jente91 Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Hei Jeg er en jente på 18år som skal reise til Oslo for første gang med kjæresten min på 20år i sommer Vi har bestemt oss for å dra på tusenfryd, bør man kjøpe todagers-bilett for å få med oss alt der eller er det nokk med en dag? Hva anbefaler dere ellers å besøke?
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 (endret) Det er sommer - det er varmt om natten. Liv har tatt på seg den hvite hatten. Det er 20 grader vann på Katten, - ihvertfall er det sikkert mer enn 18. Spis krokan-is eller sjokolade! Ta en svømmetur på Frognerbadet! Kan du noen steder bedre ha det enn i Oslo nå på sommer'n når de stressa folka alle er forsvunnet til Mallorca, eller sitter i en ferjekø ved Lavik? Ja ved Lavik! Det er sommer - det er varme kvelder. Du kan sove på verandaen, eller være våken hele natten heller. uten dyne eller varme feller. Nå er byen nesten tom for biler. På benken ligger det en mann og hviler. Det er så fint i Oslo at jeg tviler på at noen har no bedre ferie enn de som har blitt igjen I Oslo uten andre plikter enn å vanne blomster for ei tante. Ja, for ei tante! Det er sommer i Studenterlunden, (Der går jentene med smil om munnen!) selv om mye av den er forsvunnen fordi de graver nedi undergrunnen. Ennå finns det fortausrestauranter. Og du kan høre på en gatesanger som tar samme sangen mange ganger. Og se mennesker som du kjenner bruke penger på et smykke som de tror at han har laga sjøl, som sitter der med butikken i fanget.. Ja, i fanget! Det er sommer - det er varmt om dagen. Alle har det nokså bra. Unntagen dem som klager over vind på Skagen. Men jeg har kald makrell og pils i magen. Og har ikke vært på Helgeroa. Jeg ble sittende pa Herregårdskroa. Og gikk en tur over Vigelandsbroa på en natt som var så vann at jeg lå våken helt til sola rann, og skreiv en vise som jeg gikk og prøvde nokså stille på balkongen. Ja, på balkongen. Dette var kanskje ikke fryktelig hjelpsomt, men jeg kunne ikke dy meg. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe Oslopass, det gir gratis adgang til en rekke museer og slikt, dessuten gratis kollektivtrafikk i hele Oslo. Kan kjøpes på Trafikanten og på noen museer, fks. Sjøfartsmuseet på Bygdøy. Dere kan kjøpe 24-timers, 48-timers eller 72-timers pass. Endret 20. april 2010 av Airi Chikako
Susan Sto Helit Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Hei Jeg er en jente på 18år som skal reise til Oslo for første gang med kjæresten min på 20år i sommer Vi har bestemt oss for å dra på tusenfryd, bør man kjøpe todagers-bilett for å få med oss alt der eller er det nokk med en dag? Hva anbefaler dere ellers å besøke? Jeg personlig synes det holder i massevis med en dag på tusenfryd. (Og synes dere det ble for lite, så koster det vel ikke altfor mye å kjøpe "dag 2 bilett" før man forlater parken.) Ellers er det vel greit å ha tatt seg en tur oppover Karl Johans gate og tittet på slottet, sånn så dere vet hvordan det ser ut. (Det bør ikke ta all verdens tid, og dere kan shoppe litt når dere først er igang...) Annet bør dere vel vurdere ut ifra interesser. Det er jo massevis av museer, konserter, teater, parker og andre ting. Men ettersom dere er så unge, tror jeg faktisk jeg ville anbefalt å gå og se en 3D-film på Coloseum kino eller noe... Det er jo ganske kult, og sannsynligvis en litt annen kinopplevelse enn dere har opplevd før. (Altså i den gigantiske hovedsalen på Coloseum kino.)
jente91 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2010 Det er sommer - det er varmt om natten. Liv har tatt på seg den hvite hatten. Det er 20 grader vann på Katten, - ihvertfall er det sikkert mer enn 18. Spis krokan-is eller sjokolade! Ta en svømmetur på Frognerbadet! Kan du noen steder bedre ha det enn i Oslo nå på sommer'n når de stressa folka alle er forsvunnet til Mallorca, eller sitter i en ferjekø ved Lavik? Ja ved Lavik! Det er sommer - det er varme kvelder. Du kan sove på verandaen, eller være våken hele natten heller. uten dyne eller varme feller. Nå er byen nesten tom for biler. På benken ligger det en mann og hviler. Det er så fint i Oslo at jeg tviler på at noen har no bedre ferie enn de som har blitt igjen I Oslo uten andre plikter enn å vanne blomster for ei tante. Ja, for ei tante! Det er sommer i Studenterlunden, (Der går jentene med smil om munnen!) selv om mye av den er forsvunnen fordi de graver nedi undergrunnen. Ennå finns det fortausrestauranter. Og du kan høre på en gatesanger som tar samme sangen mange ganger. Og se mennesker som du kjenner bruke penger på et smykke som de tror at han har laga sjøl, som sitter der med butikken i fanget.. Ja, i fanget! Det er sommer - det er varmt om dagen. Alle har det nokså bra. Unntagen dem som klager over vind på Skagen. Men jeg har kald makrell og pils i magen. Og har ikke vært på Helgeroa. Jeg ble sittende pa Herregårdskroa. Og gikk en tur over Vigelandsbroa på en natt som var så vann at jeg lå våken helt til sola rann, og skreiv en vise som jeg gikk og prøvde nokså stille på balkongen. Ja, på balkongen. Dette var kanskje ikke fryktelig hjelpsomt, men jeg kunne ikke dy meg. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe Oslopass, det gir gratis adgang til en rekke museer og slikt, dessuten gratis kollektivtrafikk i hele Oslo. Kan kjøpes på Trafikanten og på noen museer, fks. Sjøfartsmuseet på Bygdøy. Dere kan kjøpe 24-timers, 48-timers eller 72-timers pass. Hehe, herlig sang Takk for tipset! Har lest litt om Oslopass ja. Vi skal nokk kjøre til Oslo med bil, så kommer mest sannsynlig ikke til å bruke kollektivtrafikken. Men det virket jo lønnsomt fordetom
Rosalie Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Dere kommer garantert til å kjøre en del kollektivt når dere først er i Oslo. Å parkere i sentrum er dyrt.
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Hehe, herlig sang Takk for tipset! Har lest litt om Oslopass ja. Vi skal nokk kjøre til Oslo med bil, så kommer mest sannsynlig ikke til å bruke kollektivtrafikken. Men det virket jo lønnsomt fordetom Det kan være vanskelig å finne parkeringsplasser om dere skal på museer og slikt, bare så det er sagt. Så om dere vil gjøre sånne ting, ville jeg absolutt latt bilen stå i det tidsrommet dere skal på museer. Kollektivtibudet er bra, det går buss, trikk og bane minst hvert 10. minutt på dagtid. Litt fullt kan det dog bli. En annen ting jeg vil anbefale, om dere vil se museene på Bygdøy (Folkemuseet, vikingskiphuset, Kon-Tiki, Norsk Sjøfartsmuseum, Hollokausthuset m.m): Ta båten! Sett gjerne av en dag til øyhopping i Oslofjorden også, det er herlig i solskinnet, og man kan bruke de samme billettene på båten som på resten av kollektivtrafikken.
jente91 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2010 Jeg personlig synes det holder i massevis med en dag på tusenfryd. (Og synes dere det ble for lite, så koster det vel ikke altfor mye å kjøpe "dag 2 bilett" før man forlater parken.) Ellers er det vel greit å ha tatt seg en tur oppover Karl Johans gate og tittet på slottet, sånn så dere vet hvordan det ser ut. (Det bør ikke ta all verdens tid, og dere kan shoppe litt når dere først er igang...) Annet bør dere vel vurdere ut ifra interesser. Det er jo massevis av museer, konserter, teater, parker og andre ting. Men ettersom dere er så unge, tror jeg faktisk jeg ville anbefalt å gå og se en 3D-film på Coloseum kino eller noe... Det er jo ganske kult, og sannsynligvis en litt annen kinopplevelse enn dere har opplevd før. (Altså i den gigantiske hovedsalen på Coloseum kino.) Takk for svaret Slottet bør vi nok se på ja! 3D-film på Coloseum kino hørtes kjekt ut, spesiellt siden kjæresten er veldig filmintressert Har ikke hørt så mye om det, hva er det med den kinoen som gjør at man får en annen kinopplevelse?
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 (endret) Takk for svaret Slottet bør vi nok se på ja! 3D-film på Coloseum kino hørtes kjekt ut, spesiellt siden kjæresten er veldig filmintressert Har ikke hørt så mye om det, hva er det med den kinoen som gjør at man får en annen kinopplevelse? 3D-film En kul opplevelse hvis du ikke bruker briller. Da er det ikke sikkert det er verdt pengene, særlig om en av dere har skjeve hornhinner. Bare så det er nevnt Endret 20. april 2010 av Airi Chikako
Susan Sto Helit Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Takk for svaret Slottet bør vi nok se på ja! 3D-film på Coloseum kino hørtes kjekt ut, spesiellt siden kjæresten er veldig filmintressert Har ikke hørt så mye om det, hva er det med den kinoen som gjør at man får en annen kinopplevelse? Det er vel enkelt og greit størrelsen på kinosalen som er litt Wow, selv for oss som er vant med litt større kinoer. Og skal man først dit, så er jo teknologien også fantastisk der, både lydmessig og 3D-messig. 3D brillene går forresten fint utenpå vanlige briller, har hatt med ei venninne som ikke hadde tenkt på at hun måtte ha 3D briller på, men de gikk fint utenpå de andre.
jente91 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2010 3D-film En kul opplevelse hvis du ikke bruker briller. Da er det ikke sikkert det er verdt pengene, særlig om en av dere har skjeve hornbriller. Bare så det er nevnt 3D-film får vi jo sett her hjemme også, eller er denne 3D-en bedre? Kjæresten min bruker briller da, så synd hvis det ikke blir verdt pengene for hans del
Susan Sto Helit Skrevet 20. april 2010 #11 Skrevet 20. april 2010 Å komme seg rundt i Oslo er definitivt lettest kollektivt! Men jeg synes i utgangspunktet ikke et Oslo-kort høres ut til å være verd pengene. Mange museer er gratis fra før av også... Og et dagskort på kollektivt koster ikke SÅ mye... Men det går jo an å regne litt på. Museene på Bygdøy er en opplevelse, ja! Det samme er øyhopping i fjorden, dersom været er pent.
jente91 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2010 Det er vel enkelt og greit størrelsen på kinosalen som er litt Wow, selv for oss som er vant med litt større kinoer. Og skal man først dit, så er jo teknologien også fantastisk der, både lydmessig og 3D-messig. 3D brillene går forresten fint utenpå vanlige briller, har hatt med ei venninne som ikke hadde tenkt på at hun måtte ha 3D briller på, men de gikk fint utenpå de andre. Det høres jo bra ut :D Selv om vi har nokså stor kinosal her virker det som en bra opplevelse.
Gjest Airi Chikako Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 Og museene på Bygdøy koster penger, alle sammen, tror jeg. Vanlig billett 60,-, student 35.
jente91 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2010 (endret) Å komme seg rundt i Oslo er definitivt lettest kollektivt! Men jeg synes i utgangspunktet ikke et Oslo-kort høres ut til å være verd pengene. Mange museer er gratis fra før av også... Og et dagskort på kollektivt koster ikke SÅ mye... Men det går jo an å regne litt på. Museene på Bygdøy er en opplevelse, ja! Det samme er øyhopping i fjorden, dersom været er pent. Høres ut som kollektivtransport er det beste ja, det var greit å vite Hva er egentlig øyhopping? Endret 20. april 2010 av jente91
Rosalie Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 http://www.dinside.no/25970/%D8yhopping-for-en-femtilapp
jente91 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2010 http://www.dinside.no/25970/%D8yhopping-for-en-femtilapp Takk :D
MissStiles Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 Jeg synes også at en dag på Tusenfryd holder i massevis. I hvert fall hvis du er der fra de åpner til de stenger. Oslo Pass kan jeg anbefale. Da slipper du inn gratis noen steder, får rabatt andre steder og kan ta offentlig transport. Lønner seg. Finnes mange museum i Oslo som er verdt å besøke. Bygdøy er et fint sted. Vigelandsparken er også koselig hvis man vil hygge seg litt med grilling osv.
Mir Skrevet 21. april 2010 #18 Skrevet 21. april 2010 Sikker på at kjæresten din kommer til å banne høyt og lenge hvis dere har tenkt å kjøre rundt i sentrum? Det er da noe av opplevelsen; sette seg på en trikk og bare kjøre gjennom byen! Selv da jeg bodde i Oslo på mitt andre år så var dette noe av det beste jeg visste... Dessuten, mange interessante steder ligger jo i 20 meters avstand fra å gå av fra transport, og er jo mulig dere må parkere et stykke unna. Nei, la bilen stå ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå