Gå til innhold

Ny hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte desverre ta livet av min gamle hund på nesten 11 år pga alder og mye sykdom den siste tiden:(

Leker litt med tanken på å kjøpe en ny hund. Jeg hadde leonberger, det vil si at jeg liker store hunder;) Elsker denne rasen, både lynne og utseende. Derfor er det denne som kanskje ligger først på ønskelista. Eneste problemet er alt håret som er OVERALT! (ja, om jeg skal ha hund så vil jeg at den skal få bevege seg helt fritt i huset)

Men kanskje noen har forslag om en annen stor langhåra hunderase som mister litt mindre hår? viss det finnes;)

Dersom jeg velger å kjøpe, lurer jeg også på om jeg faktisk ville kjøpt 2 hanner. Mest for at de alltid ville hatt selskap av hverandre? Er dette en god ide, eller ville de blitt mer stressa av å være 2 hanner i sammen hele tiden?

Vil ikke at det skal bli valper er hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha en av hvert kjønn:)

Ble litt langt dette, men setter stor pris på om noen som har litt greier på hund gidder å svare,slik at jeg kan gjøre ett best mulig valg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved langhårede kommer ofte røytingen også.

Når det gjelder to hanner sammen, så kan det gå bra. Det er veldig avhengig av individene.

MEN det anbefales at det er 2-3 år i aldersforskjell på dem hvis du skal ha to hunder sammen.

(Grunnen til dette, er at den ene hunden dermed regnes som voksen før den andre hunden kommer inn i hus. Da vil du kunne spare deg for mye herjing og kaos. Kjenner flere som har hatt to hunder hvor aldersforskjellen har vært mindre, og de sier aldri mer.)

Skrevet

Ved langhårede kommer ofte røytingen også.

Når det gjelder to hanner sammen, så kan det gå bra. Det er veldig avhengig av individene.

MEN det anbefales at det er 2-3 år i aldersforskjell på dem hvis du skal ha to hunder sammen.

(Grunnen til dette, er at den ene hunden dermed regnes som voksen før den andre hunden kommer inn i hus. Da vil du kunne spare deg for mye herjing og kaos. Kjenner flere som har hatt to hunder hvor aldersforskjellen har vært mindre, og de sier aldri mer.)

ja dette var jo noe å tenke på.. :)

Skrevet

vi har to korthårede hanhuder, merker at det er litt mer hår her enn det var da jeg hade to pudler ja...

storpuddel er jo et alternativ som passer for noen som vil ha en stor hund som ikke røyter, og som er en skikkelig hund. Er jo bare klippe den kort.

Min storpuddel var med på alt, rideturer, skiturer, han trakk pulk, bar kløv, gikk lydighet, agility og bruks og rallylydighet og var også med som drivhund på rådyrjakt en gang.

Skrevet

filler'n jeg skulle klikke for å redigere, men shit happens, jeg skulle bare rette opp så det sto at vi har to hanHUNDER og ikke hanHUDER... hehe

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ÅÅÅ, siden du er vant til en stor hund vil jeg absolutt anbefale deg å sjekke litt rundt rasen Bouvier Des Flandres! Utrolig rolige og flotte hunder, og de røyter ikke i det heletatt (må børstes og klippes innimellom). Sjekk denne linken: www.praxtar.com De skal ha nytt kull i juli :-)

Verdens skjønneste hunder:-)

Skrevet

Jeg måtte desverre ta livet av min gamle hund på nesten 11 år pga alder og mye sykdom den siste tiden:(

Leker litt med tanken på å kjøpe en ny hund. Jeg hadde leonberger, det vil si at jeg liker store hunder;) Elsker denne rasen, både lynne og utseende. Derfor er det denne som kanskje ligger først på ønskelista. Eneste problemet er alt håret som er OVERALT! (ja, om jeg skal ha hund så vil jeg at den skal få bevege seg helt fritt i huset)

Men kanskje noen har forslag om en annen stor langhåra hunderase som mister litt mindre hår? viss det finnes;)

Dersom jeg velger å kjøpe, lurer jeg også på om jeg faktisk ville kjøpt 2 hanner. Mest for at de alltid ville hatt selskap av hverandre? Er dette en god ide, eller ville de blitt mer stressa av å være 2 hanner i sammen hele tiden?

Vil ikke at det skal bli valper er hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha en av hvert kjønn:)

Ble litt langt dette, men setter stor pris på om noen som har litt greier på hund gidder å svare,slik at jeg kan gjøre ett best mulig valg:)

Hadde berner før, men som du sier; masse røyting, og sikling og upraktisk størrelse. Nå har vi eurasier, og det er mye samme mentaliteten. Røyter et par ganger i året, og ellers er det minimalt med løse hår. Kun det som setter seg fast på børsten når du går gjennom pelsen en gang i uka liksom. Lite pelsstell. Min er 2,5 år nå og har ikke kasta pelsen enda faktisk.

Ang. å kjøpe to valper samtidig; veldig dumt. Hunder er ikke katter. Samme kjønn kan fungere kjempebra, men uansett hva du gjør; oppdra den første og vent med å anskaffe selskap til du er i mål med eldstemann. Voksne hunder hjelper til med å oppdra valpen. Og valpen hermer etter idolet sitt, på godt og vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...