Gå til innhold

Ugyldig fravær når man har sykmelding fra lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært langtidssykmeldt ( 1 år ).

Nå har jeg fått et brev fra arbeidsgiver om drøftelsesmøte i forbindelse med oppsigelse, med bakgrunn: langtidsfravær.

De påstår at sykmeldingen er ugyldig.

Kan de påstå at sykmeldingen fra legen er ugyldig, og så si meg opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært langtidssykmeldt ( 1 år ).

Nå har jeg fått et brev fra arbeidsgiver om drøftelsesmøte i forbindelse med oppsigelse, med bakgrunn: langtidsfravær.

De påstår at sykmeldingen er ugyldig.

Kan de påstå at sykmeldingen fra legen er ugyldig, og så si meg opp?

Nei, de kan ikke påstå at sykemeldingen er ugyldig, men de kan si deg opp etter ett år som sykemeldt.

Skrevet

Jeg trodde de kunne det hvis man var sykmeldt mer enn 1 år.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En sykemelding fra lege kan aldri være ugyldig. Nå har du vært sykemeldt i 12 mnd, og sendt inn / levert sykemelding hver mnd, hadde arbeidsgiver et syn på at noe ikke var gyldig, måtte de tatt det opp med deg for lenge siden.

Som du vet har de ikke lov å si deg opp de første 12 mnd, men etter det skal det tas en vurdering av sykdomstiden vedr. bedring og sannsynlighet for at du kommer tilbake på jobb. Det skal også vurderes arbeidsgivers ansvar med tilrettelegning og redusert arbeidstid.

Skrevet
Her finner du litt informasjon.
Skrevet (endret)

Jeg var sykmeldt i 1 år. Så ble jeg syk 5 dager til ( og da får man verken lønn eller sykepenger ). Og jeg spurte Handel og Kontor om jeg ville få sparken om jeg ble syk de 5 dagene. HK sa: "nei, bare pass på å ha dokumentasjon på at du har vært syk". Og det gjorde jeg.

Og nå dette fra arbeidgiver.

Hva skjer?

Endret av lorna
Skrevet (endret)

Her finner du litt informasjon.

En arbeidstaker som er sykemeldt helt eller delvis kan ikke av den grunn sies opp de første 12 månedene etter at fraværet inntrådte.

Den delen skjønte jeg ikke. Menes det innen det året jeg er syk? Eller innen et år etter at jeg har vært syk?

Endret av lorna
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du levert sykemelding for de 5 dagene? Du har jo ditt på det rene, så gå på møte å si der at du fikk beskjed om at det skulle gå fint så lenge du kan dokumentere det. De kan ikke gi deg oppsigelse for 5 dager med sykemelding over de 12 mnd! Kanskje det er misforståelser og dårlig kommunikasjon på arbeidsplassen din.

Skrevet (endret)

Saken er den at jeg var syk i et par dager pga et vondt kne. Så fikk jeg beskjed av arbeidsgiver om at jeg skulle på et møte. Så ble jeg videre sykmeldt pga kneet.

Nå påstår de at jeg sykmeldte meg selv for å ikke gå på det møtet.

Men jeg var jo syk før jeg visste om dette møtet. Hvordan kan de da påstå det?

Endret av lorna
Skrevet

En arbeidstaker som er sykemeldt helt eller delvis kan ikke av den grunn sies opp de første 12 månedene etter at fraværet inntrådte.

Den delen skjønte jeg ikke. Menes det innen det året jeg er syk? Eller innen et år etter at jeg har vært syk?

En kan ikke bli oppsagt de første 12 mnd grunnet sykdom. Etter 12 mnd, så blir det en vurdering bedriften må ta, om du er tilbake inne rimelig tid ( og hva er rimelig tid? Det er opp til bedriften å vurdere) en oppsigelse må alltid bunne ut i en saklig grunn, og ditt tilfelle med sykemelding for 5 dager overskytende 12 mnd sykemelding, holder ikke. Du har hatt dialog med dem, og fikk beskjed om at du måtte skaffe deg sykemelding. Virker ikke mye seriøst når de sier at sykemeldingen er ugyldig. En sykemelding er aldri ugyldig.

Skrevet

Saken er den at jeg var syk i et par dager pga et vondt kne. Så fikk jeg beskjed av arbeidsgiver om at jeg skulle på et møte. Så ble jeg videre sykmeldt pga kneet.

Nå påstår de at jeg sykmeldte meg selv for å ikke gå på det møtet.

Men jeg var jo syk før jeg visste om dette møtet. Hvordan kan de da påstå det?

Er det helt umulig å gå på et møte med et vondt kne?

Skrevet (endret)

Er det helt umulig å gå på et møte med et vondt kne?

Ja, når man ikke klarer å reise seg opp engang.

Dessuten var dette et oppstartsmøte.

Er man fortsatt syk blir det heller ikke noe oppstart. Så møtet kunne ha ventet.

Endret av lorna
Skrevet

Ja, når man ikke klarer å reise seg opp engang.

Da har man vel ikke bare vondt kne...

Skrevet (endret)

Da har man vel ikke bare vondt kne...

?

Endret av lorna
Skrevet

Nå sporer tråden av, synes jeg.

Skjønner ikke de siste svarene.

Hva har de med mitt innlegg å gjøre?

Skrevet (endret)

Avsporingen her et godt eksempel på hvorfor man ikke bør tillate at arbeidsgiver stiller spørsmål ved sykemeldinger...

Endret av Inx
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har faktisk lov å overprøve sykemelding. Det kan godt hende at din sykemelding er riktig, men i alle tilfeller er det ikke slik. Legen skal faktisk ikke sykemelde personer 100% om de faktisk kan få tilrettelagt jobben sin. Etter 12 mnd har arbeidsgiver mulighet til å drøfte veien videre med deg som ansatt. Det høres veldig rart ut at du ikke kan komme deg noe sted med et vondt kne. Uansett burde du ha ringt med en gang å sagt at du var videre sykemeldt slik at de ikke hadde kommet med et oppstartmøte. Men de kan ikke bare si deg opp sånn uten videre.

Skrevet

Arbeidsgiver har faktisk lov å overprøve sykemelding. Det kan godt hende at din sykemelding er riktig, men i alle tilfeller er det ikke slik. Legen skal faktisk ikke sykemelde personer 100% om de faktisk kan få tilrettelagt jobben sin. Etter 12 mnd har arbeidsgiver mulighet til å drøfte veien videre med deg som ansatt. Det høres veldig rart ut at du ikke kan komme deg noe sted med et vondt kne. Uansett burde du ha ringt med en gang å sagt at du var videre sykemeldt slik at de ikke hadde kommet med et oppstartmøte. Men de kan ikke bare si deg opp sånn uten videre.

Det er vel fortsatt NAV som kan overprøve og treffe et sånt vedtak :)

Skrevet (endret)

Kunne ikke ringe med en gang og si at jeg var videre sykmeldt. Jeg visste jo ikke at jeg kom til å bli videre sykmeldt før jeg hadde vært hos legen dagen etter. De opplyste meg om dette møtet sent på kvelden dagen før.

Og siden dette gjaldt et oppstartsmøte for hva jeg skulle gjøre den dagen, og jeg ikke kunne jobbe så tenkte jeg at: da er det ikke så viktig med noe oppstartsmøte.

Men man gjør feil, og man lærer. Noen ganger the-hard-way dessverre, og dette er et sånt tilfelle.

Endret av lorna
Skrevet

Om sykemeldingen er gyldig eller ikke kan jeg ikke si noe om. Derimot vet jeg at de kan si deg opp etter ett års sykemelding. Ellers kunne jo folk bare vært sykemeldt livet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...