Gå til innhold

Demoner-finnes de?

Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://22613.vgb.no/2007/06/29/demonerfinnes-de/

Bloggposten omhandler et program på Discovery Channel, som igjen handlet om en som hadde en person ond demon i hjemmet sitt. Historien er meget interessant, og jeg vil veldig gjerne høre andre tanker omkring den. Finnes demoner?

Kjør debatt:)

Hva, etter din mening, er en demon? Kan du si noe mer om hva du egentlig spør om, så vi vet hva som skal diskuteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Hva, etter din mening, er en demon? Kan du si noe mer om hva du egentlig spør om, så vi vet hva som skal diskuteres?

Demon: Utsending fra Djevelen som tar bolig i en person, og styrer vedkommende til å begå onde handlinger. Det hevdes at også dyr kan bli besatt, uten at jeg personlig skal si at jeg er overbevist om akkurat det(men jeg fnyser ikke av det, heller: Jeg har tross alt lest realtivt mange historier om bla. katter og hunder som viser tydelige tegn på å være besatt). De kan også være til stede uten et fysisk legeme, og dermed også uten å ha en "vert"(slik denne dokumentaren også viste), og også da har de til hensikt å skape splid og negativitet. Demoner er, til motsetning fra f.eks. spøkelser, rent ondskapsfulle, og vil ingen noe godt.

Edit: Når selv "Discovery" sender et program om dette, går jeg ut ifra at det er seriøst nok også for dere som i utgangspunktet er skeptiske til det overnaturlige?

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demon: Utsending fra Djevelen som tar bolig i en person, og styrer vedkommende til å begå onde handlinger. Det hevdes at også dyr kan bli besatt, uten at jeg personlig skal si at jeg er overbevist om akkurat det(men jeg fnyser ikke av det, heller: Jeg har tross alt lest realtivt mange historier om bla. katter og hunder som viser tydelige tegn på å være besatt). De kan også være til stede uten et fysisk legeme, og dermed også uten å ha en "vert"(slik denne dokumentaren også viste), og også da har de til hensikt å skape splid og negativitet. Demoner er, til motsetning fra f.eks. spøkelser, rent ondskapsfulle, og vil ingen noe godt.

Edit: Når selv "Discovery" sender et program om dette, går jeg ut ifra at det er seriøst nok også for dere som i utgangspunktet er skeptiske til det overnaturlige?

Nei, noe slikt tror jeg ikke finnes. Demonbesettelser var gamle dagers overtroiske forklaring på forskjellige former for avvikende atferd som vi nå om dagen forklarer med organiske lidelser eller psykiatrisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kanskje folk med psykiske problemer er besatt av store og små demoner?

Men, nei, jeg tror ikke på det. Jeg tror ikke på noe ondskap, bortsett fra den vi mennesker lager selv av egen fri vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trajan

Ja demoner finnes og de kalles mennesker. Slutt og se etter noe overnaturlig for og finne demoner. Du trenger ikke se lenger en til speilet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hans72

Nei, noe slikt tror jeg ikke finnes. Demonbesettelser var gamle dagers overtroiske forklaring på forskjellige former for avvikende atferd som vi nå om dagen forklarer med organiske lidelser eller psykiatrisk sykdom.

Hvordan forklarer du da at en hel familie kan oppleve å være plaget av en demon som, i følge deres utsagn, holder til i huset deres? Humbug? Det ville vært underlig om Discovery plutselig hadde begynt å sende useriøse progammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Hvordan forklarer du da at en hel familie kan oppleve å være plaget av en demon som, i følge deres utsagn, holder til i huset deres? Humbug? Det ville vært underlig om Discovery plutselig hadde begynt å sende useriøse progammer.

Hva snakker du om Hans?

Det er tydelig at du ikke eier snev av kritisk sans.

Discovery Channel er en underholdningskanal. I tillegg kan jeg ALDRI tenke meg at det ble påstått av Discovery at det måtte være demoner.

Så du programmet selv, eller er det kun denne Bloggen du forholder deg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbilning? Vrangforestillinger? Noe helt tredje? Hva vet jeg?

Discovery lager en mengde programmer som ikke er spesielt seriøse.

Jeg nevner i fleng LA Ink, Orange County Choppers, Dirty Jobs, Overhaul, Sverdfisk eller døden, the Deadliest Catch, og så videre. Mye av det Discovery lager, er nærmest reality-TV. Så å bruke Discovery`s seriøsitet som argument for demonologi, er omtrent like bra som å henvise til at TV-Norge lager sånne programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Så å bruke Discovery`s seriøsitet som argument for demonologi, er omtrent like bra som å henvise til at TV-Norge lager sånne programmer.

Interessant utsagn. Vil det si at du anser det som at TVNorge og Discovery omtrent stiller likt, da? Enkelte av ateistene her inne har likt å henvise til nettopp den kanalen ang. den jødiske utgangen av Egypt(i sin streben etter å bevise at den aldri fant sted), så dette var veldig interessant, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Haunting in connecticut, Exorcism of Emily rose, Exorcisten etc.

De to første er "sanne" historier. Den første viste Discovery en gang og jeg har aldri sittet med beina oppå sofaen på den måten før eller etter. Den er skikkelig creepy. Du kan se dokumentaren på youtube også. Dette er noe som interesserer meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant utsagn. Vil det si at du anser det som at TVNorge og Discovery omtrent stiller likt, da? Enkelte av ateistene her inne har likt å henvise til nettopp den kanalen ang. den jødiske utgangen av Egypt(i sin streben etter å bevise at den aldri fant sted), så dette var veldig interessant, ja.

Poenget er at det at et program har gått på Discovery, ikke i seg selv er en garanti for at innholdet er etterrettelig. Forøvrig så er det en viss forskjell mellom en historisk dokumentar, og f.eks en dramatisering om en familie som tror at de var utsatt for demonbesettelse. Det burde strengt tatt ikke være noe behov for å diskutere det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djevelen er vel egentlig ganske så menneskeskapt så at demoner er utsendt av den skapningen, tror jeg ikke på.

At det derimot kan finnes åndevesener som ikke er udelt trivelige, kan jeg stille meg åpen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

jeg har også sett en del programmer og lest litt om demoner og annet åndelig (fordi jeg syns det er litt spennende) og jeg kan vel si at jeg tror faktisk på at det kan skje. Det har jo liksom skjedd med flere forskjellige mennesker oppgjennom, kan alle sammen bare finne på slike historier? Jeg tror det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke vet eller kan forklare, og finnes det noe gud tror jeg jaggu det finnes noe ondt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også sett en del programmer og lest litt om demoner og annet åndelig (fordi jeg syns det er litt spennende) og jeg kan vel si at jeg tror faktisk på at det kan skje. Det har jo liksom skjedd med flere forskjellige mennesker oppgjennom, kan alle sammen bare finne på slike historier? Jeg tror det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke vet eller kan forklare, og finnes det noe gud tror jeg jaggu det finnes noe ondt også.

Ja, om vi skal begynne å tro på overnaturlige ting, så er det sikkert greit med demoner. Hvis du mener at det finnes en gud, så er det selvsagt ikke noe i veien for å tro på en djevel, heller. Eller demoner. Og lyserøde enhjørninger.

Så spørsmålet er vel mer om det finnes overnaturlige skapninger og åndeskapninger. Jeg tror ikke det, og jeg har ikke noen gang sett noe som overbeviser meg om det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, om vi skal begynne å tro på overnaturlige ting, så er det sikkert greit med demoner. Hvis du mener at det finnes en gud, så er det selvsagt ikke noe i veien for å tro på en djevel, heller. Eller demoner. Og lyserøde enhjørninger.

Så spørsmålet er vel mer om det finnes overnaturlige skapninger og åndeskapninger. Jeg tror ikke det, og jeg har ikke noen gang sett noe som overbeviser meg om det motsatte.

Men ånder av døde mennesker, det finnes helt klart! Åssen er det forklarelig? hmm.. Nei ikke veit jeg, syns bare det er så mye som er uforklarerlig, og så mange ting som er så lett å tro på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det altså tusenvis, kanskje titusenvis og hundretusenvis av mennesker som mener de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...