg måtte kjøpte en ny koffert. Den kjøpte jeg på coop og kofferten var helt super, brukt den utrolig mye og den er uten tegn på slitarsje :) .

I dag snkket jeg med butikken igjen denne gangen uten at jeg hadde med kofferten og da sa de at de kunne gi meg noen nye hjul. Men stoffet det mente de at ikke var reklamasjonsrett på.

Hadde de gitt meg nye hjul en av de første gangene jeg klaget hadde det vært ok, men nå måtte jo jeg kjøpe meg en ny koffert. Siden jeg alt har en ny koffert ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å bruke den gamle kofferten med hull i.

Hvordan burde jeg gå frem?

(Var en koffert til ca 800 som gikk i stykker så det er jo ikke all verden. Men jeg synes det er irriterende at folk tjener penger på ting som ikke holder det de lover.)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig den garantien skal dekke da - hva står det i papirene?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig den garantien skal dekke da - hva står det i papirene?

Det står veldig mye i den kjøps garantien. Men det som står som er av betydning er at garantien ikke dekker slitarsje men dekker produksjonsfeil. Men jeg synes kofferten ble unormalt fort slitt. Særlig hjulene tålte ingenting en kunne nesten se hjulene ble slitt for hver meter en trillet kofferten.

Nå klaget jeg også mye på kofferten før det hadde gått et år.

Men det er klart jeg skulle stått på mye mer før det hadde gått to år men jeg tenkte jeg hadde 5 års garanti som gjaldt hele kofferten.

Skrevet

Den garantien høres verdiløs ut - produksjonsfeil skal vel uansett dekkes av kjøpsloven om jeg har forstått det riktig? En garanti må jo gi noe mer enn hva kjøpsloven gir for at det skal være noen vits i den.

Gjest Blondie65
Skrevet

Den garantien høres verdiløs ut - produksjonsfeil skal vel uansett dekkes av kjøpsloven om jeg har forstått det riktig? En garanti må jo gi noe mer enn hva kjøpsloven gir for at det skal være noen vits i den.

Ja helt enig.

Jeg har selv en koffert fra Morris i tøy som har tålt de turene opp og ned fra bagasjebåndet og inn og ut av fly, lange trilleturer (tar alltid flybuss og flytog) og sist gang var den ganske så overfull. Hadde denne fått hull i stoffet etter første tur hadde de fått den igjen etter første tur, noe annet hadde vært helt uaktuelt.

Det reiseselskapene dekker er akutte skader som har oppstått pga deres handling - f.eks. bevitnet jeg en som klaget til SAS over en hard koffert der låse/lukke mekanismen var ødelagt slik at kofferten faktisk ikke lot seg bruke. Hun fikk gå og plukke seg ny koffert på lageret (hvorfor de hadde lager vet ikke jeg) slik at hun kunne fortsette reisen.

En koffert SKAL tåle mer enn en tur før stoffet blir hullet. Noe annet er ren bløff. Men man må ta reklamasjonen med en gang feilen oppstår.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei ts her

Ja garantien er jo helt verdiløs. Når jeg skulle kjøpe kofferten på morris sa jeg at jeg ville ha en veldig holdbar koffert som var lett og trille med gode hjul. Jeg valgte denne kofferten mest fordi den hadde fem års garanti og jeg trodde derfor at det var noe mer holdbar enn andre kofferter. Dessuten er det regelverk som sier at en ikke kan kalle noe for en garanti om det ikke gir forbrukeren noe mer enn vanlig kjøpsrett gir.

Denne garantien gir jo faktisk ikke noe mer enn det vanlig kjøpsrett gir.

Først i garantien står det mye uinterrisangt som at innholdet i kofferten ikke blir dekket av roncato om kofferten går i stykker.

Mens lengere nede på garantien står det: Garantien dekker ikke skader som skyldes slitarsje, forsvømmelse, feil bruk, utsettelse for veldig høye eller lave tempraturer, avslitninger, skader som skyldes at produktet har kommet i kontakt med syrer, løsningemidel, vann, samt transportskader og ulykker.

Skrevet

Virker ikke som de har hørt om kjøpsloven i den butikken... Det er direkte frekt at de skryter på seg en "garanti" som det der.

Dessuten er det regelverk som sier at en ikke kan kalle noe for en garanti om det ikke gir forbrukeren noe mer enn vanlig kjøpsrett gir.

Denne garantien gir jo faktisk ikke noe mer enn det vanlig kjøpsrett gir.

Hva sier de i butikken når du konfronterer dem med dette? om de gjør seg vanskelige kan du gjerne printe ut noen sider om temaet fra forbrukerportalen.no f.eks.

Gjest Blondie65
Skrevet

Min koffert er også en roncato og den har jeg nå hatt i 5 år. Like fine hjul, bortsett fra noen fartsstriper på stoffet er det like helt.

Prisen jeg kjøpte den for er ca det samme som du - det er en stor koffert, som var på tilbud. Jeg hadde glatt kjøpt en Roncato koffert igjen - men jeg finner en garanti som nevnt helt verdiløs dersom den ikke dekker noe forbrukerkjøpsloven ikke allerede dekker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her og ikke kjøpsloven i så fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...