Gå til innhold

Hjelp til å finne uteblomster

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er det snart dugnad i borettslaget, hvor blant annet vi skal plante nye blomster i blomsterbedene. Tidligere har vi hatt stemorsblomster og noen andre typer, men syns det er utrolig meningsløst å måtte plante NYE planter hvert år!

Jeg trenger innspill på noen fine og lettstelte planter som kommer igjen år etter år, anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også helt nybegynner, men disse erfarne kvinnemenneskene snakker alltid om stauder når jeg spør om råd. Altså, de kommer igjen år etter år etter år... og massevis av varianter :)

Skrevet

løker kommer også igjen år etter år, men disse blomstrer kanskje mest om våren..tulipaner osv ? Tenkte å plante restene etter påskeliljene i hagen etterhvert, så kanskje jeg får fine påskeliljer til våren igjen? :)

Skrevet (endret)

Vil anbefale stauder. De kommer igjen og fikser det meste selv. For ettårige prosjekt er det veldig enkelt og fint med blomkarser. De vokser noe vanvittig dersom de ikke blir overvanna...da blir det mye blad og lite blomster....

Ellers er det jo mange buskvektster som er fine store deler av året, og blomsterer til vår/sommer....

Endret av Stor&Sterk
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg vil også anbefale stauder. Er helt nybegynner på staudeområdet selv, men har fått god hjelp på hagesenteret. Hvis du forteller dem hva slags lysforhold det er, litt om størrelsen på bedene osv, så kan du få gode råd til hva du kan plante slik at du har blomster hele sommeren.

Skrevet

Jeg vurderer fioler selv, de kommer igjen år etter år og blomstrer lenge :) Pene er de og

Skrevet

Jeg vil også anbefale stauder. Er helt nybegynner på staudeområdet selv, men har fått god hjelp på hagesenteret. Hvis du forteller dem hva slags lysforhold det er, litt om størrelsen på bedene osv, så kan du få gode råd til hva du kan plante slik at du har blomster hele sommeren.

Du snakker ikke om plantasjen da? Ser for meg at det ikke er så mye hjelp å få der... :sjenert:

Tror kanskje jeg plukker opp tipset og går på mitt lokale ikke-plantasjen hagesenter :)

Gjest Spinell
Skrevet

Du snakker ikke om plantasjen da? Ser for meg at det ikke er så mye hjelp å få der... :sjenert:

Tror kanskje jeg plukker opp tipset og går på mitt lokale ikke-plantasjen hagesenter :)

Jeg foretrekker også andre hagesentre enn Plantasjen :)

Uten at jeg kjenner så mange Plantasjen-butikker, får jeg litt kjøpesenterfølelse av å gå der. De har riktignok gartnere ansatt, men det er ikke bestandig så mye personlig hjelp å få.

Samtidig: hvis du først vet hva du skal ha, så er det jo ofte rimelig der, så en har fordeler og ulemper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...