Gjest lorna Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 (endret) Lurte på kravet som stilles for å få rett til fri rettshjelp. Er det dags datos inntekt som avgjør om man får fri rettshjelp eller forrige måneds eller....? Endret 20. april 2010 av lorna
Gjest lorna Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Grunnvilkår Grunnvilkåret for fri rettshjelp er at den som har krav på bistand ikke må ha en bruttoinntekt over kr 246.000 (fra 1. januar 2009) jf. rettshjelpforskriften § 1-1. Med hva som forstås som bruttoinntekt vises til rundskriv G 12 / 2005 pkt 3.1. Det er inntekten på årsbasis som legges til grunn. Inntekter som det ikke betales skatt av, skal ikke inngå i beregningsgrunnlaget. Det skal ikke tas hensyn til tilfeldig kortvarig endring av inntekten. Informasjon om søkers økonomi skal oppgis i egenerklæringsskjema og dokumenteres som vedlegg ved kopi av selvangivelse, lønnslipp eller trygdeutbetalinger. Det skal ikke tas hensyn til tilfeldig kortvarig endring av inntekten. Hva betyr det? Betyr det at jeg ikke får fri rettshjelp hvis jeg har en jobb men går på rehabiliteringspenger en kort periode ( og får lavere inntekt ) ? Kan jeg da ikke få fri rettshjelp mens jeg går på rehabiliteringspenger? Er det det det betyr?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå